Parazit

85%

Zajímavosti 75

  • (asi v 1h 30 min) Když se Kimovi plíží z domu, zatímco Parkovi spí na gauči, jsou Kimovi bosí. Když jsou viděni, jak běží domů, mají už nějak boty. Kdyby boty nechali u vchodu, Parkovi by si jich pravděpodobně všimli. Pravděpodobnější by bylo, že by je nechali v garáži.
  • V průběhu filmu se používají skutečné hlášky, podle kterých poznáte, zda postava "překročila hranici".
  • Song Kang-ho, Choi Woo-sik a Lee Jeong-eun byli v mysli Bong Joon-hoa už při psaní scénáře, protože s nimi všemi už dříve pracoval a věděl, že se sem skvěle hodí.
  • Filmový kritik a komentátor Tony Rayns poukazuje na některé podobnosti ve scénách mezi tímto filmem a dřívějšími díly Bong Joon-hoa: fumigace ve filmu Štěkající psi nikdy nekoušou (2000), třesoucí se krabice od pizzy ve filmu Tokio! (2008) a Bong odpovídá: "Tony, ty jsi člověk, který toho věděl příliš mnoho. Je mi to velmi nepříjemné."
  • Byl nejlépe hodnoceným povídkovým filmem na Letterboxd, dokud ho na konci roku 2022 nevystřídal film Přijď a uvidíš (1985).
  • Tony Rayns se zeptá na šíp trčící ze zad malého chlapce a Bong Joon-ho se zasměje. "Prosím, nechápejte mě špatně, ne každý korejský devítiletý chlapec má něco na zadku." Byl to detail, který právě přidal do storyboardu scény, i když ve scénáři není.
  • Název ram-don byl vymyšlen výhradně pro tento film a byl určen pro anglicky mluvící uživatele, protože je kombinací slov ramen a udon. To by tedy vysvětlovalo, proč hospodyně neznala pokrm, který by pro ni měl jiný název, a to džapaguri.
  • První jihokorejský film, který byl nominován a získal Oscara za nejlepší zahraniční film (2020), což byl také první rok, kdy byla tato kategorie přejmenována z kategorie nejlepší zahraniční film.
  • Na otázku, zda on sám má kámen učence (jak je vidět ve filmu), Bong Joon-ho odpovídá, že není fanouškem těch skutečných. "Nesnáším něco těžkého." Jeho otec je však sbíral.
  • Když Parkovi odjedou na dovolenou a dům převezmou Kimovi, chudší rodina oslavuje jídlem a pitím. Alkohol však otevírá dveře k jistým nejasnostem ohledně těsných vztahů rodiny Kimových, protože mezi nimi narůstají třenice. "Nejednoznačnost diváky velmi znervózňuje a je tu určité napětí," říká Bong Joon-ho.
  • jedna z knih na poličce je o Alfredu Hitchcockovi. Bong Joon Ho v jednom z rozhovorů uvedl, že Hitchcock měl na film velký vliv a že klíčovou inspirací byl motel Bates v Psychu.
  • Bong Joon-ho uvedl černobílé verze filmů Parazit a Matka (2009) a Tony Rayns se ho ptá proč. "Nemohu potlačit svou touhu mít vlastní černobílý film." Bong prozradil. Nový Blu-ray disk Parazita od Criterionu obsahuje černobílou verzi jako přídavný bonus.
  • Časopis Empire ho v roce 2020 zvolil filmem roku. Naposledy se v jejich žebříčku umístil neanglicky mluvený film v roce 2009, a to snímek Ať vejde ten pravý (2008).
  • Nejúspěšnější jihokorejský film všech dob v Indonésii, na který se prodalo přibližně 500 000 vstupenek (k 28. červenci 2019).
  • Ačkoli měl film velký komerční úspěch, stal se terčem kontroverze kvůli ratingu 15+, který mu udělili cenzoři, přestože se v něm objevila suchá sexuální scéna, kterou diváci považovali za nevhodnou pro děti.
