MFDF Ji.hlava

MFDF Ji.hlava 2024: nominace a vítězové

28. ročník

Předávání cen: 2. 11. 2024

Opus Bonum: Nejlepší mezinárodní dokumentární film

Vítěz
  • Prezidentka
    Prezidentka
    • Netflix
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Dokumentární film Prezidentka zachycuje pět let prezidentského úřadování Zuzany Čaputové. První prezidentka Slovenska, zvolená do funkce v červnu roku 2019, se snažila zůstat dobrou matkou pro své dcery, zatímco musela řešit četné krize ve své vlastní zemi a stýkat se s nejvyššími politickými představiteli z celého světa. Intimní portrét Marka Šulíka byl vyhlášen nejlepším dokumentárním filmem ze sekce Opus Bonum na MFDF v Jihlavě.
    69%
    Dokumentární film Prezidentka zachycuje pět let prezidentského úřadování Zuzany Čaputové. První prezidentka Slovenska, zvolená do funkce v červnu roku 2019, se snažila zůstat dobrou matkou pro své dcery, zatímco musela řešit četné krize ve své vlastní zemi a stýkat se s nejvyššími politickými představiteli z celého světa. Intimní portrét Marka Šulíka byl vyhlášen nejlepším dokumentárním filmem ze sekce Opus Bonum na MFDF v Jihlavě.

Opus Bonum: Nejlepší dokumentární film střední a východní Evropy

Vítěz
  • Štěstí a dobro všem
    Štěstí a dobro všem
    • DaFilms
    Časosběrný dokumentární film Štěstí a dobro všem je samostatným režijním projektem Filipa Remundy. Mezi roky 2016 a 2024 sledoval Remunda jaderného fyzika a otužilce Vitalije, který zaměstnán coby zedník přežívá za hranicí chudoby. Během dlouhých osmi let se Vitalij stává čím dál tím kritičtější k putinovskému Rusku, jehož propagandě dříve podléhal. Ambiciózní úvaha nad proměnou světonázorů – napříč generacemi i v hlavách jednotlivců – si vysloužila dvě ceny z festivalu v Jihlavě.
    Časosběrný dokumentární film Štěstí a dobro všem je samostatným režijním projektem Filipa Remundy. Mezi roky 2016 a 2024 sledoval Remunda jaderného fyzika a otužilce Vitalije, který zaměstnán coby zedník přežívá za hranicí chudoby. Během dlouhých osmi let se Vitalij stává čím dál tím kritičtější k putinovskému Rusku, jehož propagandě dříve podléhal. Ambiciózní úvaha nad proměnou světonázorů – napříč generacemi i v hlavách jednotlivců – si vysloužila dvě ceny z festivalu v Jihlavě.

Opus Bonum: Zvláštní uznání pro film z visegrádského regionu

Vítěz
  • Soudružky a soudruzi
    Soudružky a soudruzi
    Simone, Francesca a Olivia jsou tři mladí lidé z Boloni, kteří jsou členy Strany komunistické obnovy. Plní životního elánu se účastní demonstrací a stranických mítinků a věří, že dokážou změnit současný, nelítostným kapitalismem a tlakem na výkon ovládaný svět k lepšímu. Alespoň do té chvíle, kdy se ukáže, že změnit názor starších členů a členek strany je takřka nemožné a neúspěšné pokusy o získání nových příznivců se protnou s nesnázemi v jejich osobních životech. Soudruzi a soudružky jsou empatickým časosběrným portrétem, jenž ukazuje, jak současná mladá generace vlivem sociálního tlaku a turbulentních vnitřních změn přichází o iluze a jak těžké je udržet si víru v to, co podle nás dává smysl. (Ji.hlava)
    Simone, Francesca a Olivia jsou tři mladí lidé z Boloni, kteří jsou členy Strany komunistické obnovy. Plní životního elánu se účastní demonstrací a stranických mítinků a věří, že dokážou změnit současný, nelítostným kapitalismem a tlakem na výkon ovládaný svět k lepšímu. Alespoň do té chvíle, kdy se ukáže, že změnit názor starších členů a členek strany je takřka nemožné a neúspěšné pokusy o získání nových příznivců se protnou s nesnázemi v jejich osobních životech. Soudruzi a soudružky jsou empatickým časosběrným portrétem, jenž ukazuje, jak současná mladá generace vlivem sociálního tlaku a turbulentních vnitřních změn přichází o iluze a jak těžké je udržet si víru v to, co podle nás dává smysl. (Ji.hlava)

