Dosť dobrí chlapi

61%
Skupina řidičů, kteří jsou placeni podle výkonu, se potýká s tvrdou prací ve velkém lomu, někde, kde dávají lišky dobrou noc. Do týmu předáka Petera Hotky, zvaného Maco, přichází nový pracovník, Marek Orban. Hluboko uvnitř je to velmi morální člověk, ačkoli dostal podmíněný trest za ublížení na zdraví. Zbil milence své ženy, jemuž musí navíc zaplatit odškodné. Marek to tají před ostatními členy skupiny, protože se stydí. Maco z přátelství k Markovi připíše skupině neexistující vozy, což se jim samozřejmě vymstí. Tým však nakonec ukáže svou sílu a nezaslouženou odměnu si odpracuje.

Témata:

týmová práce
morální dilema
charakter
mužské sbližování
přátelství




martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
38 033 bodů
9
I snímky o řidičích náklaďáků, buď na stavbě nebo v kamenolomu, patřili mezi tzv. výrobní filmy, mající v sobě nějakou moralizační výpověď. To patřilo například pro televizní snímek ´Noční jízda´ (1972) nebo ´Kdo hledá zlaté dno´ (1974). Ještě před těmito snímky vznikl tento slovenský, který se sice dobovou ideologii okatě snaží obejít, ale svou silnou moralizační výpověď nezapře. Příběh tedy odehrávající se někdy v 70 letech a ukazuje, jak silný může být pracovní kolektiv. Dnes jednoduše řečeno, jak si v partě dokáží vzájemně porozumět a pomoct si v životní nouzi. Taková námět, byť se zcela jinou problematikou, tvůrci použili už dříve, třeba ve snímku ´Na pochode sa vždy nespieva´ (1960), kde si Vlado Müller zahrál také, byť ne hlavní postavu. Různé charaktery jsou tak předností, z nichž nejvíce vyčnívá Jan Tříska, samozřejmě do slovenštiny nadabovaný, v roli sígra a namyšlence v otázce pracovních úspěchů. Jeho prostřednictvím je tu krásný odkaz na francouzský snímek ´100 000 dolarů na slunci´ (1964), neboť je v jedné scéně přirovnáván k Jeanu-Paulovi Belmondovi, kterého Tříska před svou emigrací na Západ daboval a který ve zmiňovaném filmu hrál taktéž řidiče náklaďáku a vcelku charakterově podobnou roli. Kolektiv je tedy kolektiv a tímto se vyobrazuje silný příběh o vyrovnání se s minulostí vlastními silami, právě s jistým moralizačním aspektem, neboť nechtěná pomoc jednoho z party, mající k tomu své důvody, překročí hranici zákona, čímž je do toho zapleten i zbytek party, aniž by o to věděli. A jak se kdo k situaci postaví? Vlado Muller pojal svou postavu adekvátně a naprosto pevně už ve svých základech. Právě jeho postava se snaží vyrovnat se svým problémem sám, zodpovědně a bez pomoci. O tom ten příběh je. Ona výrobní sféra s náklaďáky jakožto prostředí, ve kterém se to celé odehrává, je po filmové stránce úžasná. Co záběr na T 138, to perla a ve svém smyslu i reklama na dovednosti takového stroje. Fanouškům Tatry musí při scéně přejezdu přes vodu plně naloženého srdce zaplesat. ˇDosť dobrý chlapi´ je dost dobrý film nejen svým námětem, ale i zpracováním. Na počátek politicky normalizačních 70. let docela tvůrčí zázrak. Škoda pozapomenutí snímku. Dnes už něco podobného nikdo nenatočí.

Dodatečné informace

Původní název:
Dost dobrí chlapi (více)
  • Československo Dosť dobrí chlapi
  • Československo Dost dobrí chlapi
  • Československo Quite Good, Chaps
  • Československo Remek fickók
Premiéra v ČR:
7. 4. 1972
Země původu:
Československo, Česká republika, Slovenská republika
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.