KVIFF

KVIFF 2009: nominace a vítězové

Předávání cen: 11. 7. 2009

Velká cena – Křišťálový glóbus

Vítěz
  • Anděl u moře
    Anděl u moře

    Dvanáctiletý Louis žije s rodiči a starším bratrem v malém městečku na jihu Maroka. Louis je šťastný chlapec, miluje moře, svého otce, rád hraje fotbal s dětmi z okolí a rád se směje. Jednoho dne ho zavolá otec a sdělí mu tajemství, které budou sdílet jen oni dva. Tajemství i tato chvíle zcela změní život rodiny i malého Louise. Ten tímto okamžikem definitivně ztrácí svou dětskou nevinnost. Mimořádně zdařilý filmový debut se opírá o skvělé herecké výkony Oliviera Gourmeta, Anne Consignyové, ale především velmi přesvědčivého Martina Nissena v roli Louise. Snímek má překrásnou obrazovou stránku a strhující příběh, který svou nejednoznačností vyvolává mnoho otázek, ale poskytuje jen málo odpovědí. [44. MFFKV 2009]

    Žánry:Drama
    62%

    Dvanáctiletý Louis žije s rodiči a starším bratrem v malém městečku na jihu Maroka. Louis je šťastný chlapec, miluje moře, svého otce, rád hraje fotbal s dětmi z okolí a rád se směje. Jednoho dne ho zavolá otec a sdělí mu tajemství, které budou sdílet jen oni dva. Tajemství i tato chvíle zcela změní život rodiny i malého Louise. Ten tímto okamžikem definitivně ztrácí svou dětskou nevinnost. Mimořádně zdařilý filmový debut se opírá o skvělé herecké výkony Oliviera Gourmeta, Anne Consignyové, ale především velmi přesvědčivého Martina Nissena v roli Louise. Snímek má překrásnou obrazovou stránku a strhující příběh, který svou nejednoznačností vyvolává mnoho otázek, ale poskytuje jen málo odpovědí. [44. MFFKV 2009]

    Žánry:Drama

Cena za nejlepší dokumentární film nad 30 minut

Vítěz
  • Osadné
    Osadné
    • DaFilms
    Na nejvýchodnější hranici Evropské unie se nachází vesnička Osadné, jejíž pravoslavný kněz Peter Soroka za posledních pět let pohřbil padesát lidí a pokřtil pouze dvě děti. Sorokovým civilním souputníkem je starosta Ladislav Mikuláško, politický rekordman, který je ve vedoucí vesnické funkci už třicet šest let. Dvojice rázovitých lokálních patriotů se rozhodne vzít budoucnost Osadného do vlastních rukou a s pomocí rusínského aktivisty Fedora Vica hledat pomoc u nejvyšší instance. Marko Škop sleduje ve svém „document-toury movie“ hrdiny na cestě do bruselského europarlamentu a je svědkem jejich snah vtáhnout spřáteleného europoslance do spásného posílení cestovního ruchu. Podobně jako v předchozím snímku Jiné světy leží režisérovi na srdci autenticita „neglobalizovaného“ jedince, kterého však tentokrát daleko více vnímá v kontextu jeho komunity a konfrontuje se světem za hranicí rodné vesnice. [44. MFFKV 2009]
    71%
    Na nejvýchodnější hranici Evropské unie se nachází vesnička Osadné, jejíž pravoslavný kněz Peter Soroka za posledních pět let pohřbil padesát lidí a pokřtil pouze dvě děti. Sorokovým civilním souputníkem je starosta Ladislav Mikuláško, politický rekordman, který je ve vedoucí vesnické funkci už třicet šest let. Dvojice rázovitých lokálních patriotů se rozhodne vzít budoucnost Osadného do vlastních rukou a s pomocí rusínského aktivisty Fedora Vica hledat pomoc u nejvyšší instance. Marko Škop sleduje ve svém „document-toury movie“ hrdiny na cestě do bruselského europarlamentu a je svědkem jejich snah vtáhnout spřáteleného europoslance do spásného posílení cestovního ruchu. Podobně jako v předchozím snímku Jiné světy leží režisérovi na srdci autenticita „neglobalizovaného“ jedince, kterého však tentokrát daleko více vnímá v kontextu jeho komunity a konfrontuje se světem za hranicí rodné vesnice. [44. MFFKV 2009]