Opus Bonum: Nejlepší střih

Opus Bonum: Nejlepší kamera

Opus Bonum: Cena za originální přístup

Vítěz
  • Čistit a cídit
    Čistit a cídit
    Dlouhé statické záběry, většinou celky a velké celky, a v nich se toho zdánlivě mnoho neděje. Jako by často někdo pustil kameru až poté, kdy se to důležité už odbylo. Ve chvílích, kdy nastupují úklidové čety a vždy takřka neviditelné ženy s prachovkou, mopem a kbelíkem. Kdy je potřeba vše připravit na další kolo provozu a užívání za podmínek, které jsme si zvykli vnímat jako zdravé. Minimalistický observační dokument nás nechává nahlédnout různé podoby toho, jak se lidská kultura zbavuje špíny a dalších nánosů. Počínaje čištěním rukou ve zdravotnictví přes různé projevy psychohygieny a sakrální rituály až po úklid v památnících holocaustu, vždy jde o tentýž cyklický proces. Právě nezbytnost a samozřejmost úkonů provázejících očistu z nich činí společenskou sílu zásadního významu. Nad asociativním sledem pomalých obrazů čištěných míst a umývaných lidí se můžeme zamýšlet nad symbolickými i pragmatickými významy rituálů všedního dne, bez nichž by se naše civilizace zhroutila. (Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava)
    Dlouhé statické záběry, většinou celky a velké celky, a v nich se toho zdánlivě mnoho neděje. Jako by často někdo pustil kameru až poté, kdy se to důležité už odbylo. Ve chvílích, kdy nastupují úklidové čety a vždy takřka neviditelné ženy s prachovkou, mopem a kbelíkem. Kdy je potřeba vše připravit na další kolo provozu a užívání za podmínek, které jsme si zvykli vnímat jako zdravé. Minimalistický observační dokument nás nechává nahlédnout různé podoby toho, jak se lidská kultura zbavuje špíny a dalších nánosů. Počínaje čištěním rukou ve zdravotnictví přes různé projevy psychohygieny a sakrální rituály až po úklid v památnících holocaustu, vždy jde o tentýž cyklický proces. Právě nezbytnost a samozřejmost úkonů provázejících očistu z nich činí společenskou sílu zásadního významu. Nad asociativním sledem pomalých obrazů čištěných míst a umývaných lidí se můžeme zamýšlet nad symbolickými i pragmatickými významy rituálů všedního dne, bez nichž by se naše civilizace zhroutila. (Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava)

Opus Bonum: Cena studentské poroty

Vítěz
  • Rozloučení
    Rozloučení
    Toia po smrti svého dědečka Antonia Bonina nalezla šest negativů, jež dokládají, že byl členem fašistické strany a pobočníkem Benita Mussoliniho. Pod vlivem tohoto zjištění se režisérka vydává po stopách mužské rodové linie, kterou konec druhé světové války zavedl do Argentiny. Místo zpřehledňování a zjasňování se však minulost drolí a rozkládá do mozaiky archivních materiálů, rodinných filmů, výňatků z osobních deníků a fragmentů děl Roberta Rosselliniho nebo Luchina Viscontiho. Jsou to však právě významy, vyplývající ze spojení různorodých obrazů, které nabízejí odpovědi a vyplňují informační vakuum, jež formovalo celé generace rodiny. Dynamika mužsko-ženských vztahů rodu Boninových má mnohem temnější základ, než je dobový společenský kontext. Toia v příběhu dědečka, otce, bratranců a synů nalézá i příběh o identitě, o roli manželek, matek, babiček a dcer v historii, kterou formovali muži. (Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava)
    Toia po smrti svého dědečka Antonia Bonina nalezla šest negativů, jež dokládají, že byl členem fašistické strany a pobočníkem Benita Mussoliniho. Pod vlivem tohoto zjištění se režisérka vydává po stopách mužské rodové linie, kterou konec druhé světové války zavedl do Argentiny. Místo zpřehledňování a zjasňování se však minulost drolí a rozkládá do mozaiky archivních materiálů, rodinných filmů, výňatků z osobních deníků a fragmentů děl Roberta Rosselliniho nebo Luchina Viscontiho. Jsou to však právě významy, vyplývající ze spojení různorodých obrazů, které nabízejí odpovědi a vyplňují informační vakuum, jež formovalo celé generace rodiny. Dynamika mužsko-ženských vztahů rodu Boninových má mnohem temnější základ, než je dobový společenský kontext. Toia v příběhu dědečka, otce, bratranců a synů nalézá i příběh o identitě, o roli manželek, matek, babiček a dcer v historii, kterou formovali muži. (Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava)

