Tvář vody

68%

Zajímavosti 64

  • Když Elisa a Zelda uklízejí na pánském záchodě a přijde Strickland, uvidíte na polici čisticí prostředky. Na lahvičce Cloroxu je logo ze současnosti, nikoli z roku 1962.
  • Zářivky T-8 byly k dispozici až v roce 1981.
  • Bezpečnostní kamery na počátku 60. let, jako například ty na nakládací rampě, byly MNOHEM větší než kamery použité ve filmu. Buď šlo o mnohem novější kameru, nebo o něčí odhad, jak tehdy vypadala sledovací kamera.
  • Ve filmu se objevují odkazy na kubánskou krizi z roku 1962. Generál Hoyt mluví o tom, že Sovětský svaz umístil na Kubě rakety. Také když Giles přijíždí se svým nákladním autem k podzemní bezpečnostní bráně, má hlídač ve službě naladěné rádio s projevem Johna F. Kennedyho k národu, který oznamuje, že Sovětský svaz buduje na Kubě útočné raketové základny. Podle Elisina kalendáře se však události filmu odehrávají mezi 18. zářím a 9. říjnem 1962. Kubánská krize začala až 16. října 1962, kdy byly Kennedymu ukázány fotografie pořízené špionážním letounem U-2, na nichž jsou vidět raketová stanoviště na Kubě. Kennedy přednesl svůj projev k národu až 22. října 1962.
  • Při detailním záběru Stricklanda, jak zápasí s léky proti bolesti, jsou na lahvičce s prášky vidět hřebínky chráněné před dětmi. Dětská pojistka se začala objevovat až v roce 1967 a ve Spojených státech byla zákonem vyžadována až v roce 1970.
  • "Odraz" vody na stěně laboratoře během scény Chica Chica Boom Chic náhle přeskočí a odhalí, že se jedná o projekci na stěnu, nikoli o přirozené světlo.
  • Když je Zelda na nakládací rampě a vytáčí telefon, vytočí pouze pět číslic. To bylo možné a funkční na počátku 60. let; sedm číslic nebylo v některých oblastech vyžadováno.
  • Na obrázku je nápis z doby 2. světové války: "Loose lips sink ships". Dávalo by smysl, kdyby vládní instituce stále používala přebytečné plakáty z války, protože se stále snaží odradit od sdílení tajných informací.
  • Na začátku filmu Strickland tvrdí, že si tvora přivezl z Amazonie, kde ho domorodci uctívali jako boha. Později, když se Elisa a Giles pokoušejí vynést tvora z laboratoře, Hoffstetler, zatímco jim pomáhá, říká, že musí do jeho vody přidat sůl spolu s chemikáliemi na úpravu vody, které jim dává v krabici. Amazonka je sladkovodní řeka, a pokud by tvor pocházel odtud, nebyl by zvyklý na slané prostředí a ani by ho nepotřeboval. To však neznamená, že voda má nulovou slanost. Slanost amazonské řeky v čase a prostoru kolísá a podle toho, odkud tvor pochází, by mohla být vhodná slanost 3 % (nebo 30psu). Přitom 30psu je téměř stejně vysoká jako běžná mořská voda.
  • Průměrná vana pojme asi 300 litrů vody, takže i kdyby Obojživelník zabral polovinu objemu, bylo by potřeba více než 7 kilogramů soli, aby se dosáhlo 5% slanosti (minimum doporučené Hoffstetlerem) - mnohem více, než Elisa nasype, aby tvora oživila (což ale odpovídá pozdější scéně, v níž je Giles viděn, jak vybaluje velké množství soli). S tím souvisí i to, že ačkoli existují vodní plochy s 5-8% slaností, tvor prý pochází z Amazonie, která by tak slaná pravděpodobně nikdy nebyla.
  • Lišta s páskou generála je vzhůru nohama. Stříbrná hvězda a Medaile za zásluhy byly jeho nejvyššími vyznamenáními a měly by být v horní řadě, nikoli dole. Jeho Medaile za vítězství ve 2. světové válce má mnohem nižší prioritu a měla by být v dolní řadě, nikoliv v horní.