Cena za nejlepší dokumentární film do 30 minut

Vítěz

Soutěž Na východ od západu

Vítěz
  • Jeden a půl pokoje
    Jeden a půl pokoje
    Film evokuje osudy nositele Nobelovy ceny Josifa Brodského (1940–1996), vypuzeného do amerického exilu (1972). Odloučený od rodného Sankt Peterburgu (do roku 1991 to byl Leningrad; jeho náhradu hledal v Benátkách, kde je pohřben), napsal memoárovou prózu. Z ní vyšel scenárista Arabov, když naplňoval režisérovu představu fragmentární struktury hraných výjevů, tmelených tokem animovaně pojednaných asociací. Souputníky dětství a zrání básníka jsou rodiče, vnímaní v neměnné podobě. Jejich láska ho provází válečnými i poválečnými peripetiemi, chrání před útoky antisemitismu a nepřízní režimu. Konflikt s dějinami se prolíná do intimních detailů rodinného zázemí, jak si je vybavuje paměť nezatížená nenávistí. Nemalou roli tu hraje i palác knížete Muruzi, kde rodině přidělili jeden a půl pokoje. Je součástí magické atmosféry města, v němž se Brodskij zrodil jako básník, po němž tesknil do konce života a do něhož se vracel toužebnými vzpomínkami. [44. MFFKV 2009]
    73%
    Film evokuje osudy nositele Nobelovy ceny Josifa Brodského (1940–1996), vypuzeného do amerického exilu (1972). Odloučený od rodného Sankt Peterburgu (do roku 1991 to byl Leningrad; jeho náhradu hledal v Benátkách, kde je pohřben), napsal memoárovou prózu. Z ní vyšel scenárista Arabov, když naplňoval režisérovu představu fragmentární struktury hraných výjevů, tmelených tokem animovaně pojednaných asociací. Souputníky dětství a zrání básníka jsou rodiče, vnímaní v neměnné podobě. Jejich láska ho provází válečnými i poválečnými peripetiemi, chrání před útoky antisemitismu a nepřízní režimu. Konflikt s dějinami se prolíná do intimních detailů rodinného zázemí, jak si je vybavuje paměť nezatížená nenávistí. Nemalou roli tu hraje i palác knížete Muruzi, kde rodině přidělili jeden a půl pokoje. Je součástí magické atmosféry města, v němž se Brodskij zrodil jako básník, po němž tesknil do konce života a do něhož se vracel toužebnými vzpomínkami. [44. MFFKV 2009]

Zvláštní cena poroty

Vítěz
  • Bist
    Bist
    Dvacet. Přesně tolik dní zbývá do chvíle, kdy pan Soleimani uzavře svou jídelnu. Konají se tu především smuteční hostiny (a občas i oslavy svateb) a míra zármutku, která je s nimi spojená, vyčerpala majitele natolik, že mu psycholog naléhavě doporučil s podnikem skončit. Zaměstnanci ovšem přihlížejí jeho návštěvám u realitního makléře velmi podezíravě a oznámení o prodeji a následné demolici je úplně zničí. Je to totiž pětice malých lidiček, pro něž je jídelna víc než zaměstnání – zmrzačený kuchař, jemuž dobrovolně a zadarmo pomáhá jeho manželka, dokonce v suterénu restaurace přespává. Pro mladou vdovu s malou dcerkou je práce v jídelně jedinou záchranou ve světě řízeném muži a oba číšníci před svým šéfem pečlivě tají, že nemají kam jít. Uzavření restaurace je pro ně hrozbou, kterou se, každý po svém, pokusí odvrátit... Subtilní psychologické drama, mistrovsky balancující na hranici komedie a tragédie, činí z malé restaurace mikrosvět lidských charakterů, do nějž se navíc výmluvně otiskuje íránská současnost. [44. MFFKV 2009]
    Žánry:Drama
    61%
    Dvacet. Přesně tolik dní zbývá do chvíle, kdy pan Soleimani uzavře svou jídelnu. Konají se tu především smuteční hostiny (a občas i oslavy svateb) a míra zármutku, která je s nimi spojená, vyčerpala majitele natolik, že mu psycholog naléhavě doporučil s podnikem skončit. Zaměstnanci ovšem přihlížejí jeho návštěvám u realitního makléře velmi podezíravě a oznámení o prodeji a následné demolici je úplně zničí. Je to totiž pětice malých lidiček, pro něž je jídelna víc než zaměstnání – zmrzačený kuchař, jemuž dobrovolně a zadarmo pomáhá jeho manželka, dokonce v suterénu restaurace přespává. Pro mladou vdovu s malou dcerkou je práce v jídelně jedinou záchranou ve světě řízeném muži a oba číšníci před svým šéfem pečlivě tají, že nemají kam jít. Uzavření restaurace je pro ně hrozbou, kterou se, každý po svém, pokusí odvrátit... Subtilní psychologické drama, mistrovsky balancující na hranici komedie a tragédie, činí z malé restaurace mikrosvět lidských charakterů, do nějž se navíc výmluvně otiskuje íránská současnost. [44. MFFKV 2009]
    Žánry:Drama

