Chaos Walking

56%

Komentáře a recenze 9

5.5
Corona krize nezastihla Douga Limana v té nejlepší formě. Jak si jinak vysvětlit jeho nedávný Lockdown a nynější Chaos Walking. Každopádně v tomto případě jde mluvit o promarněném potenciálu, který Chaos Walking rozhodně měl. Liman v rukou držel originální námět s prvotřídními herci a výsledek je slabý nadprůměr. Nechápu jak takto zručný režisér mohl zahodit takovou příležitost přivést k životu další sci-fi pecku z dystopického světa. Tak jako tak chemie mezi hlavními hrdiny moc nefungovala. Uvedení do světa mohlo být detailnější. Mads byl na můj vkus až příliš nevyužitý. Všechno to šlo udělat o kousek lépe a jako celek by to působilo kompaktněji.
29 851 bodů
5.5
Když je špatné zpracování slušného scénáře, je neviditelný i můj oblíbenec Mads Mikkelsen. Chaos dostál svému názvu, když myšlenky, které jsou u mužů vidět a slyšet dělají z filmu totální chaos. Nápad je to dobrý, ale zpracování mě doslova přivádělo k pláči a film působí chvílemi doslova rušivým dojmem.
28 434 bodů
4
Příběh se odehrává na nové planetě podobné Zemi, kde nejsou žádné ženy a muži slyší myšlenky toho druhého. Takový je dobrodružný dystopický svět odehrávající v roce 2257. Nelze sice poznat, jestli je to letopočet pozemský nebo na této planetě, ale to je vcelku fuk. Ono tady toho je víc, co jaksi nevysvětleno. Námět není nijak originální. Hodně brzy se dozvíme, že nějaké ženy na planetě jsou a že nemají schopnost poslouchat myšlenky jako muži. Dějství je založeno na knižní trilogii autora Patricka Jesse 'Chůze v chaosu' a scénář pro tento snímek vznikl na základě první knihy 'Nůž nikdy nepustí'. Jak knižní předloha, tak i tento snímek, je cílen pro dospívající generaci, pojednávající jednu jasnou myšlenku. V nejjednodušší formě se představuje svět zahlcený informacemi, od kterých nelze uniknout. Být ve skupince lidí a slyšet od všech všechny jejich myšlenky? Ano, nepředstavitelné. Zatím. Neboť žijeme v digitálním světě, ve kterém jsou, svým způsobem, mnohé informace ještě ukryty, aniž bychom si jejich existenci uvědomovali. I tak se v nich už začínáme topit. Informační hluk je prostě naprosto všude. Smartphone má v kapse, vždy a za každých okolností, každý, že? A tak není od věci zavzpomínat na staré dobré pořádky bez digitálních technologií, kdy člověk jen farmařil, aby měl co jíst. V dystopickém světě na nějaké cizí planetě lidstvem kolonizované tedy jednu takovou farmářskou usedlost máme. Ale jo, nějakou moderní technologii tam samozřejmě pro určité potřeby mají, ale jinak vše postaru. A že v této usedlosti žije malá náboženský zaměřená skupinka lidí, je už tak nějak tradičně typické. V podstatě snímek nemá čím překvapit. Jen recykluje události, jaké tu byli již nesčíslněkrát. Jen jakýsi digitální opar kolem hlavy hlavního hrdiny vyobrazujíc výjev jeho myšlenek by se jakž takž dalo považovat za novinku. Plejáda hereckých hvězd slibuje podívanou, ale to snad jen vlivem jejich přítomnosti. Příběh opravdu není nijak složitý a dal by se zmáčknout i do epizodní stopáže seriálu. Největší problematikou je, že daná moralizační myšlenka se jaksi vytrácí. Svést by se to dalo právě na ono dystopické prostředí, které svým charakterem nepřináší nic neojedinělého, tudíž nevyčnívá a spíše nudí. Dospívající diváky neznající starší snímky z tohoto prostředí by to však oslovit mohlo. Akční sekvence nějaké jsou, ale neoslní. A co se týče postav. No nic. Dospělí diváci budou určitě skřípat zuby, neboť chybí kromě silného příběhu pořádná atmosféra, napětí, dramatizace, akčnost a tak dále. Vlivem diváckého cílení lze pochopit tu jednoduchost, ale přeci jen je to až moc. Dodatečné překážky zřejmě snímek více pozvedly, ale i tak to k diváckému zaujetí moc nepomohlo.