První světla: Nejlepší celovečerní dokumentární debut

Vítěz
  • Šedá zóna
    Šedá zóna
    • DaFilms
    • Jeden svět
    Jako šedou zónu označují někteří lékaři situaci dětí narozených dlouho před termínem. Ve 24. týdnu není ještě dle zákona plod vnímán jako plnohodnotná lidská bytost a těhotenství může být předčasně ukončeno. Introspektivní dokument nás vpravuje do pozice matky propojené nerozlučně s dítětem, kterému hned od narození dávali doktoři malé šance na život. Filmová pocta matkám a rodinám předčasně narozených dětí vyniká až trýznivou, ale přesto odzbrojující upřímností, se kterou režisérka promlouvá o vlastních pocitech strachu, ponížení, bezvýchodnosti, ale i naději, když její syn učiní další pokroky. (Ji.hlava)
    AI
    78%
    Jako šedou zónu označují někteří lékaři situaci dětí narozených dlouho před termínem. Ve 24. týdnu není ještě dle zákona plod vnímán jako plnohodnotná lidská bytost a těhotenství může být předčasně ukončeno. Introspektivní dokument nás vpravuje do pozice matky propojené nerozlučně s dítětem, kterému hned od narození dávali doktoři malé šance na život. Filmová pocta matkám a rodinám předčasně narozených dětí vyniká až trýznivou, ale přesto odzbrojující upřímností, se kterou režisérka promlouvá o vlastních pocitech strachu, ponížení, bezvýchodnosti, ale i naději, když její syn učiní další pokroky. (Ji.hlava)

První světla: Zvláštní uznání

Vítěz
  • Jak se stát obrysem
    Jak se stát obrysem
    Na počátku byl autobiografický umělecký projekt. Miriam Bajtala využila půdorysy 18 bytů, v nichž dosud žila. Posloužily jí jako plátna, na něž slovem i barvami přenesla své vzpomínky na daný prostor i znevýhodňující socioekonomické faktory, kterými byla jako žena a cizinka formována. V započaté konfrontaci s vlastní rodinnou historií nyní autorka pokračuje ve filmu, který je fikcí, dokumentem i performancí. Různé prostory i dimenze existence – národní, třídní, genderové – jsou v něm neustále vrstveny přes sebe a přeuspořádávány. Výsledkem aktu vizualizace a aktualizace se stává prostorové curriculum vitae. (Ji.hlava)
    Na počátku byl autobiografický umělecký projekt. Miriam Bajtala využila půdorysy 18 bytů, v nichž dosud žila. Posloužily jí jako plátna, na něž slovem i barvami přenesla své vzpomínky na daný prostor i znevýhodňující socioekonomické faktory, kterými byla jako žena a cizinka formována. V započaté konfrontaci s vlastní rodinnou historií nyní autorka pokračuje ve filmu, který je fikcí, dokumentem i performancí. Různé prostory i dimenze existence – národní, třídní, genderové – jsou v něm neustále vrstveny přes sebe a přeuspořádávány. Výsledkem aktu vizualizace a aktualizace se stává prostorové curriculum vitae. (Ji.hlava)