  • Bong Joon-ho říká, že název na plátně používá spirály na místě, kde by normálně byly kruhy, a že vznikl podle původního návrhu plakátu. Tam ji udělal výtvarník a filmaři se líbila, "protože spirála působí jako parazit v našem těle".
  • První film od filmu The Departed (2006), který získal Oscara za nejlepší režii, aniž by byl nominován za nejlepší kameru.
  • Pokrm ram-don je v Jižní Koreji oblíbený, ale Bong Joon-ho do něj pro bohaté postavy filmu přidal svíčkovou. "Nikdy jsem ji nezkusil."
  • Lee Jeong-eun, která hraje hospodyni, před tímto filmem dvakrát spolupracovala s Bong Joon Ho. Hrála vedlejší roli ve filmu Matka (2009) a také namluvila titulní prase ve filmu Okja (2017).
  • Bong Joon-ho si vše připravuje podle příběhu, což znamená, že nikdy nemusí natáčet záběry na pokrytí, protože vše je přesně naplánováno.
  • Pokud jde o scény, v nichž se odehrávají dlouhé rozhovory mezi postavami, inspiruje se Bong Joon-ho díly Martina Scorseseho a bratří Coenů, které považuje za mistry v tomto oboru.
  • Film přinesl Bong Joon-hoovi takový úspěch a publicitu, jaké dosud nepoznal, ale nemyslí si, že by ho to nějak ovlivnilo. "Pořád nevím, co se stalo, je to dost zvláštní." Právě píše scénář ke svému dalšímu filmu a říká, že co se týče procesu, je to všechno stejné. Jednoho ze svých Oscarů však poslal své matce domů.
  • Dům bohaté rodiny byl postaven pro film, ale skutečné je pouze první patro, protože druhé patro exteriéru je počítačové. Interiér druhého patra je spolu se sklepem zvukovou kulisou.
  • Film Akira Kurosawy High and Low (1963) je jedním z nejoblíbenějších filmů Bong Joon-hoa a jeho prvky inspirovaly i tento film.
  • Italský herec a zpěvák Gianni Morandi v jednom z rozhovorů uvedl, že má obrovskou radost z toho, že film, v němž zazněla jeho píseň "In Ginocchio Da Te" ("Na kolenou před tebou"), získal Oscara za nejlepší film. Morandi označil film za "výjimečný" a režiséra Bong Joon Ho za "génia". Pochválil také legendárního Ennia Morriconeho, který skladbu nesložil (jejími autory byli Migliacci a Zambrini), ale byl zodpovědný za její hudební aranžmá.
  • Jedná se o čtvrtý film, na kterém spolupracovali režisér Bong Joon Ho a herec Song Kang-ho.
  • Na otázku, zda má ocenění indiánských předmětů rodinou Parkových větší význam, Bong Joon-ho odpovídá, že to není nic hlubšího, než když se někdo rozhodne nosit tričko s Che Guevarou.
  • Vítěz oficiální soutěžní ceny na filmovém festivalu v Sydney 2019.
  • První cizojazyčný film, který získal Oscara za nejlepší film, a také první film, který získal ocenění za nejlepší film i za nejlepší mezinárodní film (dříve nejlepší cizojazyčný film). V podstatě se jedná o první film, který získal dva Oscary za totéž, protože obě ceny oceňují nejlepší film roku.
  • "Jako scenárista," říká Bong Joon-ho, "opravdu nesnáší prvky jako kamerové záznamy, mobilní telefony a další technologické vymoženosti, které stojí v cestě příběhu.
  • Celkový počet hlavních snímků: 77. Uváděný rozpočet výroby: KRW (11-13 milionů dolarů ke květnu 2019).