  • Pětihvězdičkový generál by v roce 1962 neexistoval. Posledním pětihvězdičkovým generálem byl Omar Bradley v roce 1950 a byl by již dávno ve výslužbě. Americká armáda historicky používala tuto hodnost pouze v době války, aby v boji dosáhla rovnocennosti se spojeneckými veliteli z jiných zemí, které měla pod kontrolou, nebo je dokonce předčila.
  • Když Richard Strickland střílí na zadní část dodávky, vystřelí osmkrát z šestiranného revolveru.
  • V jedné scéně procházejí kolem obchodu s televizory. Ve výloze je asi 12 televizorů, každý z nich vysílá jiný pořad, ale v roce 1962 existovaly jen tři sítě a žádné videorekordéry.
  • Scéna s Elisou (Sally Hawkins), která vytopí koupelnu, má následující problémy:1. Pokud by zároveň neucpala záchod, hladina vody v koupelně by nikdy nestoupla nad tento bod. 2. I kdyby její koupelna měla rozměry pouze 15X15X15 (konzervativní odhad), množství vody by vážilo přibližně 200 000 liber (1 stopa3 vody = 7,5 galonu, 8,3 libry na galon). 3. Její byt je znázorněn jako byt nad divadlem, s 1 stopou plazivého prostoru s dřevěnými trámy. Kombinovaná absence zjevných ocelových podpěr by zajistila, že by se celá její koupelna zřítila do divadla.
  • Když se Elisa a Zelda poprvé setkají se Stricklandem v koupelně, Elisa položí ručníky, zatímco Strickland močí. V následujícím záběru však ručníky náhle zmizí a Elisa je na stejné místo položí podruhé.
  • Během scény, kdy Elisa zaplaví koupelnu a je jí ukázáno, kolik je v ní vody, Giles otevře dveře, aby se podíval, co se děje, poté, co obdrží stížnost ze spodního patra na únik vody. To, co uvidí, je malý pramínek vytékající směrem k jeho nohám, a ne stěna vody, která by se uvolněným tlakem vyvalila přinejmenším k jeho horní části těla.
  • Když Strickland střílí na dodávku z revolveru, je slyšet, jak nábojnice dopadají na cementovou podlahu a zvoní jako automatická pistole.
  • Když se Elisa a Giles v Gilesově bytě dohadují o Obojživelníkovi, Giles sklopí Murphyho postel ke zdi. Když však odchází, je v pozadí vidět postel v otevřené poloze na podlaze.
  • Poté, co děti Richarda Stricklanda odejdou do školního autobusu, Stricklandova manželka Elaine prohlásí, že chce mít sex v patře, ale v záběru na jejich dům o několik sekund dříve není druhé patro.
  • Elisa a Giles bydlí ve stejné budově, v níž se nachází divadlo Orpheum. Slovo "Orpheum" pochází od jména Orfeus. V řecké mytologii byl Orfeus básník a hudebník, který se vydal do podsvětí pro svou ženu Eurydiku.
  • Scéna, v níž si Michael Shannon myje ruce před močením, je poctou scéně z filmu Torrente, el brazo tonto de la ley (1998), v němž hraje a který režíroval dobrý přítel Guillerma del Tora Santiago Segura. Segura v jednom rozhovoru vtipkoval o tom, že del Toro neuvedl jeho jméno ani v děkovných titulcích, čímž ho připravil o možnost mít své jméno ve filmu, který získal Oscara za nejlepší film.
  • První vědeckofantastický film, který získal Oscara za nejlepší film.
  • Jméno Elisa znamená "Bůh je příslib". Stvoření je označováno jako Bůh a "slibuje" Elise lepší budoucnost.
  • Na tvorbě kostýmu příšery a maskérských efektů se podílelo téměř 90 lidí, což dokazuje, že takový úspěch nemůže být dílem jediného člověka. "Je to docela složitá postava, co se týče konstrukce, a na vytvoření tohoto tvora se podílelo mnoho umělců a mnoho vlivů. Bylo zde pět klíčových umělců a obrovský kontingent dalších lidí, kteří je podporovali a přidávali k tomu své vlastní umělecké a technické dovednosti. Tvorba forem, výroba, povrchy kůže a tak dále."