První světla: Cena za originální přístup

První světla: Cena za nejlepší zvukový design

První světla: Cena za nejlepší kameru

Svědectví: Nejlepší film

Vítěz
  • Nebe nad Zenicou
    Nebe nad Zenicou
    • HBO Max
    S pádem komunistického režimu vtrhl i do Bosny a Hercegoviny dravý kapitalismus. Odpudivou tvář bezohledného podřizování zisku ukazuje obyvatelům a obyvatelkám balkánského státu největší globální výrobce oceli ArcelorMittal. Jeho továrna nebe nad Zenicou pravidelně zamořuje zplodinami, s hodnotami i stonásobně přesahujícími standardy vnímané jako zdravé. A zástupci státu i samosprávy tomu jen poddajně přihlížejí. Observačně pojatý dokument sleduje po několik let aktivity členů a členek místní ekologické organizace upozorňující na fatální důsledky neregulované produkce na zdraví a životy místních lidí. (MFDF Jihlava)
    69%
    S pádem komunistického režimu vtrhl i do Bosny a Hercegoviny dravý kapitalismus. Odpudivou tvář bezohledného podřizování zisku ukazuje obyvatelům a obyvatelkám balkánského státu největší globální výrobce oceli ArcelorMittal. Jeho továrna nebe nad Zenicou pravidelně zamořuje zplodinami, s hodnotami i stonásobně přesahujícími standardy vnímané jako zdravé. A zástupci státu i samosprávy tomu jen poddajně přihlížejí. Observačně pojatý dokument sleduje po několik let aktivity členů a členek místní ekologické organizace upozorňující na fatální důsledky neregulované produkce na zdraví a životy místních lidí. (MFDF Jihlava)

Svědectví: Zvláštní uznání pro svědectví o přírodě

Vítěz
  • Každá maličkost
    Každá maličkost
    Protagonistka filmu se věnuje péči o zraněné kolibříky a jejich mláďata –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ léčí je, učí je létat a pomáhá jim se socializací. Sledujeme příběhy rekonvalescence několika ptáčků, od života v kleci až po vypuštění do lesů. Prosluněné záběry na přírodní scenérie okolí Los Angeles střídají detaily lesknoucích se křídel kolibříků v podmanivé vizuální básni, která nabízí zamyšlení nad propojením lidského světa s přírodou. Opatrovnice kolibříků napříč snímkem uvažuje o svém osobním životě v souvislosti se zákonitostmi přírody a dochází ke zjištění, že lidský svět není v ničem nadřazený tomu přírodnímu. (MFDF Jihlava)
    70%
    Protagonistka filmu se věnuje péči o zraněné kolibříky a jejich mláďata –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ léčí je, učí je létat a pomáhá jim se socializací. Sledujeme příběhy rekonvalescence několika ptáčků, od života v kleci až po vypuštění do lesů. Prosluněné záběry na přírodní scenérie okolí Los Angeles střídají detaily lesknoucích se křídel kolibříků v podmanivé vizuální básni, která nabízí zamyšlení nad propojením lidského světa s přírodou. Opatrovnice kolibříků napříč snímkem uvažuje o svém osobním životě v souvislosti se zákonitostmi přírody a dochází ke zjištění, že lidský svět není v ničem nadřazený tomu přírodnímu. (MFDF Jihlava)