  • Třetí spolupráce režiséra Bong Joon Ho a kameramana Hong Kyung-pyo. Hong byl také kameramanem loňského korejského snímku v Cannes, filmu Hořící (2018).
  • Architekt sídla Park má stejné příjmení jako postava Song Kang-hoa ve filmu Snowpiercer (2013), tedy Namgoong. Song je stálým členem hereckého obsazení filmů Bong Joon Hoa.
  • Po francouzském snímku The Artist (2011) je to druhý neamerický a nebritský film, který získal Oscara za nejlepší film.
  • Dva významní filmoví kritici z New York Times byli výkony hereček v tomto filmu tak hluboce ohromeni, že jeden z nich, Manohla Dargis, ve svém článku z prosince 2019, v němž tvrdil, kdo by měl být v roce 2020 nominován na Oscara, uvedl, že v kategorii "Nejlepší herečka ve vedlejší roli" by měly být 4 z 5 nominovaných VŠECHNY čtyři herečky z filmu "Parazit". Druhý kritik, A. O. Scott, se domníval, že takto nominovány by měly být 3 herečky z "Parazita" (kromě Jang Hye-jin).
  • Tony Rayns poukazuje na to, že filmy Bong Joon-hoa, zejména Parazit, se nikdy nezastaví u expozice a místo toho budují svůj příběh za pochodu. "Velmi mě inspiroval film George Millera Mad Max Fury Road. Ten film se nikdy nezastaví, veškerá fyzická akce a pohyb, prostě jede a jede, ale všechny informace v pozadí a příběh se objevují zcela přirozeně."
  • Šest nominací na Oscara (2020). Získal čtyři: Nejlepší film, Nejlepší režie, Nejlepší původní scénář a Nejlepší mezinárodní film. Byl také nominován na nejlepší střih a nejlepší výpravu, ale v těchto kategoriích nezvítězil.
  • Tělocvična ve filmu je stejné místo, kde Bong Joon-ho natáčel sekvenci karantény ve filmu Hostitel (2006). Neuvědomil si to a připomněl mu to až člen štábu. "Do prdele!" zněla jeho odpověď.
  • Bong Joon-ho si není jistý, proč pojmenoval společnost bohatého otce Another Brick, ale myslí si, že to mohlo být proto, že byl velkým fanouškem Pink Floyd, když byl na střední škole.
  • Podle Bong Joon Hoa si film vedl dobře, protože působil velmi filmově, jako film sám o sobě. Chtěl si skutečně udělat čas a podívat se zpětně na to, v čem spočívala tato filmová přitažlivost.
  • Na předávání cen Critics' Choice Awards Bong Joon Ho zrudl, když k němu přišel Todd Phillips a řekl, že film viděl třikrát a při jeho sledování pocítil mnoho věcí.
  • Parkové jsou svým způsobem paraziti: každý člen rodiny nutně potřebuje společníka, protože se na sebe nemohou pořádně spolehnout.
  • Píseň při závěrečných titulcích se jmenuje "A Glass of Soju" a její text napsal Bong Joon-ho. "Prosím, zkuste tuto píseň v karaoke, abych na ní mohl vydělat nějaké peníze," prohlásil.
  • Bong Joon-ho nikdy nedostal amerikanizované jméno jako někteří jeho korejští spoluobčané a jako pan Park ve filmu, který se jmenuje Nathan, ale zmiňuje, že se dozvěděl, že jeho příjmení Bong má v USA význam. Jeho první distributor v USA si s ním vlastně sedl a vysvětlil mu, co je to bong, "a po propagaci filmu The Host mi vlastně dali skutečný bong jako dárek". Dodává, že mu to způsobilo jisté potíže na letišti.
  • Architekti v Asii využívají ve svých návrzích feng-šuej. Prvních několik minut filmu je věnováno tomu, jak rodina Kimů žije na křižovatce ve tvaru písmene T, což je silniční útvar, který může vést k extrémní chudobě nebo extrémnímu bohatství.