Cena za nejlepší dokumentární film nad 30 minut - zvláštní uznání

Vítěz
  • We Live in Public
    We Live in Public
    • iTunes
    S touhou prosadit se ve světě moderních technologií přijíždí v roce 1984 do New Yorku ambiciózní mladík Josh Harris. O devět let později zakládá Pseudo.com, interaktivní internetovou televizi. Multimilionář a propagátor komunikace po síti přezdívaný Warhol internetu si užívá rychle nabyté popularity, zároveň je ale stále o krok napřed. Na samém konci tisíciletí přichází s přelomovým projektem Quiet: We Live in Public (Tiše: Žijeme na veřejnosti). V rozsáhlém podzemním prostoru vytváří společnost s vlastními zákony, do které pozve stovku nadšenců, aby na třicet dní podřídili své životy všudypřítomným kamerám. Orwellovské lidské terárium později aplikuje na vlastní soukromí. Z pěti tisíc hodin materiálu natáčených po dobu deseti let se Ondi Timonerové podařilo vytvořit fascinující portrét vizionáře, jenž se stal odstrašujícím případem internetové evoluce. [44. MFFKV 2009]
    71%
    S touhou prosadit se ve světě moderních technologií přijíždí v roce 1984 do New Yorku ambiciózní mladík Josh Harris. O devět let později zakládá Pseudo.com, interaktivní internetovou televizi. Multimilionář a propagátor komunikace po síti přezdívaný Warhol internetu si užívá rychle nabyté popularity, zároveň je ale stále o krok napřed. Na samém konci tisíciletí přichází s přelomovým projektem Quiet: We Live in Public (Tiše: Žijeme na veřejnosti). V rozsáhlém podzemním prostoru vytváří společnost s vlastními zákony, do které pozve stovku nadšenců, aby na třicet dní podřídili své životy všudypřítomným kamerám. Orwellovské lidské terárium později aplikuje na vlastní soukromí. Z pěti tisíc hodin materiálu natáčených po dobu deseti let se Ondi Timonerové podařilo vytvořit fascinující portrét vizionáře, jenž se stal odstrašujícím případem internetové evoluce. [44. MFFKV 2009]

Cena za nejlepší dokumentární film do 30 minut - zvláštní uznání

Vítěz
  • Než to začne bolet
    Třiapadesátiletý psychiatr stále žije v rodném domě se svou matkou. Po dlouhé citové abstinenci se seznamuje s Ewou, jeho nadšení z nové lásky ovšem kalí hysterická reakce majetnické matky. „Kde jsi nechal rozum, vždyť je ti přes padesát,“ křičí. Syn odpovídá citátem svatého Pavla: „Děti, poslouchejte své rodiče. Rodiče, neponižujte své děti, aby nemalomyslněly.“ V komplikovaném vztahu založeném na citovém vydírání a paranoie však nechybějí ani okamžiky něhy. Intimistická tragikomedie jednoho z největších talentů polské dokumentaristiky je součástí cyklu navazujícího na Kieślowského Dekalog. [44. MFFKV 2009]
    Třiapadesátiletý psychiatr stále žije v rodném domě se svou matkou. Po dlouhé citové abstinenci se seznamuje s Ewou, jeho nadšení z nové lásky ovšem kalí hysterická reakce majetnické matky. „Kde jsi nechal rozum, vždyť je ti přes padesát,“ křičí. Syn odpovídá citátem svatého Pavla: „Děti, poslouchejte své rodiče. Rodiče, neponižujte své děti, aby nemalomyslněly.“ V komplikovaném vztahu založeném na citovém vydírání a paranoie však nechybějí ani okamžiky něhy. Intimistická tragikomedie jednoho z největších talentů polské dokumentaristiky je součástí cyklu navazujícího na Kieślowského Dekalog. [44. MFFKV 2009]