Svědectví: Zvláštní uznání pro svědectví o poznání

Vítěz
  • Pistáciové války
    Pistáciové války
    • iVysílání
    Spojené státy americké jsou největším producentem pistácií na světě. Jejich pěstování v Kalifornii si žádá obří objemy vody, které se už přitom spoustě lidí v potřebném množství nedostává. A z rozlehlých vnitrozemských plání, plundrovaných dříve v tomto americkém státě těžbou ropy, se mezitím stávají obří průmyslové farmy. Investigativní novinář Yasha Levine na své reportážní cestě odkrývá souvislosti bezohledného kupčení s jednou z nejzákladnějších surovin. Změny v legislativě i masivní zásahy do přirozených toků totiž proměňují nejen krajinu, ale především lidskou hodnotu životadárné kapaliny. (MFDF Jihlava)
    Spojené státy americké jsou největším producentem pistácií na světě. Jejich pěstování v Kalifornii si žádá obří objemy vody, které se už přitom spoustě lidí v potřebném množství nedostává. A z rozlehlých vnitrozemských plání, plundrovaných dříve v tomto americkém státě těžbou ropy, se mezitím stávají obří průmyslové farmy. Investigativní novinář Yasha Levine na své reportážní cestě odkrývá souvislosti bezohledného kupčení s jednou z nejzákladnějších surovin. Změny v legislativě i masivní zásahy do přirozených toků totiž proměňují nejen krajinu, ale především lidskou hodnotu životadárné kapaliny. (MFDF Jihlava)

Svědectví: Zvláštní uznání pro svědectví o politice

Vítěz
  • Den, kdy se zastavil Island
    Den, kdy se zastavil Island
    Červené punčocháče jsou průkopnicemi feministického hnutí na Islandu. V sedmdesátých letech minulého století ukřižovaly na vánočním stromě figurínu unavené ženy v domácnosti, přivedly na soutěž královny krásy živou krávu nebo iniciovaly masovou stávku žen v celé zemi. Island tak v říjnu roku 1975 zjistil, co se stane, když ženy opustí své domovy a zaměstnání a udělají si den volna. Humorné i vážné výpovědi stávkujících, prokládané animacemi Joela Orloffa a závěrečnou skladbou Björk, podávají katarzní svědectví o občanském probuzení a síle kolektivního hlasu, který dokáže změnit společnost. (MFDF Jihlava)
    80%
    Červené punčocháče jsou průkopnicemi feministického hnutí na Islandu. V sedmdesátých letech minulého století ukřižovaly na vánočním stromě figurínu unavené ženy v domácnosti, přivedly na soutěž královny krásy živou krávu nebo iniciovaly masovou stávku žen v celé zemi. Island tak v říjnu roku 1975 zjistil, co se stane, když ženy opustí své domovy a zaměstnání a udělají si den volna. Humorné i vážné výpovědi stávkujících, prokládané animacemi Joela Orloffa a závěrečnou skladbou Björk, podávají katarzní svědectví o občanském probuzení a síle kolektivního hlasu, který dokáže změnit společnost. (MFDF Jihlava)

Česká radost: Nejlepší český dokumentární film

Vítěz
  • Dům bez východu
    Dům bez východu
    Dokumentární film Dům bez východu je sondou do problematiky „kořistnických domů“. Režisér Tomáš Hlaváček, který se tématu věnoval již svým předchozím filmem Bydlet proti všem, tentokrát zaměřil kameru na nechvalně proslulý brněnský bytový dům „Kuncovka“. Jeho obyvatelé žijí v otřesných podmínkách, bez elektřiny a teplé vody, ale dosud se jim nedostalo zastání ze strany města ani policie. Hlaváčkův společensky angažovaný počin získal dvě ceny na MFDF v Jihlavě.
    Dokumentární film Dům bez východu je sondou do problematiky „kořistnických domů“. Režisér Tomáš Hlaváček, který se tématu věnoval již svým předchozím filmem Bydlet proti všem, tentokrát zaměřil kameru na nechvalně proslulý brněnský bytový dům „Kuncovka“. Jeho obyvatelé žijí v otřesných podmínkách, bez elektřiny a teplé vody, ale dosud se jim nedostalo zastání ze strany města ani policie. Hlaváčkův společensky angažovaný počin získal dvě ceny na MFDF v Jihlavě.