  • Oficiální přihláška Jižní Koreje do kategorie "Nejlepší mezinárodní celovečerní film" 92. ročníku udílení Oscarů v roce 2020.
  • Skutečné stromy jsou drahé, takže polovina stromů, které obklopují zahradu Parkových, je vytvořena pomocí počítačových kompozitů.
  • Režisér Bong Joon Ho uvedl, že ve scéně, v níž vystupují matka a dcera, byl nejlepší výkon matky ve třetím záběru a dcery v pátém, takže střihač Jinmo Yang rozdělil záběr na polovinu, aby se spojil nejlepší výkon každého herce.
  • Na otázku, zda si myslí, že je to jeho nejlepší film, Bong Joon Ho pokrčil rameny a řekl, že nejlepší bude jeho další film, a pak se odmlčel, aby řekl, že v to doufá.
  • Režisér a scénárista Bong Joon Ho oznámil, že kvůli svému respektu a fascinaci černobílou kinematografií uvede v lednu 2020 svůj slavný film znovu právě v této černobílé verzi. Tato speciální prezentace filmu "Parazit" měla mít premiéru na filmovém festivalu v Rotterdamu a následně se měla promítat v USA v New Yorku a Los Angeles a také v malých artových kinech v dalších městech, jako je Granbury ve Ft. Worth v Texasu.
  • První korejská produkce Bong Joon Hoa od filmu Matka (2009).
  • Popelnice v domě Parkových stojí ve skutečnosti 2300 dolarů. Bong Joon Ho si ji vybral, protože nedělá žádný hluk a otevírá se velmi hladce. Přesto byl z ceny zmatený a řekl: "Co to kurva je? Který idiot by si koupil odpadkový koš, který stejně bude smrdět?".
  • Domy obou rodin byly postaveny od základu, protože Bong Joon-ho chtěl mít "plnou kontrolu" nad jejich obytnými prostory. Ulice za otevíracím oknem je celá fasáda postavená uvnitř velké vodní nádrže.
  • Schody a vertikální konstrukce jsou motivem, který se prolíná celým filmem a zdůrazňuje sociální rozdíly mezi Parky a Kimovými. Režisér Bong Joon-ho ostatně během natáčení nazval projekt "schodišťovým filmem".
  • V jihokorejské verzi Ki-jung vyrobí Ki-woovi falešný diplom univerzity Yonsei, zatímco v mezinárodních verzích je falešný diplom univerzity Oxford. Bong Joon Ho měl pocit, že mezinárodní publikum musí pochopit neposkvrněný rodokmen, který falešný životopis slibuje.
  • S prosbou, aby se zdrželi spoilerů, vydal Bong Joon Ho před premiérou filmu v Cannes "Slovo prosby" pro mezinárodní tisk.
  • Režisér Bong Joon Ho si při psaní scénáře vybral svého dlouholetého spolupracovníka Song Kang-hoa a Choi Woo-sika, který hrál v Bongově posledním filmu Okja (2017), a teprve poté si vybral další herce filmu. Bong také uvedl, že kdyby Song odmítl, film by nenatočil, protože si nedokázal představit jiného herce, který by roli hrál.
  • Bong Joon Ho film nejprve koncipoval jako divadelní hru, ale už první replika ho přiměla přemýšlet o poloze kamery. Prostě si uvědomil, že to musí udělat jako film, ostatně jako vždy.
  • V souvislosti s černobílým vydáním filmu Bong Joon Ho doufá, že diváci díky absenci barev lépe uvidí kontrast mezi životními podmínkami bohatých a chudých rodin.
  • Téměř na všech svých filmech Bong Joon Ho úzce spolupracoval s americkým překladatelem Darcym Paquetem, který žije v Koreji a je "cinefilním" bloggerem korejských filmů, a za jejich spolupráci mu patří obrovské uznání, zejména za to, jak prozíravě vylepšuje kvalitu amerického anglického scénáře a titulků.