Soutěž Na východ od západu - zvláštní uznání

Vítěz
  • Prasklina
    Prasklina
    Joanna a Jan (vynikající Jadwiga Jankowska-Cieślak a Krzysztof Stroiński) jsou dlouholetí manželé bez nějakých výrazných vztahových rozepří. Vychovali dnes již dospělou dceru a žijí poklidným životem ve svém domě. Po návštěvě přátel nachází Joanna nahrávku obsahující informaci, že Jan měl být v minulosti spolupracovníkem komunistické tajné policie. Film nezobrazuje praktiky těchto příslušníků minulého režimu, ani se nesnaží v prvním plánu odhalit, zda Jan skutečně informátorem byl či ne. Klíčová je naopak studie, co dokáže takové dosud neprokázané obvinění učinit s pevným manželským svazkem, aniž by bylo nepochybně zřejmé, zda se informace o Janovi zakládají na pravdě. Zacelit prasklinu může totiž trvat mnohem déle než ji způsobit. Režisér a autor Michał Rosa, host našeho festivalu, obdržel za film několik cen doma i v zahraničí, mj. také na MFF v Karlových Varech v roce 2009. (3Kino)
    Žánry:Drama
    60%
    Joanna a Jan (vynikající Jadwiga Jankowska-Cieślak a Krzysztof Stroiński) jsou dlouholetí manželé bez nějakých výrazných vztahových rozepří. Vychovali dnes již dospělou dceru a žijí poklidným životem ve svém domě. Po návštěvě přátel nachází Joanna nahrávku obsahující informaci, že Jan měl být v minulosti spolupracovníkem komunistické tajné policie. Film nezobrazuje praktiky těchto příslušníků minulého režimu, ani se nesnaží v prvním plánu odhalit, zda Jan skutečně informátorem byl či ne. Klíčová je naopak studie, co dokáže takové dosud neprokázané obvinění učinit s pevným manželským svazkem, aniž by bylo nepochybně zřejmé, zda se informace o Janovi zakládají na pravdě. Zacelit prasklinu může totiž trvat mnohem déle než ji způsobit. Režisér a autor Michał Rosa, host našeho festivalu, obdržel za film několik cen doma i v zahraničí, mj. také na MFF v Karlových Varech v roce 2009. (3Kino)
    Žánry:Drama

Cena za režii

Vítěz
  • Whisky s vodkou
    Whisky s vodkou
    Slavný herec Otto ztělesňuje typ problémového, ale i milovaného seladona. I když je zrovna opilý, pořád toho o natáčení ví víc než nezkušený režisér jeho nejnovějšího filmu. Co má ale dělat, když se ke štábu připojí místní herec, který se stane náhradníkem nespolehlivé hvězdy? Komediální situace zde vyplývají nejen ze znalosti prostředí, ale i z inklinace k autentickému zachycení vztahů. Ty vnášejí do blyštivého prostředí filmařů nádech tvrdé reality. Otto představuje nejvýraznější postavu, jejíž nejednoznačnost poutá pozornost a která není trucovitá jen pro nic za nic. A byť jeho problematické chování budí zprvu odpor, s postupem filmu není obtížné najít k hrdinovi cestu. Retronádech „filmu ve filmu“ nepřebíjí důraz na autentické vyznění situací, ale zároveň dodává svěžest dílu, jehož melodramatická rovina je o poznání promyšlenější, než by se z jejího otevřeně konfrontačního povrchu mohlo zdát. [44. MFFKV 2009]
    Žánry:DramaKomedie
    60%
    Slavný herec Otto ztělesňuje typ problémového, ale i milovaného seladona. I když je zrovna opilý, pořád toho o natáčení ví víc než nezkušený režisér jeho nejnovějšího filmu. Co má ale dělat, když se ke štábu připojí místní herec, který se stane náhradníkem nespolehlivé hvězdy? Komediální situace zde vyplývají nejen ze znalosti prostředí, ale i z inklinace k autentickému zachycení vztahů. Ty vnášejí do blyštivého prostředí filmařů nádech tvrdé reality. Otto představuje nejvýraznější postavu, jejíž nejednoznačnost poutá pozornost a která není trucovitá jen pro nic za nic. A byť jeho problematické chování budí zprvu odpor, s postupem filmu není obtížné najít k hrdinovi cestu. Retronádech „filmu ve filmu“ nepřebíjí důraz na autentické vyznění situací, ale zároveň dodává svěžest dílu, jehož melodramatická rovina je o poznání promyšlenější, než by se z jejího otevřeně konfrontačního povrchu mohlo zdát. [44. MFFKV 2009]
    Žánry:DramaKomedie

