Recenze filmu Joker: Folie à Deux

51%

Komentáře a recenze 69

Dle počtu bodů
harrycane
harrycane
5 126 bodů
4
Philips si zrejme myslel, že natočí sofistikovaný artový snímok a je mu jedno či ľudia jeho film príjmu, no štúdiu, ktoré do toho vrazilo hriešnych 200 miliónov (!), to asi jedno nie je, a keď po polhodine odchádzajú ľudia z kina asi to dobrá reklama pre film nie je. To čo som príbehovo vyčítal prvému filmu, vyčítam aj tu, kedy ide len o to, že Arthurovi furt niekto robí zle. Pokračovanie môže byť v tomto prípade len akýmsi doplnkom k prvému filmu, no príbehovo sám o sebe neobstojí. Keď už to z toho chceli muzikál, tak si mohli dať tú námahu a skomponovať vlastné piesne na mieru, ale očividne im to nestálo zato. Gaga je fajn, no jej postava je značne nevyužitá a jej zmysel vyšumí do stratena a Phoenix by si za to škriekanie zaslúžil zlatú malinu. Celé mi to príde ako zlý vtip.
JaraSlama
JaraSlama
4 382 bodů
4
Druhý Joker bohužel nedosahuje kvality prvního dílu. Todd Phillips se vrací do temného Gothamu a atmosféra špinavých ulic a depresivních interiérů Arkhamské nemocnice funguje dobře. Joaquin Phoenix znovu podává kvalitní výkon, ale jeho postava Arthura Flecka se začíná opakovat. Zatímco Lady Gaga do role Harley vnáší svěžest, film se většinu času točí v kruhu, přičemž opakuje témata uzavřená již v prvním díle. Phillips se pokouší znovu vzbudit stejné emoce, ale nových nápadů je zoufale málo. Výsledkem je zbytečný sequel, který sází na jistotu místo originality.
Temný Pán ze Sithu
Temný Pán ze Sithu
3 910 bodů
3
Já to do teď nechápu,jak mohlo studio po úspěchu 1,nechat upplnevopnou ruku režisérovi a hercům a natočit tohle?v dnešní době,kdy jde všem jen o prachy,v době kdy se film pretaci i 4krat,pac se všichni bojí aby film měl úspěch a vydělal,jak se mohlo stát tohle?pochopte mě nevadí muzikály,třeba bidnici z roku 2012 jsou pro mě majstrstyk.ale tohle?nudné,nezabavne,postrádá to smysl,napětí akci drama,asi takhle vše co měla jednička,vše pro co byla úspěšná tak dvojka prostě nemá a míč nebude. S utrpením dokoukano,a vím že znovu už nikdy
MiroslavSirek
MiroslavSirek
3 206 bodů
2
Jedničku považuju za total přeceněnou záležitost, která stojí za shlédnutí kvůli výkonu Phoenixe, ale není nijak zvlášť chytrá a už vůbec ne originální, pusťte si raději Krále komedie od Scorseseho. Todd Phillips totiž NENÍ Scorsese. Je to, soudě dle tohoto filmu, velmi špatný scénárista a o pozornost žadonící režisér, který po kritice prvního dílu za nejasná stanoviska ohledně toho na čí straně vlastně stojí, obhajuje sám sebe a dělá z Jokera ještě obyčejnějšího psychopata než minule. Do kina jsem po nespokojenosti z minula logicky nezamířil a po 30 minutách sledování na VOD jsem tu neúnosnou, nikam se nehýbající nudu posouval, což nedělám opravdu nikdy. I tak to bylo moc dlouhý, repetetivní a totálně o ho..ě.
JancakV
JancakV
3 179 bodů
2
Už původní Joker mě nenadchl. Toto pokračování mělo v nápadu asi několik světlých okamžiků, ale na plátno nepřevedených. V kině by to byly vyhozené peníze. Ukázka toho jak DC stále nezvládá převést úspěšně svůj svět na plátno. Jsem zvědavý na vysněného spasitele DC s novým Supermanem.
pepajs95
pepajs95