2
X-té young adult postapo sci-fi, které asi dojelo na problémy s produkcí (minimálně se na to aspoň teď může vymluvit). Nefunguje tu skoro nic, od uzívaného námětu až po zmatený závěr. Ať mi nikdo neříká, že ta verze od Kaufmanna by byla horší. 3/10
4
Adaptace knihy Chaos Walking z roku 2008 si prošla pověstným vývojovým peklem. Studio Lionsgate práva na knihu získala už v roce 2011, přičemž se původně kolem režie motal Robert Zemeckis (Návrat do budoucnosti 1-3, Forrest Gump). V roce 2012 byl napsáním první verze scénáře pověřen Charlie Kaufman (Věčný svit neposkvrněné mysli). Ten ale projekt opustil, přičemž se následně u psacího stolu vystřídalo dalších 6 scenáristů, přičemž mezi nimi byl i John Lee Hancock a i dvojice Christopher Ford/Patrick Fess (ten je mimochodem i autorem knižní předlohy), kteří jsou ve finále jako jediný v titulkách uvedeni jako scenáristé. V roce 2016 se poté režie chopil Doug Liman (Agent bez minulosti, Na hraně zítřka), přičemž následně se k obsazení přidali Daisy Ridley, Tom Holland nebo Mads Mikkelsen. Natáčení poté probíhalo mezi srpnem-listopadem 2017. Film měl poté do kin dorazit už 1. 3. 2019, kvůli negativním reakcím z testovacích projekcí se ovšem studio rozhodlo pro dotáčky. Ty kvůli nabitému diáři Ridley a Hollanda nakonec proběhli až v dubnu 2019 a místo Douga Limana je vedl Fede Alvarez (Smrt ve tmě). Film se následně posouval a posouval, až přece jen spatřil světlo světa. A dorazilo něco, co mohl divák očekávat. Už když si člověk zjistí, jak náročná byla realizace tohoto projektu může velmi snadno očekávat, že Chaos Walking bude problémový projekt, který se někdo dotáčkami pokusil spasit. Přetáčky přitom vyšli na dalších 15 milionů dolarů, což na spásu nestačilo. Demotivující je to, že tenhle film dohromady stál 100 milionů dolarů. Hrají v něm dobří herci. Ujmul se ho zkušený režisér. A přesto je to celé prostě totální bordel. A to nejen díky scénáři, který skutečně dohromady dávalo skoro 10 lidí, ale i kvůli tomu, že přetáčky v tomhle případě dost možná udělali více škody než užitku. Chaos Walking je projekt, který dokazuje, že stomilionový rozpočet automaticky neznamená vydařenou podívanou v případě, když je problém už na papíře. Myslím, že samotný námět Chaos Walking není vůbec špatný a že problém není již v předloze Patricka Nesse. Je ale očividné, že někdo v Lionsgate čekal, že tohle potencionálně může být nové lákadlo pro fanoušky Hunger Games nebo trilogie Labyrint. Jenomže zádrhel tkví v tom, že Chaos Walking dost možná není úplně vděčnou záležitostí. A to vlastně dokazuje, že v samotném základu mohla být pro Kaufmana adaptace knihy vlastně ideální látka. Jenže se zdá, že to během přetáček někdo pokusil udělat tak trochu vděčnější a následně vznikl ten nesourodý mismaš. Dystopická sci-fi se točí kolem toho, že jsou myšlenky některých postav volně slyšitelné. A hádám, že v Hessově knize to funguje o poznání lépe. Ve filmovém podání je ale tohle ztvárněno tak stupidně, že se na těžko hledají slova. Když si člověk přečte základní synopsi předlohy, snadno dostane pocit, že se daná předloha prostě nedá zfilmovat. Celé to působí tak, že už to prostě lidé v Lionsgate vzdali a film, který mělo zavřený v trezoru radši vypustili ven, aby se nad ním definitivně zavřela voda. Přitom vhodná látka pro Kaufmana to nejspíš být mohla. Spousta lidí označuje Nessovu předlohu jako filozofický román, kde rozdíl mezi mužským a ženským pohlavím hraje stěžejní roli. 100 milionů je následně využito pro vytvoření příšerných digitálních efektů, které působí jako z televizního pilotu. Člověk si prostě musí říct, kde ty peníze zmizeli. A představa, že je pod tímhle podepsaný Doug Liman je prostě zneklidňující. Zvláště, když si člověk vzpomene na časy, kdy Liman točil Agenta bez minulosti nebo Na hraně zítřka. I kamera vypadá většinu času strašně ošklivě. A tohle vše je prostě smutné u filmu, který stal takových peněz. A dokazuje, že dobří herci v podstatě nespasí