  • První film od dob Statečného srdce (1995), který získal Oscara za nejlepší film, aniž by byl nominován na cenu Screen Actors Guild Award za vynikající herecký výkon ve filmu.
  • Podle Setha Rogena v epizodě podcastu How Did this Get Made? o filmu Van Helsing (2004) řekl na jednom večírku opilý Guillermu del Torovi, že kdyby Obojživelník ukázal svůj penis, byl by to "nejlepší film roku", a Del Toro s tím nesouhlasil.
  • Rodina dramatika Paula Zindela podala žalobu kvůli údajnému plagiátorství jeho televizní hry Let Me Hear You Whisper (1969). Del Toro tato obvinění popírá a tvrdí, že hru nikdy neviděl.
  • Divadelní plakát ručně nakreslil tchajwansko-americký umělec James Jean.
  • Hudbu francouzského skladatele Alexandre Desplata nahrál Londýnský symfonický orchestr ve slavných studiích Abbey Road.
  • Stvoření se velmi podobalo Abe Sapienovi, humanoidnímu obojživelníkovi z filmů o Hell Boyovi, s modrozelenou pruhovanou kůží, velkýma černýma očima, plochým nosem a žábrami kolem krku. Obě bytosti hrál Doug Jones.
  • Původně se hovořilo o odlití obleku ze silikonu, ale nakonec se jednalo převážně o pěnovou gumu, do které se kvůli průsvitnosti přidávaly prvky silikonu. V komunitě tvůrců je známo, že Guillermo Del Toro dává přednost vzhledu pěnové gumy před silikonem, a jako bonus by lehčí pěna nepochybně usnadnila život Dougu Jonesovi.
  • Některé z tapet použitých dekoratérem Shanem Vieauem jsou komerčně dostupné vzory. Například v hale mezi Elisiným a Gilesovým bytem je vzorovaný pruh tapety táhnoucí se po obou stěnách vzorem "Chicago Frieze" od firmy Bradbury & Bradbury (byť zestárlým a jinak barevně upraveným produkčními designéry filmu), který byl navržen ve stylu slavného amerického architekta z přelomu 19. a 20. století Louise Sullivana. Stejně tak půlkruhový opakující se vzor pokrývající několik stěn v Elisině bytě je rovněž tapeta od Bradburyho a Bradburyho, tentokrát s názvem "Eastlake". Její název i vzhled připomínající rybí šupiny jsou narážkou na všudypřítomnou vodní tematiku tohoto filmu).
  • Pískání, které je součástí soundtracku, obstaral skladatel Alexandre Desplat. Guillermo del Toro si přál, aby hudba obsahovala pískání, protože kontrastovalo s tím, kolik scén ve filmu obsahuje vodu.
  • Octavia Spencer prohlásila, že "by prošla celou Zemi", aby mohla pracovat s režisérem Guillermem del Torem. Kulisy a množství rekvizit ji tak zaujaly, že se ho zeptala, kolik si jich smí nechat.
  • Režisér Guillermo del Toro chtěl původně natočit film černobíle, ale nakonec se rozhodl, že to kvůli omezenému rozpočtu neudělá.
  • Režisér Guillermo del Toro začal na filmu pracovat v roce 2011. Sám financoval štáb, který navrhl stvoření i laboratoř.
  • Jednou z výraznějších výzev se stala práce s barvou poté, co výsledkem původní inspirace barevnou paletou bylo příliš bledé a přízračné stvoření. Hill po filmových testech strávil dva týdny kompletním předěláním nátěru. Žábry byly vytvořeny pomocí animatroniky, aby s nimi tým mohl pohybovat v souladu s Jonesovým výkonem. Od začátku bylo rozhodnuto, že k rozpohybování a mrkání očí Muže obojživelníka a k vytvoření dalších jemných pohybů v oblasti obličeje bude použito CGI, protože pod nízkoprofilovým make-upem prostě nebylo místo na přidání další animatroniky. "Když ho tam máte z devadesáti procent fyzicky a pak k němu přidáte trochu digitální animace, oklame to diváky, což je dnes těžké."