Česká radost: Zvláštní uznání

Vítěz
  • Štěstí a dobro všem
    Štěstí a dobro všem
    • DaFilms
    Časosběrný dokumentární film Štěstí a dobro všem je samostatným režijním projektem Filipa Remundy. Mezi roky 2016 a 2024 sledoval Remunda jaderného fyzika a otužilce Vitalije, který zaměstnán coby zedník přežívá za hranicí chudoby. Během dlouhých osmi let se Vitalij stává čím dál tím kritičtější k putinovskému Rusku, jehož propagandě dříve podléhal. Ambiciózní úvaha nad proměnou světonázorů – napříč generacemi i v hlavách jednotlivců – si vysloužila dvě ceny z festivalu v Jihlavě.
    Časosběrný dokumentární film Štěstí a dobro všem je samostatným režijním projektem Filipa Remundy. Mezi roky 2016 a 2024 sledoval Remunda jaderného fyzika a otužilce Vitalije, který zaměstnán coby zedník přežívá za hranicí chudoby. Během dlouhých osmi let se Vitalij stává čím dál tím kritičtější k putinovskému Rusku, jehož propagandě dříve podléhal. Ambiciózní úvaha nad proměnou světonázorů – napříč generacemi i v hlavách jednotlivců – si vysloužila dvě ceny z festivalu v Jihlavě.

Česká radost: Cena za originální přístup

Vítěz
  • Dajori
    Dajori
    • HBO Max
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Dokumentární film Dajori vypráví o Marii Hučkové, pětačtyřicetileté obyvatelce Varnsdorfu. Poté, co její sestra Iveta skončí s devíti dětmi na ulici, Marie se dvou z nich ujme. Přestože zůstávají v rodině, dvouletá Anabel a devítiletý Samuel se de facto ocitají v pěstounské péči. Obě strany se musí naučit fungovat v nových podmínkách. Tříletý ponor do vztahů v jedné rodině vynesl režisérům Martinu Pávovi a Nicolasi Kourkovi dvě ceny na MFDF v Jihlavě.
    75%
    Dokumentární film Dajori vypráví o Marii Hučkové, pětačtyřicetileté obyvatelce Varnsdorfu. Poté, co její sestra Iveta skončí s devíti dětmi na ulici, Marie se dvou z nich ujme. Přestože zůstávají v rodině, dvouletá Anabel a devítiletý Samuel se de facto ocitají v pěstounské péči. Obě strany se musí naučit fungovat v nových podmínkách. Tříletý ponor do vztahů v jedné rodině vynesl režisérům Martinu Pávovi a Nicolasi Kourkovi dvě ceny na MFDF v Jihlavě.

Česká radost: Nejlepší střih

Česká radost: Nejlepší kamera

Česká radost: Nejlepší zvuk

Česká radost: Cena studentské poroty

Vítěz
  • Svět mezi námi
    Svět mezi námi
    • HBO Max
    Film Svět mezi námi je časosběrný dokument, který vznikal po dobu pěti let. Tak dlouho sledovala režisérka Marie Dvořáková snahu fotografky Marie Tomanové prosadit se v zámoří, ve Spojených státech amerických. Kromě profesního působení Tomanové zachytila Dvořáková také její osobní život a umělecké partnerství s historikem umění Thomasem Beachdelem. Nebýt jej, Tomanová by pravděpodobně nikdy nedokázala svůj talent rozvinout. Snímek získal dvě ceny na MFDF v Jihlavě.
    83%
    Film Svět mezi námi je časosběrný dokument, který vznikal po dobu pěti let. Tak dlouho sledovala režisérka Marie Dvořáková snahu fotografky Marie Tomanové prosadit se v zámoří, ve Spojených státech amerických. Kromě profesního působení Tomanové zachytila Dvořáková také její osobní život a umělecké partnerství s historikem umění Thomasem Beachdelem. Nebýt jej, Tomanová by pravděpodobně nikdy nedokázala svůj talent rozvinout. Snímek získal dvě ceny na MFDF v Jihlavě.