3 006 bodů
0
Zbytečné pokračování vynikajícího prvního dílu…
ReactLotus
ReactLotus
2 988 bodů
8
Folie à Deux - francúzsky výraz, šialenstvo vo dvojici- zdieľaná psychóza a zároveň vzácny psychiatrický syndróm; pacient trpiaci bludmi prenáša svoje domnienky a nezmyselné myšlienky na druhého (doposiaľ zdravého) človeka Joker (2019) bol prvým komiksovým R-rated (mládeži neprístupné pre nahotu, sexuálne scény, nadávky, drogy a iný nevhodný obsah) filmom, ktorý pokoril hranicu miliardy dolárov. Spracovaním sa jednalo o viac pri zemi držiaci sa snímok, na rozdiel od spôsobu, akým sú bežne komiksovky pojaté. Dej sa sústredí na vnútorný svet Arthura Flecka (Joaquin Phoenix), jeho boj s psychickými problémami a sociálnou izoláciou. Príbeh sa odohráva prevažne z jeho perspektívy a využíva silné herecké výkony, kameru a symboliku na vykreslenie jeho psychického rozkladu. Toto zameranie na psychológiu hlavnej postavy, komornú atmosféru a sociálnu kritiku robí film výnimočným. Ukázalo sa, že Phillipsova (režisér) vízia bola niečo, čo ľudí zaujíma a to sa pretavilo vo veľký úspech. Nielen finančný, ale aj v oceneniach; Joaquin Phoenix si právom prevzal Oscara za najlepšieho herca v hlavnej úlohe a film si odniesol Zlatého leva. Z úspechu je teda jasné, že o životnom údeli Arthura Flecka sa dozvieme viac. Pokračovanie nechalo na seba čakať 5 rokov. Hodnotenia a názory sú prekvapivo (a bohužiaľ) nízke. Po nádherných 2 hodinách (indikátor môjho postoja) môžem povedať aké Joker: Folie à Deux je? FILM AKO TAKÝ pokračuje v šľapajach svojho predchodcu, niektoré aspekty rozvíja a venuje sa im dôraznejšie než doposiaľ (mám na mysli utrápenú Arthurovu psychiku a následky/dôsledky všetkých tráum a vnútorných nepokojov, ktorými si prešiel, a s ktorými sa ne/vyrovnal). Možno menší spoiler (avšak už z trailerov je to jasné); premisou filmu je Arthurov súdny proces. Dej, ale, nie je upnutý len na súdnu sieň a jednu postavu. Ako divák zavítame aj do ústavu Arkham a zoznámime sa s niekým novým. Došlo k mnohým zmenám, ktoré, predpokladám, sú dôvodom pre, prinajmenšom, rozporuplné reakcie. Patrnou zmenou/inováciou sú muzikálové prvky. Netvoria celý film, takže ak ich nemáte v láske, budete trpieť, ale dajú sa vydržať. Je to síce jeden z dôvodov, prečo je film kritizovaný, no nemyslím si, že ich implementácia bola nesprávnym krokom. Práveže bez muzikálových čísel by snímok utrpel svojou nemennosťou a zaužívanosťou prvého filmu a inými neduhami, ku ktorým sa ešte dostanem. Muzikály mám rád, pokiaľ sú dobre spracované a vedia pracovať s prostredím, symbolikou,... U FaD vidím problém muzikálových pasáži v tom, že ich je príliš veľa pre tých, ktorí ich tam nechcú a zase tí, ktorí muzikálmi žijú a vedia ich oceniť (ja napríklad) budú pociťovať mierne sklamanie z (nedostatočného) množstva a prevedenia daných scén. Pod pojmom muzikál si človek zväčša predstaví komplexnejšie tanečné čísla, do ktorých sa nezapájajú len hlavní predstavitelia, ale aj celé okolie pokiaľ možno. Áno, stále je to “komornejší” naratív a takto by mohli byť trochu zatienené hlavné postavy, ale väčšia rozmanitosť a upustenie od vážnosti scén, farebnosť a menšia “statickosť” prostredia by padla