Cena za nejlepší ženský herecký výkon

Cena za nejlepší mužský herecký výkon

Cena za nejlepší mužský herecký výkon - zvláštní uznání

Cena za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii

Cena prezidenta MFF KV

Divácká cena deníku Právo

Vítěz
  • Na velikosti záleží
    Na velikosti záleží
    Láska, smích a sumo. Proč se otravovat s hubnutím, když se můžete dát na zápasení? Poznání, k němuž dojde čtveřice kamarádů, otevírá množství komediálních situací, ale upozorňuje i na společenský tlak vyvíjený na lidi s nadváhou. Snímek bere sumo jako prostředek uznání i revolty v hubeností posedlé společnosti a sport jako takový ukazuje coby cestu k vyrovnání se s osobními problémy. Pomůže sumo hrdinům ke zlepšení jejich společenské situace a nastolí v jejich rozháraných životech klid? Každá z postav si nese svá tajemství i osobnostní specifika, díky nimž film budí zájem, smích i napětí. Tvůrci dokážou zužitkovat každou nahrávku na vtip a diváky baví pády ze židlí, komickými kontrapunkty i slovními výměnami. Přestože se nebojí žertovat ani o otázkách smrti a za protagonisty si volí hrdiny s nadváhou, nikdy své téma nezneužívají pro pošklebování. A navzdory pochopení pro situaci hrdinů je nevykreslují ani s falešným soucitem. [44. MFFKV 2009]
    61%
    Láska, smích a sumo. Proč se otravovat s hubnutím, když se můžete dát na zápasení? Poznání, k němuž dojde čtveřice kamarádů, otevírá množství komediálních situací, ale upozorňuje i na společenský tlak vyvíjený na lidi s nadváhou. Snímek bere sumo jako prostředek uznání i revolty v hubeností posedlé společnosti a sport jako takový ukazuje coby cestu k vyrovnání se s osobními problémy. Pomůže sumo hrdinům ke zlepšení jejich společenské situace a nastolí v jejich rozháraných životech klid? Každá z postav si nese svá tajemství i osobnostní specifika, díky nimž film budí zájem, smích i napětí. Tvůrci dokážou zužitkovat každou nahrávku na vtip a diváky baví pády ze židlí, komickými kontrapunkty i slovními výměnami. Přestože se nebojí žertovat ani o otázkách smrti a za protagonisty si volí hrdiny s nadváhou, nikdy své téma nezneužívají pro pošklebování. A navzdory pochopení pro situaci hrdinů je nevykreslují ani s falešným soucitem. [44. MFFKV 2009]

Cena Nezávislá kamera

Vítěz
  • Eamon
    Eamon
    Malý Eamon stále velmi rád spí v posteli s maminkou Grace, což se nelíbí jeho otci a Graceinu příteli Danielovi, který se cítí odstrčený a frustrovaný Graceiným nezájmem. Eamon si vychutnává matčinu přízeň, která končí ve chvíli, kdy se během jeho školních prázdnin celá rodina nedobrovolně vydá na týden k moři na opuštěné irské pobřeží. Grace se celé dny slastně opaluje na pláži a pokukuje po svalnatém a opáleném surfaři a její muži jsou jí na obtíž. Příběh tří zcela nesourodých hrdinů plyne v pomalém a nevzrušivém tempu s minimem zásadních dialogů, vše důležité se odehrává pod povrchem a v jejich nitru. Režisérka nechává divákovi prostor domyslet motivace a důvody nespokojenosti svých postav a postupně velmi nenásilně posouvá svůj zájem od Grace přes Daniela až k malému Eamonovi, jehož nenadálé gesto snímek ukončuje. Neokázalý, impresionisticky laděný snímek, který se nejen díky zcela originální pointě vyplatí sledovat až do konce. [44. MFFKV 2009]
    64%
    Malý Eamon stále velmi rád spí v posteli s maminkou Grace, což se nelíbí jeho otci a Graceinu příteli Danielovi, který se cítí odstrčený a frustrovaný Graceiným nezájmem. Eamon si vychutnává matčinu přízeň, která končí ve chvíli, kdy se během jeho školních prázdnin celá rodina nedobrovolně vydá na týden k moři na opuštěné irské pobřeží. Grace se celé dny slastně opaluje na pláži a pokukuje po svalnatém a opáleném surfaři a její muži jsou jí na obtíž. Příběh tří zcela nesourodých hrdinů plyne v pomalém a nevzrušivém tempu s minimem zásadních dialogů, vše důležité se odehrává pod povrchem a v jejich nitru. Režisérka nechává divákovi prostor domyslet motivace a důvody nespokojenosti svých postav a postupně velmi nenásilně posouvá svůj zájem od Grace přes Daniela až k malému Eamonovi, jehož nenadálé gesto snímek ukončuje. Neokázalý, impresionisticky laděný snímek, který se nejen díky zcela originální pointě vyplatí sledovat až do konce. [44. MFFKV 2009]