Cena za nejlepší film z visegrádského regionu

Vítěz
  • Šedá zóna
    Šedá zóna
    • DaFilms
    • Jeden svět
    Jako šedou zónu označují někteří lékaři situaci dětí narozených dlouho před termínem. Ve 24. týdnu není ještě dle zákona plod vnímán jako plnohodnotná lidská bytost a těhotenství může být předčasně ukončeno. Introspektivní dokument nás vpravuje do pozice matky propojené nerozlučně s dítětem, kterému hned od narození dávali doktoři malé šance na život. Filmová pocta matkám a rodinám předčasně narozených dětí vyniká až trýznivou, ale přesto odzbrojující upřímností, se kterou režisérka promlouvá o vlastních pocitech strachu, ponížení, bezvýchodnosti, ale i naději, když její syn učiní další pokroky. (Ji.hlava)
    AI
    78%
    Jako šedou zónu označují někteří lékaři situaci dětí narozených dlouho před termínem. Ve 24. týdnu není ještě dle zákona plod vnímán jako plnohodnotná lidská bytost a těhotenství může být předčasně ukončeno. Introspektivní dokument nás vpravuje do pozice matky propojené nerozlučně s dítětem, kterému hned od narození dávali doktoři malé šance na život. Filmová pocta matkám a rodinám předčasně narozených dětí vyniká až trýznivou, ale přesto odzbrojující upřímností, se kterou režisérka promlouvá o vlastních pocitech strachu, ponížení, bezvýchodnosti, ale i naději, když její syn učiní další pokroky. (Ji.hlava)

Cena za nejlepší film z visegrádského regionu: Zvláštní uznání

Vítěz
  • Soudružky a soudruzi
    Soudružky a soudruzi
    Simone, Francesca a Olivia jsou tři mladí lidé z Boloni, kteří jsou členy Strany komunistické obnovy. Plní životního elánu se účastní demonstrací a stranických mítinků a věří, že dokážou změnit současný, nelítostným kapitalismem a tlakem na výkon ovládaný svět k lepšímu. Alespoň do té chvíle, kdy se ukáže, že změnit názor starších členů a členek strany je takřka nemožné a neúspěšné pokusy o získání nových příznivců se protnou s nesnázemi v jejich osobních životech. Soudruzi a soudružky jsou empatickým časosběrným portrétem, jenž ukazuje, jak současná mladá generace vlivem sociálního tlaku a turbulentních vnitřních změn přichází o iluze a jak těžké je udržet si víru v to, co podle nás dává smysl. (Ji.hlava)
    Simone, Francesca a Olivia jsou tři mladí lidé z Boloni, kteří jsou členy Strany komunistické obnovy. Plní životního elánu se účastní demonstrací a stranických mítinků a věří, že dokážou změnit současný, nelítostným kapitalismem a tlakem na výkon ovládaný svět k lepšímu. Alespoň do té chvíle, kdy se ukáže, že změnit názor starších členů a členek strany je takřka nemožné a neúspěšné pokusy o získání nových příznivců se protnou s nesnázemi v jejich osobních životech. Soudruzi a soudružky jsou empatickým časosběrným portrétem, jenž ukazuje, jak současná mladá generace vlivem sociálního tlaku a turbulentních vnitřních změn přichází o iluze a jak těžké je udržet si víru v to, co podle nás dává smysl. (Ji.hlava)

Fascinace: Nejlepší experimentální dokumentární film

Vítěz
  • Saigon, Kosovo
    Saigon, Kosovo
    Elegie za neexistující zemi zkoumá hypotézu, že zpřetrhání pouta s minulostí může být cestou k nové identitě. Vynalézavým vyprávěním spojuje přes časovou vzdálenost vietnamsky mluvící Kosovanku a amerického vojáka ve Vietnamu, které překvapí nová zkušenost s jazykem, ovlivňující jejich paměť i čtení světa a vztahů. (Ji.hlava)
    Elegie za neexistující zemi zkoumá hypotézu, že zpřetrhání pouta s minulostí může být cestou k nové identitě. Vynalézavým vyprávěním spojuje přes časovou vzdálenost vietnamsky mluvící Kosovanku a amerického vojáka ve Vietnamu, které překvapí nová zkušenost s jazykem, ovlivňující jejich paměť i čtení světa a vztahů. (Ji.hlava)