  • Postava Richarda Jenkinse byla původně napsána pro Iana McKellena.
  • Vytvoření podoby tohoto tvora trvalo více než devět měsíců a režisér Guillermo del Toro jej označil za nejsložitější film, který kdy se svým týmem navrhl.
  • Sally Hawkins pro svou roli zkoumala Charlese Chaplina, Stana Laurela, Olivera Hardyho, Bustera Keatona a Audrey Hepburn. Režisér Guillermo del Toro jí dokonce před natáčením koupil kolekci Blu-ray s těmito herci.
  • Shane Mahan prozradil: "Slyšel jsem Guillerma říkat, že mu bylo šest let, když viděl Stvůru z Černé laguny. Líbily se mu momenty mezi stvořením a plavající dívkou a posedlost, kterou stvoření vůči dívce má. Ve většině těch filmů z padesátých a šedesátých let ale tvor nikdy nemá přítelkyni, takže to byla jeho inspirace."
  • Esposito je velmi časté italské příjmení, které znamená "vystavený" (latinsky expositus, příčestí minulé od exponere "umístit ven"), běžně označující nalezence, ponechaného mimo sirotčinec nebo klášter.
  • Doug Jones založil svou fyzickou podobu Stvůry na matadorovi, který je velmi silně veden boky. V bytě doktora Hoffstetlera se krátce mihne socha matadora.
  • Zelená barva se v estetice filmu opakovaně objevuje, často ve velmi světlé podobě. Náplň koláčů v Gilesově ledničce, zelené želé, které je zmíněno při dvou různých příležitostech, uniforma, kterou nosí uklízečky, sladkosti, které Strickland jí, stejně jako jeho "Teal" Cadillac. Na pozadí jsou také různé další rekvizity, jako jsou ručníky, závěsy a mýdla na ruce v koupelně zařízení.
  • Kulisy v pozadí taneční scény mezi Elisou a obojživelníkem jsou okopírované z filmu Freda Astaira a Ginger Rogers Follow the Fleet. Jedná se o závěrečný tanec filmu, choreografie je vytvořena na píseň Let's Face the Music and Dance.
  • Doug Jones se do kostýmu oblékal každý den tři hodiny. Podle jeho slov to nebylo nic ve srovnání s předchozími kostýmy, které nosil v jiných filmech Guillerma del Tora.
  • V kině Orpheum, kde Elisa a Giles žijí, se hrají filmy "Příběh Ruth" 1960 a "Masopust" 1960. Příběh o Rút představuje zápletku převzatou z biblického příběhu o Rút, kde je hlavní ženská hrdinka vydána v dětství za kněžku pohanských bohů, dokud nepotká cizince s odlišnými hodnotami a vírou v jediného pravého boha. Zamilují se do sebe, ale jsou pronásledováni, on je uvězněn a ona se ho neúspěšně pokusí osvobodit - zajímavé zrcadlo, které tomuto příběhu nastavuje.
  • Většina postav byla napsána s ohledem na herce. Octavia Spencer uvedla, že její postava připomíná spolupráci mezi jejími rolemi ve filmech The Help (2011) a Hidden Figures (2016) a že "by hrála stůl, kdyby mě o to Guillermo del Toro požádal".
  • Režisér Guillermo del Toro se poprvé setkal se Sally Hawkins na předávání Zlatých glóbů v roce 2014 a film jí nabídl v opilosti. Říká: "Byl jsem opilý a není to film, který by vám připadal méně opilý."
  • Kevin Smith po zhlédnutí traileru na Twitteru napsal: "Když vidím něco tak krásného, připadám si hloupě, že jsem si kdy říkal 'režisér'."