vhod. Však je to o šialenstve, Jokerovi a k nemu sa niečo také priam ponúka. Ale čo už… Spomenul som hlavné postavy. Síce ide primárne o Arthura (Joaquin Phoenix, ktorý je zase vychudnutý a zlomený), no garde (stojí mu po boku) mu robí podobne psychikou a myšlienkami naladená Lee Quinzel stvárnená Lady Gagou. Spolu tvoria peknú pošahanú dvojicu. Vlastne film stojí a padá aj na ich vzájomnej dynamike. Dalo by sa povedať, že spolu ťahajú film, našťastie ich romanca funguje. Oddanosť Gagy roli vidieť, aj keď v niektorých scénach pôsobí neisto (čo ale mohol byť aj zámer). Lee má vlastné zámery, postava nie je bezduchá a síce v svetle reflektorov je tá “druhá”, stále má čo ponúknuť. Cením budovanie atmosféry prostredníctvom ďalších postáv, ktoré sa pred obrazovkou mihnú len na chvíľu, za to využijú všetok svoj čas, aby ukázali svoje. Už od prvého traileru bolo jasné, že vizuál bude majstrovsky zvládnutý. Od kamery; farebných, skôr teplých a tmavších, filtroch, práce so svetlom, tieňami a prostredím, hrou s perspektívou, prostredím a uhlami (ikonická scéna, kde Joker napasuje úsmev na úsmev nakreslený na sklo); kulisami, extras, vozidlami, interiérom,... ladenými do extravagantných a gýčových osemdesiatok. Hudobný doprovod je pekný, predsa len, mal by byť, je to čiastočne muzikál. (Len nie vždy Phoenix zvládol spievať s citom, ale na nespeváka v pohode.) Napriek hodnoteniam a všeobecne panujúcim názorom, nový Joker za mňa dostál a vyrovnal sa kvalitám jednotky. (V nej mi vadila pomalosť deja a chýbala mi väčšia pompéznosť, ktorá v 2, spolu s väčším rozpočtom, prišla a odzrkadlila sa všade + moja vôľa oceniť muzikálové prvky urobila svoje.) Napriek doterajšej, prevažne, chvále ma niekoľko vecí sklamalo. Občas sú scény “suché”, naťahované, pôsobia ako kopírka jednotky s tým, že akoby režisér a scenárista nevedeli, ktorým smerom sa uberať, ako uchopiť samotnú zápletku. Scény postrádajú väčší zmysel do celku. To je problém, ktorí sa tiahne celým filmom. Výrazne som to cítil na súde a ku+na konci. Niekde by to chcelo skrátiť, inde rozšíriť, dovysvetliť (to isté aj u zopár postáv, Harvey Dent napr. je nevýrazný a pritom je to dôležitá postava)… Už som spomenul, s muzikálovými číslami sa mohli tiež viacej pohrať, použiť zložitejšie a odvážnejšie choreografie, zapojiť viac aj nezvyčajných prvkov, a celkovo rozšíriť ich zapojenie. Viac mohli zapojiť ostatných obyvateľov Arkhamu, divákov na súde, zložitejšie tanečné čísla (až na tanec a stepovanie a výnimky mi to prišlo ako slabota, opakovanie jedného tančeka dookola), viac gýčovitejšie a "fantazmagorijné". Predsa len, k Jokerovi a jeho bláznovstvu by taký štýl sedel. I keď už by sa tá komornejšia atmosféra vytratila a omnoho viac divákov by film odsúdili (resp. ľudia, ktorí nemajú radi muzikály) TÉMA: psychické problémy, násilie a trauma; paralela medzi FaD a J je zjavná, hlavné témy zostávajú rovnaké. V nadväznosti na J (2019) je mnoho udalostí postupne nastienených, čo si môže divák pri opätovnom zhliadnutí všimnúť. Rovnako aj správanie Arthura istým spôsobom kopíruje/protirečí jemu samému v prvom filme. Zaujímavý detail. Prijatie seba samého a zodpovednosti za svoje činy, spoločnosti