Fascinace: Zvláštní uznání

Fascinace: Exprmntl.cz - Nejlepší český experimentální dokumentární film

Vítěz

Fascinace: Exprmntl.cz - Zvláštní uznání

Krátká radost: Nejlepší krátký dokumentární film

Vítěz
  • Když dítě zapláče...
    Když dítě zapláče...
    Vesnice hluchoněmých Dhadkai na úpatí Himálaje nedává odborníkům spát. Není jasné, proč se zde rodí pouze lidé s hendikepem. Přesto místní bubnují a pískají, aby zjistili, jestli má novorozeně hlas a sluch. Smyslově nasycený observační portrét komunity uprostřed majestátní krajiny vznáší otázku, zda potřebujeme slova, abychom se napojili na svět kolem nás. „Podle vesnické víry a zkušeností, pokud novorozenec první dva dny hlasitě pláče, ale má zavřené oči, může být hluchý.“ (Ji.hlava)
    Vesnice hluchoněmých Dhadkai na úpatí Himálaje nedává odborníkům spát. Není jasné, proč se zde rodí pouze lidé s hendikepem. Přesto místní bubnují a pískají, aby zjistili, jestli má novorozeně hlas a sluch. Smyslově nasycený observační portrét komunity uprostřed majestátní krajiny vznáší otázku, zda potřebujeme slova, abychom se napojili na svět kolem nás. „Podle vesnické víry a zkušeností, pokud novorozenec první dva dny hlasitě pláče, ale má zavřené oči, může být hluchý.“ (Ji.hlava)

Virtuální realita: Cena za nejlepší VR projekt

Vítěz

Cena publika

Vítěz
  • Dajori
    Dajori
    • HBO Max
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Dokumentární film Dajori vypráví o Marii Hučkové, pětačtyřicetileté obyvatelce Varnsdorfu. Poté, co její sestra Iveta skončí s devíti dětmi na ulici, Marie se dvou z nich ujme. Přestože zůstávají v rodině, dvouletá Anabel a devítiletý Samuel se de facto ocitají v pěstounské péči. Obě strany se musí naučit fungovat v nových podmínkách. Tříletý ponor do vztahů v jedné rodině vynesl režisérům Martinu Pávovi a Nicolasi Kourkovi dvě ceny na MFDF v Jihlavě.
    75%
    Dokumentární film Dajori vypráví o Marii Hučkové, pětačtyřicetileté obyvatelce Varnsdorfu. Poté, co její sestra Iveta skončí s devíti dětmi na ulici, Marie se dvou z nich ujme. Přestože zůstávají v rodině, dvouletá Anabel a devítiletý Samuel se de facto ocitají v pěstounské péči. Obě strany se musí naučit fungovat v nových podmínkách. Tříletý ponor do vztahů v jedné rodině vynesl režisérům Martinu Pávovi a Nicolasi Kourkovi dvě ceny na MFDF v Jihlavě.

Cena online publika

Vítěz
  • Dům bez východu
    Dům bez východu
    Dokumentární film Dům bez východu je sondou do problematiky „kořistnických domů“. Režisér Tomáš Hlaváček, který se tématu věnoval již svým předchozím filmem Bydlet proti všem, tentokrát zaměřil kameru na nechvalně proslulý brněnský bytový dům „Kuncovka“. Jeho obyvatelé žijí v otřesných podmínkách, bez elektřiny a teplé vody, ale dosud se jim nedostalo zastání ze strany města ani policie. Hlaváčkův společensky angažovaný počin získal dvě ceny na MFDF v Jihlavě.
    Dokumentární film Dům bez východu je sondou do problematiky „kořistnických domů“. Režisér Tomáš Hlaváček, který se tématu věnoval již svým předchozím filmem Bydlet proti všem, tentokrát zaměřil kameru na nechvalně proslulý brněnský bytový dům „Kuncovka“. Jeho obyvatelé žijí v otřesných podmínkách, bez elektřiny a teplé vody, ale dosud se jim nedostalo zastání ze strany města ani policie. Hlaváčkův společensky angažovaný počin získal dvě ceny na MFDF v Jihlavě.

Cena za přínos světové kinematografii

Vítěz