Berlinale (MFF Berlín)

Berlinale (MFF Berlín) 1990: nominace a vítězové

Předávání cen: 25. 2. 1990

Nejlepší krátký film

Golden Berlin Bear

Vítěz
  • Mistertao
    Mistertao
    Vrchol hory je obvykle cílem a smyslem cesty. Ale pro drobného a vyrovnaného pana Tao je to jen krok v jeho nikdy nekončící pouti.
    Žánry:Animovaný
    57%
    Vrchol hory je obvykle cílem a smyslem cesty. Ale pro drobného a vyrovnaného pana Tao je to jen krok v jeho nikdy nekončící pouti.
    Žánry:Animovaný

Nejlepší režie

Nejlepší krátký film

Vítěz

Best Acting Team

Vítěz

Best Acting Performance

Zvláštní cena poroty

Vítěz

Outstanding Single Achievement

Vítěz

Silver Berlin Bear

Vítěz

Nejlepší krátký film

Vítěz

Čestný zlatý Berlínský medvěd

Vítěz

Kamera Berlinale

Children's Film Festival: Award of the Maria Schell Foundation

Children's Film Festival: Award of the Senator for Women, Youth and Family

Nejlepší krátký film

Vítěz

Nejlepší dokumentární film

Vítěz
  • Tongues Untied
    Tongues Untied
    Marlon Riggs, za pomoci dalších gay Afroameričanů, zejména básníka Essexe Hemphilla, oslavuje lásku mezi Afroameričany jako revoluční čin. Film prokládá záběry Hemphillovy recitace jeho poezie, Riggsova vyprávění o jeho dospívání, scény mužů při společenské interakci a tanci a různé komické riffy, včetně návštěvy "Institutu Snap!thology", kde muži berou lekce v tom, jak louskat prsty: prakové lousknutí, bodové lousknutí, diva lousknutí.
    63%
    Marlon Riggs, za pomoci dalších gay Afroameričanů, zejména básníka Essexe Hemphilla, oslavuje lásku mezi Afroameričany jako revoluční čin. Film prokládá záběry Hemphillovy recitace jeho poezie, Riggsova vyprávění o jeho dospívání, scény mužů při společenské interakci a tanci a různé komické riffy, včetně návštěvy "Institutu Snap!thology", kde muži berou lekce v tom, jak louskat prsty: prakové lousknutí, bodové lousknutí, diva lousknutí.

Nejlepší celovečerní film

Soutěž

Vítěz

Forum of New Cinema

Vítěz
  • Near Death
    Near Death
    BLÍZKO SMRTI je film o jednotce intenzivní péče v bostonské nemocnici Beth Israel. Film se zabývá tím, jak lidé čelí smrti. Konkrétněji film představuje složité vztahy mezi pacienty, rodinami, lékaři, sestrami, nemocničním personálem a duchovními poradci, když čelí osobním, etickým, lékařským, psychologickým, náboženským a právním otázkám spojeným s rozhodováním o tom, zda poskytnout život zachraňující léčbu umírajícím pacientům.
    82%
    BLÍZKO SMRTI je film o jednotce intenzivní péče v bostonské nemocnici Beth Israel. Film se zabývá tím, jak lidé čelí smrti. Konkrétněji film představuje složité vztahy mezi pacienty, rodinami, lékaři, sestrami, nemocničním personálem a duchovními poradci, když čelí osobním, etickým, lékařským, psychologickým, náboženským a právním otázkám spojeným s rozhodováním o tom, zda poskytnout život zachraňující léčbu umírajícím pacientům.