  • Octavii Spencer se na scénáři líbilo mimo jiné to, že díky tomu, že hlavní pár je němý, většina dialogů pochází od černošky a skrytého gaye. Ve skutečném životě by oba zažili útlak v šedesátých letech, do nichž je film zasazen.
  • Jak Guillermo Del Toro vysvětlil v jednom rozhovoru, nápad na tento film vznikl při opakování klasického filmu o příšerách z roku 1954 The Creature From The Black Lagoon. "Napadlo mě, že by bylo skvělé, kdyby stvoření a Julie Adams [která ve filmu hraje Kay Adamsovou] nakonec žili spolu. Bylo mi šest, nic lepšího jsem nevěděl. Ale je mi 53 let a pořád to nevím líp, protože jsem ten film natočil!" smál se.
  • Podle dánského kameramana Laustena bylo 95 % filmu natočeno ve studiu. Omezené exteriéry vyžadovaly spoustu deště, který musel být uměle vytvořen a ohříván kvůli chladnému kanadskému zimnímu počasí.
  • Richard Jenkins byl obsazen prostřednictvím e-mailu od Guillerma del Tora se vzkazem: "Doufám, že se ti to (scénář) líbí stejně jako mně."
  • Dech Guillerma del Tora byl zaznamenán jako součást vokalizace Muže obojživelníka.
  • Film Tvar vody je nejvýdělečnějším vítězem v kategorii Nejlepší film za posledních pět let, celosvětově vydělal přes 194 milionů dolarů při rozpočtu přibližně 19 milionů dolarů.
  • Design příšery je do značné míry inspirován filmem Creature from the Black Lagoon (1954). Představitel Michaela Shannona říká, že ho sebrali v řece Amazonce v Jižní Americe, kde se odehrává i Stvoření z filmu.
  • Podle rozhovoru pro televizní kanál Mexické národní univerzity Guillermo Del Toro řekl, že kdyby tento film propadl, skončil by s režírováním úplně. Stejně tak uvedl, že to byl i případ Panova labyrintu (2006) a Ďáblovy páteře (2001), a to kvůli hluboké osobní povaze těchto projektů.
  • Den po dokončení náročných podvodních scén pro tento film odletěla Sally Hawkins do Londýna, aby zahájila natáčení filmu Paddington 2 (2017) - jen aby zjistila, že hned první den bude muset natočit podvodní scény pro tento film.
  • Michael Shannon byl v chicagském baru Old Town Ale House ve chvíli, kdy film získal na 90. ročníku Oscarů cenu za nejlepší film. Majitel baru čekal až do konce ceremoniálu, aby na Twitteru zveřejnil fotografii Shannona, jak nonšalantně sedí u baru sám s půllitrem piva a sleduje přenos na horní televizi.
  • Režisér Guillermo del Toro napsal pro každou z hlavních postav dlouhé příběhy, některé z nich údajně mají více než čtyřicet stran. Po obsazení rolí je nabídl hercům s tím, že se mohou rozhodnout, zda je pro svou postavu využijí, nebo budou ignorovat. Herci reagovali různě: Richard Jenkins prohlásil, že příběhy ignoroval, a prohlásil: "Jediné, na čem záleží, je to, co se děje na plátně," zatímco Michael Stuhlbarg řekl, že příběhy hltavě četl a že mu pomohly při jeho výkonu.
  • Když měl film Tvar vody (2017) v roce 2017 premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu, promítalo se v divadle Elgin. Interiérové scény divadla ve filmu byly natočeny v Elgin Theatre, takže když diváci sledovali film, viděli na plátně stejné divadlo, ve kterém seděli.
  • Režisér Guillermo del Toro o Sally Hawkins řekl: "Nejenže byla první volbou, ona byla volbou jedinou. Napsal jsem ten film pro Sally, napsal jsem ho pro Michaela [Shannona]... Sally je - chtěl jsem, aby postava Elisy byla krásná, svým vlastním způsobem, ne způsobem, který je jako reklama na parfém. Abyste mohli věřit, že tato postava, tato žena bude sedět vedle vás v autobuse. Ale zároveň by měla zářivost, krásu, téměř magickou, éterickou."