Cena Nezávislá kamera - zvláštní uznání

Vítěz
  • La Tigra, Chaco
    La Tigra, Chaco
    La Tigra, Chaco, je malé ospalé město čítající asi dvacet bloků. Esteban se po letech strávených v Buenos Aires vrací do místa svého dětství, aby se setkal s otcem. Ten však má novou rodinu, pracuje jako řidič kamionu a nikdy není doma. Zatímco na něj Esteban čeká, tráví čas s kamarádkou z dětství Vero, která ho čím dál tím víc přitahuje. Jejich společné okamžiky jsou naplněny vzpomínkami na dětství, z výletu do minulosti se ale nečekaně stávají chvíle otevírající nové možnosti pro budoucnost. Režijní debut Federica Godfrida a Juana Sasiaína, natočený s minimálním rozpočtem, si vysloužil velkou pozornost argentinské filmové kritiky. V recenzích se objevovaly zmínky o tom, že malému filmu se podařilo to, co chybí většině současné argentinské produkce: přenést na plátno život. Nadšení vzbudily především autentické výkony obou hlavních představitelů spolu se spontánním herectvím Any Allendeové v roli Estebanovy tety, která zazáří v půvabné scéně, v níž zpívá česky. [44. MFFKV 2009]
    62%
    La Tigra, Chaco, je malé ospalé město čítající asi dvacet bloků. Esteban se po letech strávených v Buenos Aires vrací do místa svého dětství, aby se setkal s otcem. Ten však má novou rodinu, pracuje jako řidič kamionu a nikdy není doma. Zatímco na něj Esteban čeká, tráví čas s kamarádkou z dětství Vero, která ho čím dál tím víc přitahuje. Jejich společné okamžiky jsou naplněny vzpomínkami na dětství, z výletu do minulosti se ale nečekaně stávají chvíle otevírající nové možnosti pro budoucnost. Režijní debut Federica Godfrida a Juana Sasiaína, natočený s minimálním rozpočtem, si vysloužil velkou pozornost argentinské filmové kritiky. V recenzích se objevovaly zmínky o tom, že malému filmu se podařilo to, co chybí většině současné argentinské produkce: přenést na plátno život. Nadšení vzbudily především autentické výkony obou hlavních představitelů spolu se spontánním herectvím Any Allendeové v roli Estebanovy tety, která zazáří v půvabné scéně, v níž zpívá česky. [44. MFFKV 2009]

Cena Europa cinemas label

Vítěz
  • Potlesk
    Potlesk
    • iTunes
    • Edison
    • Magenta TV
    Potlesk právem provázel Theu na jevišti, v osobním životě ovšem tato žena, stejně charismatická jako manipulativní, sklízela hořké plody své slabosti pro alkohol. "Pila jsem jako duha," říká prostě, když vysvětluje, proč zkrachovalo její manželství a ona se dobrovolně vzdala péče o své dva malé synky. Teď ale ukončila odvykací léčbu a zoufale se snaží získat zpět místo v životě svých tří mužů, kteří ale mezitím zakotvili v poklidném a vyrovnaném vztahu s psycholožkou Maiken. Bude její snaha stačit? Anebo ji přemohou démoni minulosti? Debutující režisér Martin Pieter Zandvliet obratně mísí popis Theina vnitřního zápasu s jejím divadelním já, kdy ztělesňovala Marthu v Kdo se bojí Virginie Woolfové? a její pocity a osudy s její hrdinkou nebezpečně kolidovaly. [44. MFFKV 2009]
    Žánry:Drama
    65%
    Potlesk právem provázel Theu na jevišti, v osobním životě ovšem tato žena, stejně charismatická jako manipulativní, sklízela hořké plody své slabosti pro alkohol. "Pila jsem jako duha," říká prostě, když vysvětluje, proč zkrachovalo její manželství a ona se dobrovolně vzdala péče o své dva malé synky. Teď ale ukončila odvykací léčbu a zoufale se snaží získat zpět místo v životě svých tří mužů, kteří ale mezitím zakotvili v poklidném a vyrovnaném vztahu s psycholožkou Maiken. Bude její snaha stačit? Anebo ji přemohou démoni minulosti? Debutující režisér Martin Pieter Zandvliet obratně mísí popis Theina vnitřního zápasu s jejím divadelním já, kdy ztělesňovala Marthu v Kdo se bojí Virginie Woolfové? a její pocity a osudy s její hrdinkou nebezpečně kolidovaly. [44. MFFKV 2009]
    Žánry:Drama