Soutěž

Forum of New Cinema

Soutěž

Vítěz

Forum of New Cinema

Vítěz
  • Děvče ze sirkárny
    Děvče ze sirkárny
    • DaFilms
    V osmdesátých letech se ve Finsku často mluvilo o tom, že problémem finského filmu je nedostatek dobrých námětů. Kaurismäkiho tehdy napadlo, že podkladem pro dobrý námět se může stát například obyčejná sirka: Kde se vyrábějí sirky? - Nejspíš v nějaké továrně. - A kdo je tam vyrábí? - Snad nějaké děvče. - A kam jde děvče po práci? - Možná domů. - Co na něj doma čeká? - Možná úchylný otec. Rozvinutím tohoto elementárního dějového řetězce vzniká na konci drama téměř antických rozměrů. Snímek obsahuje, i na Kaurismäkiho tvorbu, mimořádně málo replik, první zazní až po devíti minutách filmu: 'Jedno malé pivo.' (Aerofilms)
    Žánry:DramaKomedie
    76%
    V osmdesátých letech se ve Finsku často mluvilo o tom, že problémem finského filmu je nedostatek dobrých námětů. Kaurismäkiho tehdy napadlo, že podkladem pro dobrý námět se může stát například obyčejná sirka: Kde se vyrábějí sirky? - Nejspíš v nějaké továrně. - A kdo je tam vyrábí? - Snad nějaké děvče. - A kam jde děvče po práci? - Možná domů. - Co na něj doma čeká? - Možná úchylný otec. Rozvinutím tohoto elementárního dějového řetězce vzniká na konci drama téměř antických rozměrů. Snímek obsahuje, i na Kaurismäkiho tvorbu, mimořádně málo replik, první zazní až po devíti minutách filmu: 'Jedno malé pivo.' (Aerofilms)
    Žánry:DramaKomedie

Panorama

Vítěz

Forum of New Cinema

Soutěž

Vítěz

Forum of New Cinema

Vítěz
  • Meiyou taiyang de rizi
    Meiyou taiyang de rizi
    Režisér Shu Kei cestoval do Benátek, Kanady, Londýna a Hongkongu, aby shromáždil svědectví o dopadu událostí na náměstí Nebeského klidu. Mezi jeho respondenty patří: oceňovaný tchajwanský filmař Hou Hsiao-hsien, hongkongský režisér Alfred Cheung, svědek masakru, herečka Deanne Ip, jejíž národní uvědomění bylo touto událostí zažehnuto, a také jeho vlastní bratři, z nichž jeden brzy emigruje z Hongkongu a druhý již žije v Austrálii. Jejich osobní svědectví jsou poskládána do mozaiky čínského lidu sjednoceného hrůzou a pobouřením.
    Hrají:Kei Shu
    Režisér Shu Kei cestoval do Benátek, Kanady, Londýna a Hongkongu, aby shromáždil svědectví o dopadu událostí na náměstí Nebeského klidu. Mezi jeho respondenty patří: oceňovaný tchajwanský filmař Hou Hsiao-hsien, hongkongský režisér Alfred Cheung, svědek masakru, herečka Deanne Ip, jejíž národní uvědomění bylo touto událostí zažehnuto, a také jeho vlastní bratři, z nichž jeden brzy emigruje z Hongkongu a druhý již žije v Austrálii. Jejich osobní svědectví jsou poskládána do mozaiky čínského lidu sjednoceného hrůzou a pobouřením.
    Hrají:Kei Shu

Soutěž

Vítěz
  • Mistertao
    Mistertao
    Vrchol hory je obvykle cílem a smyslem cesty. Ale pro drobného a vyrovnaného pana Tao je to jen krok v jeho nikdy nekončící pouti.
    Žánry:Animovaný
    57%
    Vrchol hory je obvykle cílem a smyslem cesty. Ale pro drobného a vyrovnaného pana Tao je to jen krok v jeho nikdy nekončící pouti.
    Žánry:Animovaný

