Sci-fi, u které se musí přemýšlet. A ne vždy dostaneme to co chceme, a nebo očekáváme. Více zde: https://plotpoint.sk/recenze-sci-fi-devs-pecka-jenz-nam-zamota-hlavu/
Garlandův styl se mi líbí a s výjimkou Anihilace jsem si užil jak 28 dní poté, tak Sunshine, Dreda, nebo Ex Machine. Takže mě zvěsti o autorském seriálu potěšíly a hned jsem se po něm vrhl. Garland se v Devs opět zaobírá hledáním alternativy, nebo upgrade k víře v boha, nebo naopak k jeho popírání. Snaží se najít vzorec, takže se to neobejde bez filozofických úvah, které jsou na hraně seriálové zábavy. Vše je navíc podpořeno znepokojivou hudbou i zvuky.
Zprvu mě iritovalo, že tvůrci pracují s zjevně chybnými přístupy, ale nakonec vyšlo najevo, že pouze podceňují diváky a chtěli si připravit půdu pro efektní finálové pukrdle. Co se týče časových paradoxů, nebo paralelních světů, dává smysl pouze teorie mnohosvětů/verzování, nebo některé z náboženství. Nakonec se s tím ale tvůrci popasovali velmi dobře a díky atmosféře a nemožnosti dokázat, že nežijeme v "Matrixu", "Devsu", snu někoho jiného, nebo svém vlastním, není potřeba šťourat a hledat chyby ve scénáři.
Alex Garland dává Devs zapomenout na zbabranou Anihilaci. Tento seriál plně naplňuje označení vědecko-fantastický a současně je díky fresh filozofické-teologické příměsi i fajn "indie" odbočkou od mainstreamu, podobně jako byla kdysi OA s Brit Marling..
Po prvním díle z toho koukal prostě Garland - zajímavý nápad, vypiplaná atmosféra, skvělé grafické zpracování... a zaděláno na neskutečnou dávku přitroublého filmařského klišé o několika chodech. Další epizody pokračovaly ve spanilé jízdě zpackaných zajímavých (ač ne vždy originálních) nápadů. Je to dobře natočené, řemeslně pěkné, jen ta nekonečná recyklace... Někdy v polovině to místo rozjezdu tak nějak celé zakoplo a přešlo v prázdné žonglování rádoby buzzwordy a další level filmařského baroka. A pak sešup dolů a neodvratně koncovky a) jsme v matrixu, b) samonaplňující se proroctví. Ukáže se, že řadou oslích můstků, logických děr, fyzikálních přešlapů a odhalování věci zřejmých už od prvních dílů se dostaneme k možnosti c) definice kruhem. Aby na konec bylo správně za d) všechny předešlé možnosti dohromady. Svým způsobem originální, ale stále prostě jen nezajímavé a neobjevné.
Holt Garland má zajímavé návrhy, jen to neumí prodat. A asi už je jedno, jestli to neumí prodat producentům nebo divákovi. Vyjde to na stejno.
Tady navíc je to jako s Mandalorianem. Materiálu možná tak na jeden film, který se natáhlo na seriál.
Ten nejoriginálnější seriál, co jsem kdy viděl, kde vládne spíš science než fiction. Naprosto fenomenální práce ve všech odvětvích a na všechny strany od Pana Alexe Garlanda a jeho týmu.
Esenciální krimi s takřka scifi zápletkou, aneb jak snadné je překročit tenkou linii , která dělí člověka mezi lidskosti a zrůdnosti, kdy smrt je jen procedurální záležitost.