  • Na otázku, jaký význam má kámen, který jeho postava ve filmu vlastní, Choi Woo-sik odpověděl, že mu Bong Joon Ho neřekl, že kámen něco znamená, a jen mu řekl, aby se o něj postaral.
  • Natočeno za 77 dní.
  • Po filmech Ztracený víkend (1945) a Marty (1955) třetí film, který získal Zlatou palmu na festivalu v Cannes i Oscara za nejlepší film. Z těchto tří filmů zvítězil v Cannes jednomyslně pouze tento a druhý jmenovaný.
  • Dům byl navržen tak, aby linie jasně oddělovaly Parkovy a Kimovy.
  • Širokoúhlý formát 2,35 byl zvolen proto, aby bylo možné zachytit velkou rodinnou skupinu v jednom záběru, říká režisér Bong Joon Ho.
  • Na filmovém festivalu v Mnichově Bong Joon Ho prohlásil, že nemá rád psaní scénářů a že je z toho nervózní a nesnesitelný pro svou rodinu. Nápad na Parazita existoval od roku 2015 a finální scénář vznikl za tři a půl měsíce.
  • Kameny učenců nebo krajinné kameny, v korejštině známé jako "suseok", mají ve východní Asii hlubokou historii. Ředitelův otec je v mládí sbíral. Sbírání těchto atraktivně tvarovaných kamenů je staré tisíce let, ale do korejské společnosti se dostaly až za dynastie Čosun (1392-1897), kdy byly běžně vystavovány na psacích stolech konfuciánských učenců - odtud jejich anglický název "scholars rocks".
  • Ve filmu se objevuje několik narážek na Alfreda Hitchcocka. Jako motiv jsou použity schody, voyeurství, kdy postavy čtrnáctkrát sledují scény skrze okna, a (nejzřejměji) v domě Parkových se krátce mihne nemístná sbírka Alfreda Hitchcocka.
  • Režisér Bong Joon Ho v rozhovoru pro korejský časopis Cine21 hovořil o svých zkušenostech s natáčením v hyperbohaté Koreji. Řekl, že se mu doslova třásla ruka úzkostí, když vracel odpadkový koš, který byl použit jako rekvizita: koš byl špičkové technologie, který zůstal tichý, i když se zavřelo víko, a stál až 2 500 amerických dolarů.
  • Podle střihače Jinmo Yanga sestříhal film ve Final Cutu Pro 7 - střihovém programu, který společnost Apple přestala podporovat v roce 2011, a to na počítači, který od roku 2014 neprošel žádnou aktualizací softwaru. Za svou práci získal nominaci na Oscara.
  • Bong Joon Ho byl obzvláště potěšen nominacemi na Oscara za nejlepší střih a nejlepší výpravu, protože se mu poprvé dostalo uznání skvělým technikům a mistrům pracujícím v korejském filmovém průmyslu. To však byly jediné oscarové kategorie, v nichž byl film nominován, ale nezvítězil.
  • Získal Zlatou palmu na filmovém festivalu v Cannes 2019 jako první korejský film v historii.
  • Bong Joon Ho vytvořil spoustu náčrtů základních konstrukcí bohatého domu. Dále prozradil, že když produkční konzultoval návrh tohoto domu se skutečným architektem, ten viděl náčrty a řekl: "Takhle by domy nestavěl žádný idiot. To je směšné."
  • Ki-wooova práce, domácího učitele, byla vybrána proto, že si režisér Bong Joon Ho uvědomil, že tato práce je bohužel jediným způsobem, jak se v příběhovém oblouku mohou přesvědčivě zkřížit cesty rodin ze dvou extrémních konců třídního spektra v současné Jižní Koreji.
  • Parkův dům, o němž se ve filmu říká, že ho navrhl fiktivní architekt Namgoong Hyeonja, byl kompletně postaven od nuly.