Forum of New Cinema

Vítěz
  • Děvče ze sirkárny
    Děvče ze sirkárny
    • DaFilms
    V osmdesátých letech se ve Finsku často mluvilo o tom, že problémem finského filmu je nedostatek dobrých námětů. Kaurismäkiho tehdy napadlo, že podkladem pro dobrý námět se může stát například obyčejná sirka: Kde se vyrábějí sirky? - Nejspíš v nějaké továrně. - A kdo je tam vyrábí? - Snad nějaké děvče. - A kam jde děvče po práci? - Možná domů. - Co na něj doma čeká? - Možná úchylný otec. Rozvinutím tohoto elementárního dějového řetězce vzniká na konci drama téměř antických rozměrů. Snímek obsahuje, i na Kaurismäkiho tvorbu, mimořádně málo replik, první zazní až po devíti minutách filmu: 'Jedno malé pivo.' (Aerofilms)
    Žánry:DramaKomedie
    76%
    V osmdesátých letech se ve Finsku často mluvilo o tom, že problémem finského filmu je nedostatek dobrých námětů. Kaurismäkiho tehdy napadlo, že podkladem pro dobrý námět se může stát například obyčejná sirka: Kde se vyrábějí sirky? - Nejspíš v nějaké továrně. - A kdo je tam vyrábí? - Snad nějaké děvče. - A kam jde děvče po práci? - Možná domů. - Co na něj doma čeká? - Možná úchylný otec. Rozvinutím tohoto elementárního dějového řetězce vzniká na konci drama téměř antických rozměrů. Snímek obsahuje, i na Kaurismäkiho tvorbu, mimořádně málo replik, první zazní až po devíti minutách filmu: 'Jedno malé pivo.' (Aerofilms)
    Žánry:DramaKomedie

Forum of New Cinema

Vítěz
  • Flákač
    Flákač
    • iTunes
    Drogový démon se svou bandou shání další dávku přímo u zdroje, vykrádají totiž okolní lékárny... Ve filmu představuje hlavního hrdinu 26letý flákač a feťák Bob Hughes v podání Matta Dillona. Bob velí čtyřčlenné bandě narkomanů, kteří se živí vykrádáním lékáren a nemocnic, které nabízí dostatečnou zásobu drog a potřebných látek k jejich výrobě. Vedle Bobovy manželky Dianne (Kelly Lynchová) tvoří zbytek party jeho nejlepší přítel Rick (James Le Gros) se svou mladinkou přítelkyní Nadine (Heather Grahamová). Osvědčený scénář loupeže představuje spolehlivý zdroj drog, které pro ně představují požitek a jedinou životní motivaci. Když začne být půda pod jejich nohama příliš horká, nastává čas změnit lokalitu. Pověrčivý Bob věří, že dodržování zásad a rituálů jim přináší štěstí. Smůlu pro celou skupinu může značit třeba klobouk položený na posteli, což v jejich případě vyústí v tragickou událost. Otřesený Bob by nerad strávil zbytek života ve vězení, proto se přidá do metadonového programu v naději, že se dokáže vzepřít vnitřním démonům a drogové závislosti. Dávné dluhy ale musí někdo dříve či později zaplatit... Americký filmař Gus Van Sant ve své tvorbě často reflektuje problematiku nepřizpůsobivých adolescentů a mladých dospělých. Jeho druhý celovečerní snímek Flákač (uvedeno i pod názvem Narkomani) reflektuje svět mladých lidí, kteří propadli drogové závislosti na počátku 70. let minulého století v Oregonu. Scénář vychází z autobiografické zpovědi, kterou publikoval James Fogle až rok po natočení snímku, kdy byl propuštěn z vězení. Bývalý drogový dealer Fogle v ní zpodobnil charaktery a zážitky, které ho provázely na jeho dlouhé dráze drogové závislosti. Pro zajímavost lze zmínit, že ve stylové vedlejší roli závislého kněze můžeme zaznamenat kontroverzního spisovatele, beatnika a bouřliváka Williama S. Burroughse. (Česká televize)
    72%
    Drogový démon se svou bandou shání další dávku přímo u zdroje, vykrádají totiž okolní lékárny... Ve filmu představuje hlavního hrdinu 26letý flákač a feťák Bob Hughes v podání Matta Dillona. Bob velí čtyřčlenné bandě narkomanů, kteří se živí vykrádáním lékáren a nemocnic, které nabízí dostatečnou zásobu drog a potřebných látek k jejich výrobě. Vedle Bobovy manželky Dianne (Kelly Lynchová) tvoří zbytek party jeho nejlepší přítel Rick (James Le Gros) se svou mladinkou přítelkyní Nadine (Heather Grahamová). Osvědčený scénář loupeže představuje spolehlivý zdroj drog, které pro ně představují požitek a jedinou životní motivaci. Když začne být půda pod jejich nohama příliš horká, nastává čas změnit lokalitu. Pověrčivý Bob věří, že dodržování zásad a rituálů jim přináší štěstí. Smůlu pro celou skupinu může značit třeba klobouk položený na posteli, což v jejich případě vyústí v tragickou událost. Otřesený Bob by nerad strávil zbytek života ve vězení, proto se přidá do metadonového programu v naději, že se dokáže vzepřít vnitřním démonům a drogové závislosti. Dávné dluhy ale musí někdo dříve či později zaplatit... Americký filmař Gus Van Sant ve své tvorbě často reflektuje problematiku nepřizpůsobivých adolescentů a mladých dospělých. Jeho druhý celovečerní snímek Flákač (uvedeno i pod názvem Narkomani) reflektuje svět mladých lidí, kteří propadli drogové závislosti na počátku 70. let minulého století v Oregonu. Scénář vychází z autobiografické zpovědi, kterou publikoval James Fogle až rok po natočení snímku, kdy byl propuštěn z vězení. Bývalý drogový dealer Fogle v ní zpodobnil charaktery a zážitky, které ho provázely na jeho dlouhé dráze drogové závislosti. Pro zajímavost lze zmínit, že ve stylové vedlejší roli závislého kněze můžeme zaznamenat kontroverzního spisovatele, beatnika a bouřliváka Williama S. Burroughse. (Česká televize)