zažívajúcej úpadok morálnych ideálov a hodnôt, túžba byť videný a znamenať niečo,... Toto oba filmy zdieľajú, ale keďže sa postava Arthura vyvíja a mení svoje vnímanie, oba filmy sú v konečnom dôsledku rozdielne a inak zobrazujú tieto motívy. IDEA: vzájomne na seba závislí Arthur a Harley vo vzťahu založenom na ilúziách. Prvý film bol celý o Arthurovom osobnom zostupe do šialenstva a odmietnutí spoločnosťou; pokračovanie skúma, ako si dvaja zlomení ľudia navzájom posilňujú svoje klamné predstavy. S tým súvisí samotný názov “Folie à Deux”. Voľný a relatívne trefný preklad by bol “šialenstvo vo dvojici”. Ťažko povedať, či výraz referuje na vzťah Jokera a Harley Quinn alebo na niečo iné. Zdá sa, že hej, no sú aj iné domnienky, ktoré by odôvodnili koniec lepšie. Padne tu toľko viet, ktoré si môžeme interpretovať rôznymi spôsobmi… ATMOSFÉRA: Gotham je mesto hnusné, plné problémov, zvrátenosti, zločincov, nefunkčný systém len plodí ďalšie obete, spoločnosť je rozdelená do tried, nechápe a odmieta riešiť problémy nižších vrstiev a z toho sa rodia pseudo hrdinovia a idoly, falošní spasitelia. Psychický stav hlavnej postavy odráža zúfalosť, frustráciu a rany uštedrené spoločnosťou a našimi blízkymi. A len márne túži po inom, nepoznal a nezažil úprimné dobro. Každý hľadá chýbajúcu polovicu svojej duše, aby zahnal pocit nesmiernej smrteľnej samoty a chudák Arthur si myslel, že ju v Lee našiel. Lady Gaga, potažmo Harlee je obrazom ženy milujúcej len svoju vlastnú zidealizovanú predstavu o Jokerovi. Joker: Folie à Deux je zhmotnená temnota, všadeprítomný pocit márnosti, vyzdvihovanie nízkych pudov na piedestál, adorovanie zločincov, dolovanie ľudskosti z duše vraha psychológmi, prerastajúcim smetiskom spoločnosti. (V tejto pasáži som sa inšpiroval názormi niektorých iných recenzentov, vzhľadom na to, že ich myšlienky dobre vystihli atmosféru) CONCLUSION: Príde mi zvláštne, akú odozvu Folie à Deux dostalo. Je to dlhé, pomalé, muzikálové a čiastočne znova to isté. Lenže tento Joker nikdy nebol o tom Jokerovi, ktorého poznáme z iných variánt a spájame si s tým slovom niekoho iného, nesmieme zabúdať, že do tejto role by zaužívaný nikdy nezapadol. „+-40%“, zas tak zlé to nie je. Zmeny nesadnú každému, beriem, ale o prvkoch muzikálu sa vedelo rok, možno aj 2, dopredu. Hovoriť, že film nemá zmysel, keď niekoho muzikály nebavia, je pokrytecké, v takom prípade film vopred prehral. Snaha odkryť psychiku za postavou je väčšia a zaslúži si vyzdvihnutie. Hovorím, nie je to pre každého. Ja som od filmu dostal poväčšinou to, čo som chcel, takže som spokojný a obecné názory na tom nič nezmenia. Prvotné reakcie ma pripravili na to, že to bude zlé. Vďaka tomu som mal nízke očakávania, ale nakoniec neodchádzam sklamaný.
AtemuLukas
AtemuLukas
2 670 bodů
2
V roce 2019 nám byl představený masterpiece s jednoduchým názvem JOKER. Film byl geniální po všech stránkách a od jeho shlédnutí jsem se skoro až modlil v druhý díl. Jakmile jsem se dozvěděl, že bude dvojka, tak moje černé srdce dostalo trochu barvy. Pak přišla ta důležitá ALE. Prvním z nich bylo obsazení Lady Gaga do role Harley. Už tehdy jsme se obával, jak to dopadne, když tam bude. No a to se i potvrdilo.

