Američané už dávno vstoupili do volební sezóny, jež se nese jednak v duchu obecné frustrace nad oběma kandidáty, tak i nejistoty ohledně toho, jestli vítězství kteréhokoliv z opotřebovaných seniorů vyřeší ostrý politický a ideologický rozkol v zemi. Ta po minulých volbách zažila poněkud amatérský a k neúspěchu předem odsouzený pokus o převrat a britský režisér a scenárista Alex Garland nyní nabízí náhled na situaci, kdy agrese neskončí u několika zmatených konspirátorů bloudících Kapitolem, ale promění se v plnohodnotnou Občanskou válku (Civil War). Co tento film říká o Američanech a co si z něj můžeme vzít my?
Články 25
Dokážete si představit děsivější vesmírný snímek, než jakým byl roku 1979 první Vetřelec (Alien) od Ridleyho Scotta? A co takhle křížence s militantním festivalem hororu, jímž na Scottovu mašinerii klaustrofobního napětí roku 1986 navázal James Cameron, od režiséra nejkrvavějšího mainstreamového hororu minulé dekády? Fede Álvarez, tvůrce remaku Lesní duch (Evil Dead) a znepokojivého thrilleru Smrt ve tmě (Don't Breathe), v srpnu uvede pokračování vetřelčí ságy s názvem Vetřelec: Romulus (Alien: Romulus), jež zatím sklízí ta nejlepší doporučení. Oba režiséři původních dvou filmů udělili své posvěcení, teaser by nahnal husí kůži snad i hadům a nově promítaný trailer na lasvegaském CinemaConu údajně ještě přitvrdil. Z herečky Cailee Spaeny, již připadla nevděčná úloha nástupkyně Sigourney Weaver, se pomalu stává ikona nové generace.
Nezávislé filmové studio A24 začíná do své oceňované produkce sypat víc peněz a Občanská válka (Civil War) od jejího nejosobitějšího režiséra Alexe Garlanda (Anihilace, Men) rázem vypadá jako jeden z nejintenzivnějších výpravných filmů letoška. V blízké budoucnosti se Spojené státy rozkmotří a americké vláda v čele s prezidentem (Nick Offerman) vede ozbrojený konflikt se separatistickým západním územím pod vedením Texasu a Kalifornie. Válka objektivem titulní reportérky (Kirsten Dunst) probouzí v lidech to nejhorší a pod nálety masivních vojenských helikoptér se na americké bratříčkování rozhodně nehraje.
Téměř dekádu předtím, než začali být zombíci díky seriálu Živí mrtví (The Walking Dead) sexy, k žánru přičichl Danny Boyle snímkem 28 dní poté (28 Days Later). Využíval tehdy ještě neokoukanou ruční kameru, mladičkého Cilliana Murphyho (Thomas Shelby z Peaky Blinders – Gangy z Birminghamu a především Oppenheimer) a hutnou atmosféru.
Dvorní režisér nejúspěšnější současné filmové značky posledních let, studia A24, Angličan Alex Garland, přišel s dalším provokativním nápadem. Po milovaném sci-fi Ex Machina, ambivalentním Annihilation a kontroverzních Mužích přichází s námětem, který zvedá ze židle z principu. Zatímco s blížícími se americkými prezidentskými volbami roste povážlivě napětí ve společnosti, chystá snímek s názvem Občanská válka. To stěží zůstane bez povšimnutí.
Osmidílná antologie Netflixu s názvem Kabinet kuriozit Guillerma Del Tora vychází z literárního díla H. P. Lovecrafta, jenž realitu vyobrazoval jako nekonečný vesmír plný strachu a ukryté zloby. Jednotlivé příběhy od různých filmařů nesou styčné body a věnují se podobným tématům, avšak jejich kvalita kolísá a málokterý si dovede obhájit i střídmou hodinovou stopáž.
Padesátý šestý ročník filmového festivalu v Karlových Varech startuje již tento pátek a nabídka nových i klasických titulů z celého světa bude jako tradičně pestrá. Vedle časem ověřených klasik a tuzemských i zahraničních festivalovek v hlavní soutěži nebudou chybět také filmy převážně z půlnoční sekce, které do Varů zavanou svěží vítr díky svým osobitým, místy neskrývaně podivínským schématům. Na deset takových se nyní podívejme.
75. ročník slavného filmového festivalu v Cannes skončil v sobotu 28. května. Které oceněné a další snímky se díky distributorům dostanou i do českých kin, takže se na ně můžete už teď těšit?
Poslední dekáda sice byla z pohledu nominálních tržeb pro Hollywood úspěšná, ale zdání klame. Zatímco všude vidíme jen filmy od Marvelu, které dokázaly ovládnout trh díky vyprávění na pokračování a bezprecedentnímu cílení na fanoušky, o bezpočtu drahých propadáků se mimo odbornější analytické kruhy moc nemluví. Koronavirus poprvé v historii přerušil hollywoodskou výrobu, streamovací služby otevřely náruč ještě zběsilejší vlně pirátství a velká studia v čele s Disneym jsou zadlužená až po uši. Rostoucí divácký nezájem a produkce „na jistotu“ v mnohém připomíná situaci, v níž se Hollywood ocitl už v padesátých a šedesátých letech. A jak si ukážeme, žádná změna není v kinematografii náhlá a náhodná. Současná situace sice v mnohém připomíná hollywoodské poválečné tápání, ale ve skutečnosti jde o lineární vývoj, který nám jistě brzy připraví další filmovou revoluci.
Kolem Eternals zatím našlapujete po špičkách. Nová Duna už také není středobodem filmového světa. Netflix ale útočí spolu s novinkou Armáda lupičů, prequelem k Armádě mrtvých Zacka Snydera. Dojde ale též na zesnulé veterány Charlese Bronsona a Seana Conneryho nebo talentovaného Alexe Garlanda. Komentáře týdne jsou zpátky. Inspirujte se. Vaše názory uvádíme bez jakýchkoliv redakčních úprav.