Cena mezinárodní filmové kritiky

Vítěz
  • Nije kraj
    Nije kraj
    Djuro není ani Srb, ani Chorvat. Je Rom, má velkou a šťastnou rodinu a živí se jako herec v obskurních srbských pornofilmech. A právě jeho svobodným, sarkastickým pohledem vidíme příběh chorvatského válečného veterána Martina. Mladíkův život nabral značně bizarní směr v okamžiku, kdy v pornoverzi Červené Karkulky spatřil krásnou Desu. Djuro, který ve zmíněném pornosnímku s nasazením ztvárnil vlka, přivede mladíka na jeho žádost na dívčinu stopu. Protože neexistuje jiná možnost, Martin si Desu koupí od jejího pasáka a odveze ji z Bělehradu do Záhřebu. Těžce traumatizovaná dívka soudí, že jde jen o dalšího muže, který ji chce zneužívat, a nechápe, co od ní Martin chce. Navíc se ke slovu hlásí temná minulost, která i po válce zatěžuje životy obou protagonistů. Zkušený režisér Vinko Brešan natočil tragikomický příběh lásky ve světě, kde, jak se zdá, jsou všechny lidské hodnoty vystaveny na prodej nebo odsouzeny k cynickému zničení. [44. MFFKV 2009]
    Žánry:DramaKomedie
    72%
    Djuro není ani Srb, ani Chorvat. Je Rom, má velkou a šťastnou rodinu a živí se jako herec v obskurních srbských pornofilmech. A právě jeho svobodným, sarkastickým pohledem vidíme příběh chorvatského válečného veterána Martina. Mladíkův život nabral značně bizarní směr v okamžiku, kdy v pornoverzi Červené Karkulky spatřil krásnou Desu. Djuro, který ve zmíněném pornosnímku s nasazením ztvárnil vlka, přivede mladíka na jeho žádost na dívčinu stopu. Protože neexistuje jiná možnost, Martin si Desu koupí od jejího pasáka a odveze ji z Bělehradu do Záhřebu. Těžce traumatizovaná dívka soudí, že jde jen o dalšího muže, který ji chce zneužívat, a nechápe, co od ní Martin chce. Navíc se ke slovu hlásí temná minulost, která i po válce zatěžuje životy obou protagonistů. Zkušený režisér Vinko Brešan natočil tragikomický příběh lásky ve světě, kde, jak se zdá, jsou všechny lidské hodnoty vystaveny na prodej nebo odsouzeny k cynickému zničení. [44. MFFKV 2009]
    Žánry:DramaKomedie

Cena ekumenické poroty

Vítěz
  • Bist
    Bist
    Dvacet. Přesně tolik dní zbývá do chvíle, kdy pan Soleimani uzavře svou jídelnu. Konají se tu především smuteční hostiny (a občas i oslavy svateb) a míra zármutku, která je s nimi spojená, vyčerpala majitele natolik, že mu psycholog naléhavě doporučil s podnikem skončit. Zaměstnanci ovšem přihlížejí jeho návštěvám u realitního makléře velmi podezíravě a oznámení o prodeji a následné demolici je úplně zničí. Je to totiž pětice malých lidiček, pro něž je jídelna víc než zaměstnání – zmrzačený kuchař, jemuž dobrovolně a zadarmo pomáhá jeho manželka, dokonce v suterénu restaurace přespává. Pro mladou vdovu s malou dcerkou je práce v jídelně jedinou záchranou ve světě řízeném muži a oba číšníci před svým šéfem pečlivě tají, že nemají kam jít. Uzavření restaurace je pro ně hrozbou, kterou se, každý po svém, pokusí odvrátit... Subtilní psychologické drama, mistrovsky balancující na hranici komedie a tragédie, činí z malé restaurace mikrosvět lidských charakterů, do nějž se navíc výmluvně otiskuje íránská současnost. [44. MFFKV 2009]
    Žánry:Drama
    61%
    Dvacet. Přesně tolik dní zbývá do chvíle, kdy pan Soleimani uzavře svou jídelnu. Konají se tu především smuteční hostiny (a občas i oslavy svateb) a míra zármutku, která je s nimi spojená, vyčerpala majitele natolik, že mu psycholog naléhavě doporučil s podnikem skončit. Zaměstnanci ovšem přihlížejí jeho návštěvám u realitního makléře velmi podezíravě a oznámení o prodeji a následné demolici je úplně zničí. Je to totiž pětice malých lidiček, pro něž je jídelna víc než zaměstnání – zmrzačený kuchař, jemuž dobrovolně a zadarmo pomáhá jeho manželka, dokonce v suterénu restaurace přespává. Pro mladou vdovu s malou dcerkou je práce v jídelně jedinou záchranou ve světě řízeném muži a oba číšníci před svým šéfem pečlivě tají, že nemají kam jít. Uzavření restaurace je pro ně hrozbou, kterou se, každý po svém, pokusí odvrátit... Subtilní psychologické drama, mistrovsky balancující na hranici komedie a tragédie, činí z malé restaurace mikrosvět lidských charakterů, do nějž se navíc výmluvně otiskuje íránská současnost. [44. MFFKV 2009]
    Žánry:Drama