velmi problémový film. V hercích totiž ten problém opravdu není. Tom Holland a Daisy Ridley jsou v hlavních rolích fajn, Mads Mikkelsen prostě špatně hrát neumí a ani Demián Bechir, Cynthia Erivo nebo Nick Jonas netahají kvality castingu dolu. Holland i Ridley by očividně byli schopni potencionální trilogii jakž takž utáhnout a ti dva k sobě celkově sedí o poznání více, než by člověk čekal. Jenomže ani oni tenhle projekt prostě nespasí. Přitom jde v Chaos Walking najít momenty, které fungují a zamrzí, že se jim film nevěnuje víc. Vlastně by bylo zajímavé vidět, co přesně původnímu testovacímu publiku vadilo na úplně první verzi. Dost možná měl totiž film problém už od samotného začátku a na druhou stranu bylo publikum dost možná nespokojené s tím, že dorazilo něco, co v sobě mělo více toho přesahu. V zájmu financí se tak možná někdo skutečně vydal cestou, aby Chaos Walking fungoval jako dobrodružství, které si chce divák užít na velkém plátně. Jenomže ani tohle tvůrcům nevyšlo. A je jasné, že na další filmy prostě nedojde. Nejvíc je na tom cítit, že někdo prostě doufal, že to odstartuje celou trilogii. Že se zpracují i další dvě knihy trilogie Patricka Nesse a že se jisté postavy a motivy dočkají většího prokreslení v dalších dvou filmech. Jenomže je vlastně opravdu úsměvné, jak někdo sází na to, že chyby jednoho filmu napraví případná pokračování, než aby už samotný první film fungoval sám o sobě. U tohohle megapropadáku navíc pochopitelně žádné pokračování nehrozí. Chaos Walking se tak z pohledu diváka radši vyplatí ignorovat. A zapomenout, že něco takového vzniklo a žít s tím, že těch 100 milionů dolarů prostě nejspíš vzal vítr. Žít s tím, že někdo skutečně vyhodil 100 milionů dolarů za tohle je totiž hodně smutné. RELEASE THE DOUG LIMAN CUT!
blazma
blazma
4 928 bodů
10
Opět je tady film, který koukám jen kvůli kombinaci herců co patří k mým oblíbeným. Knižní předlohu bohužel neznám a nečetl jsem, ale jsem si jist, že se to s knížkou asi bude lišit tak jako vždy. Celkově ten film na mě působil velmi příjemným dojmem. Zajímavým příběhem, super charaktery a i herecké výkony byli v mých očích příjemné. Opravdu jsem byl nadšený a z pocitu po skončení filmu nelituji hodnotit na plno.
Floridsky
4 376 bodů
2
Po zjištění, kolik film stál, jdu ještě níž. Původně jsem si říkal, že 3/10 jsou adekvátní, vzhledem k nepěknému CGI, malému počtu akčních scén a k nehereckým výkonům. Chvílemi je dost nuda a poletující myšlenky jsou otravné. Aspoň námět byl zajímavý a byl jsem zvědav, jak to dopadne. Ale proboha, tenhle film stál 100 mega (Pro představu: Scottův Marťan stál stejně a je to sakra rozdíl.) a dost by mě zajímalo, kam ty prachy šly. Kdyby je Liman spláchl do hajzlu, tak by to vyšlo nejspíš na stejně. Jelikož jsem se na film dost těšil, tak je to pro mne veliké zklamání. ,,I am Todd Hewitt."
Marchikt
Marchikt
1 585 bodů
5
Film nejvíce táhne vztah Toma Hollanda a Daisy Ridley. Oba dva jsou super, zejména u Daisy jsem si její postavu užíval víc, než například Rey v posledních star wars. Příběh vycházející z knižní předlohy má zajímavou myšlenku a v dnešních dobách rovnoprávnosti a hyperkorektnosti mohlo jít o vskutku zajímavý počin. Bohužel má film tendence sklouzávat do známých zajetých vod klišé, a proto dost často odhalíte kam se děj bude ubírat nebo dokonce, jak celý film skončí. Mads Mikkelsen jako hlavní záporák nefunguje absolutně v ničem. Opravdu ho musí pořád obsazovat do záporných rolí? Inu šlo to udělat rozhodně lépe. Ke zlepšení by stačila seriálová stopáž na lepší vykreslení postav a děj by nemusel toliko sprintovat.
naineko
naineko
1 532 bodů
3
Scénaristicky nezvládnutý slabý odvar nepochopené dystopie Janusze Zajdela (Yeap, vím, že předlohu psal jeden ze "scénaristů"). A samozřejmě happyend. Nechce se věřit, že to někdo vážně myslel jako film do kina. Nějak funguje chemie mezi hlavními postavami.. a to je asi tak všechno. To, že Liman umí i fakt hloupé filmy vím už dlouho, ale tohle?