Panorama

Vítěz

C.I.F.E.J. Award

Vítěz

Nejlepší krátký film

UNICEF Award

Vítěz

UNICEF Award - Honorable Mention

Alfred Bauer Award

Vítěz

Caligari Film Award

Vítěz

Peace Film Award

Peace Film Award - Honorable Mention

Vítěz
  • Roger a já
    Roger a já
    • iTunes
    Před svými veleúspěšnými filmy Bowling for Columbine a Fahrenheit 9/11 debutoval americký dokumentarista Michael Moore snímkem o tom, jak se automobilka General Motors zachovala k desetitisícům svých zaměstnanců. Jedna z největších firem v USA se rozhodla uzavřít část svých továren, čímž rázem přišlo o práci 30 000 lidí. Michael Moore zkoumá důsledky, které měla tato skutečnost na lidi v michiganském městě Flint, odkud on sám pochází. Práce v automobilce zde byla zdrojem obživy pro většinu lidí. Uzavření továren znamenalo drastický zásah do života města, mimo jiné i nárůst kriminality a vylidnění celých čtvrtí. Titul filmu naznačuje Mooreovu snahu spojit se s představitelem General Motors Rogerem Smithem a udělat s ním rozhovor. Třebaže Moore osvědčil svou pověstnou buldočí povahu a dělal problémy členům mnoha ochranek, získat kýžené interview se mu nepodařilo. Vznikl však rozpustile vtipný dokument o vážných tématech, odměněný řadou filmových cen. V Mooreově podání je totiž upadající městečko Flint metaforou celé Ameriky...
    71%
    Před svými veleúspěšnými filmy Bowling for Columbine a Fahrenheit 9/11 debutoval americký dokumentarista Michael Moore snímkem o tom, jak se automobilka General Motors zachovala k desetitisícům svých zaměstnanců. Jedna z největších firem v USA se rozhodla uzavřít část svých továren, čímž rázem přišlo o práci 30 000 lidí. Michael Moore zkoumá důsledky, které měla tato skutečnost na lidi v michiganském městě Flint, odkud on sám pochází. Práce v automobilce zde byla zdrojem obživy pro většinu lidí. Uzavření továren znamenalo drastický zásah do života města, mimo jiné i nárůst kriminality a vylidnění celých čtvrtí. Titul filmu naznačuje Mooreovu snahu spojit se s představitelem General Motors Rogerem Smithem a udělat s ním rozhovor. Třebaže Moore osvědčil svou pověstnou buldočí povahu a dělal problémy členům mnoha ochranek, získat kýžené interview se mu nepodařilo. Vznikl však rozpustile vtipný dokument o vážných tématech, odměněný řadou filmových cen. V Mooreově podání je totiž upadající městečko Flint metaforou celé Ameriky...

Wolfgang Staudte Award

Vítěz

Reader Jury of the "Berliner Morgenpost"

Vítěz

Reader Jury of the "Zitty"

Vítěz