Cena Dona Quijota

Vítěz
  • Anděl u moře
    Anděl u moře

    Dvanáctiletý Louis žije s rodiči a starším bratrem v malém městečku na jihu Maroka. Louis je šťastný chlapec, miluje moře, svého otce, rád hraje fotbal s dětmi z okolí a rád se směje. Jednoho dne ho zavolá otec a sdělí mu tajemství, které budou sdílet jen oni dva. Tajemství i tato chvíle zcela změní život rodiny i malého Louise. Ten tímto okamžikem definitivně ztrácí svou dětskou nevinnost. Mimořádně zdařilý filmový debut se opírá o skvělé herecké výkony Oliviera Gourmeta, Anne Consignyové, ale především velmi přesvědčivého Martina Nissena v roli Louise. Snímek má překrásnou obrazovou stránku a strhující příběh, který svou nejednoznačností vyvolává mnoho otázek, ale poskytuje jen málo odpovědí. [44. MFFKV 2009]

    Žánry:Drama
    62%

    Dvanáctiletý Louis žije s rodiči a starším bratrem v malém městečku na jihu Maroka. Louis je šťastný chlapec, miluje moře, svého otce, rád hraje fotbal s dětmi z okolí a rád se směje. Jednoho dne ho zavolá otec a sdělí mu tajemství, které budou sdílet jen oni dva. Tajemství i tato chvíle zcela změní život rodiny i malého Louise. Ten tímto okamžikem definitivně ztrácí svou dětskou nevinnost. Mimořádně zdařilý filmový debut se opírá o skvělé herecké výkony Oliviera Gourmeta, Anne Consignyové, ale především velmi přesvědčivého Martina Nissena v roli Louise. Snímek má překrásnou obrazovou stránku a strhující příběh, který svou nejednoznačností vyvolává mnoho otázek, ale poskytuje jen málo odpovědí. [44. MFFKV 2009]

    Žánry:Drama

Cena Dona Quijota - zvláštní uznání

Cena NETPAC

Vítěz
  • Ddongpari
    Ddongpari
    Celovečerní debut jihokorejského herce Yanga Ik-junea předkládá nevybíravý pohled na koloběh hněvu a násilí ve společnosti. Už úvodní sekvence plná nelítostných ran a verbálních hrubostí plně vystihuje všední realitu hlavního hrdiny, jenž pracuje jako vymahač dluhů. Brutalita a vulgarita pro něj představují jediný známý způsob komunikace, a tak rány rozdává nejen dlužníkům, ale i svým kolegům a blízkým. V jeho nitru dušená potřeba komunikace najde ideální vodič v prostořeké studentce, s níž se hrdina náhodně setká a následně sblíží. Vyprávění postupně rozkrývá paralely a přímé vztahy mezi rodinným zázemím obou postav a bez plytkého moralizování či šablonovitých východisek ukazuje dalekosáhlé následky domácího násilí. Nekřiklavé vyprávění rozvádí originální dynamiku postav a působivě zachycuje jejich životy složené z bezprostředně úsměvných, drasticky fyzických i trpce tragických situací. [44. MFFKV 2009]
    Žánry:AkčníDrama
    73%
    Celovečerní debut jihokorejského herce Yanga Ik-junea předkládá nevybíravý pohled na koloběh hněvu a násilí ve společnosti. Už úvodní sekvence plná nelítostných ran a verbálních hrubostí plně vystihuje všední realitu hlavního hrdiny, jenž pracuje jako vymahač dluhů. Brutalita a vulgarita pro něj představují jediný známý způsob komunikace, a tak rány rozdává nejen dlužníkům, ale i svým kolegům a blízkým. V jeho nitru dušená potřeba komunikace najde ideální vodič v prostořeké studentce, s níž se hrdina náhodně setká a následně sblíží. Vyprávění postupně rozkrývá paralely a přímé vztahy mezi rodinným zázemím obou postav a bez plytkého moralizování či šablonovitých východisek ukazuje dalekosáhlé následky domácího násilí. Nekřiklavé vyprávění rozvádí originální dynamiku postav a působivě zachycuje jejich životy složené z bezprostředně úsměvných, drasticky fyzických i trpce tragických situací. [44. MFFKV 2009]
    Žánry:AkčníDrama