Nebudeme tu dlouze zakecávat fakt, že nový Joker je převážně muzikál. Ano je. Je tam hodně pasáží, kde se zpívá a je to dělaný dost na sílu, tudíž si divák říká “už dost!” Co se týká příběhu, tak ten se má odehrávat po Fleckově zatčení, ale pravda je taková, že se to dost opakuje z prvního dílu. Ano máme tu soudní líčení a ano máme tu Arkham, ale taky tu máme doslova okopírované scény z prvního dílu.

No a o čem film vlastně je? No vlastně o ničem. Celé jsem to popsal v odstavci dříve. Harley a Joker mají toxický vztah a Harley (Gaga) tu předvádí některé scény, které dělal Phoenix v jedničce. To je vidět už traileru. No a o tom je vlastně zápletka dvojky. A jak už je jasné z jedničky je tam přechod na to, že Fleck (Phoenix) není tím Jokerem, který bude později s Batmanem svádět odvěký boj.

No a tady právě narážíme na easter Eggy, které divák, co nezná úplně lore Batmana ve filmu přehlídne. Hlavním easter eggem je budova Wayne Enterprises, která je tmavé barvy stejně, jako u trilogie TDK od Nolana. (Které považuji za nejhorší zpracování Batmana vůbec). No a tady je prostě vidět, kam se chtěli ubírat s tímhle filmem. Tenhle směr potvrdí i vězeň, který si pořeže tvář, aby bylo naznačený, že to on bude Joker z TDK. (Nikoho však netíží, že to časově nedává smysl.) Vždyť Bruče Wayne v prvním díle přišel o rodiče a to mu bylo sedm let. No dobře pojďme se držet původní myšlenku první a druhý díl. Tady jsou body, proč dvojka nefunguje.

1. V prvním díle se Fleck díky společnosti a vyvinul v nezvladatelného Jokera, který neváhá využít jakoukoliv chvilku na násilí. Ovšem tady ignorují jeho transformaci a díky “práškům,” je zase ten stydlivý a šikanovaný Fleck. Jako WTF? Tady prostě vše co bylo v jedničce ignorují a snaží se to uhrát na posednutí nějaké entity a druhé osobnosti.
2. Joker, který se ukázal na konci prvního dílu se tady ukáže až po hodině a půl. Vlastně se stane událost, která ho v něm zase probudí. Opět WTF Phillipse!? To jsme viděli v prvním díle proč to je tady? Proč se už nezaměřuje na Jokera, který ovládl Flecka?
3. Příběh, který je o ničem. Arthur je v Arkham, potká Harley, soudní proces, útěk, rozchod a konec v Arkhamu. To je vlastně celý film. Díky tomu divák nemá prostor získat něco nového v příběhu, nebo si posunout lore postavy, protože to nikam nevede.
4. Harley. Ta tu nefunguje vůbec. Gaga prostě neumí hrát a proto je hned jasné proč tam je. Příběh má tolik hluchých míst cca 15 pokud jsem počítal dobře, že je všechny museli vyplnit muzikálem. Vlastně muzikál končí až po rozchodu Harley a Jokera.

No a tím se dostáváme na závěrečné shrnutí. Joker Folie à Deluxe je muzikál, který se snaží zničit vše, co v jedničce fungovalo. Tady je prostě vidět, že tvůrci dostali velké prachy a tak narychlo udělali tenhle extravagantní film, který chtěli zachránit zvučnými jmény. A upřímně Gaga to za mě asi nejvíce zabila. K tomu připočtěme snahu navázat na TDK i za cenu popírání logiky, časové osy a máme tady ten grandiózní průšvih. Já dávám 2/10, protože to je největší zklamání za dlouhou dobu…
naineko
naineko
2 316 bodů
6
Pohroma se nekoná. O chlup lepší než jednička. Nejsem si jistý, k čemu tam měly být muzikálová čísla, ale extra nerušily ani netahaly stopáž. V některých místech to vypadalo, že postavy v pozadí mají hrát, že neví, co mají hrají. Otázkou je, jestli by to fungovalo, kdyby tomu v zádech nestál celý jokerovský vesmír. Pokud ano, tak excelentní dílko. Nicméně se obávám, že je to ne, a tím je to o dost slabší až prázdné. Odkaz na Nolana fajn, i když zrovna tímhle směrem se klanět, je fakt smutné. Část neduhů z jedničky přetrvává. Herci pořád na výši.
SEFI
SEFI
2 199 bodů
7
Po technické stránce je to skvělé. Herecké výkony jsou skvělé. Vztah jokera a harley je taky skvělý. Ale jako celek to je zklamání. Scénář nefunguje a to o čem byl první film se tady řeší znovu, ale hůř. Muzikálových čísel je zde až moc. Některý jsou dobrý, ale vyjadřují furt ty samé pocity postav, které pochopí i nejhloupější divák a děj nikam neposunou. Takže v takovém počtu působí úplně zbytečně. I díky tomu je tempo filmu tak táhlé. Zejména ke konci mě každá muzikálová scéna štvala. Po recenzích ostatních jsem čekal horší film, ale to neznamená, že se k němu budu chtít vracet. Budu ho spíše ignorovat a k prvnímu dílu se rád vrátím

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.