Master & Commander: Odvrácená strana světa

77%

Komentáře a recenze 15

7.5
Master & Commander: Odvrácená strana světa je jak tak přemýšlím jediným námořním válečným filmem,který jsem kdy viděl. Za což dávám automaticky plus,protože nemám s čím porovnávat. Očekával jsem trochu víc námořních bitev,ale pokud se nepletu,tak zde byly myslím dvě. Natočeny byly skvěle! Raději dvě pořádné,než několik odfláknutých. Celé to na mne působilo autentickým dojmem a Crowe byl v hlavní roli geniální.
29 978 bodů
8
Moc pěkný dobrodružný film. I když se děj odehrává na válečné lodi za napoleonských válek, není to typicky válečný film a bitvy se dočkáme až na konci snímku. Příběh o přátelství, disciplíně, lásce k vlasti, objevování. Jakmile vidím námořníky, či dobyvatele hor, hned na mě dýchne dobrodružná atmosféra a tyto filmy u mě mají vždy automaticky plusové bod navíc.. podaří-li se jako tento.
28 443 bodů
10
Historických filmů o námořních bitvách je jako šafránu a tak potěší, když se čas od času jako zázrakem něco takového objeví. Master & Commander pochází z rozsáhlé knižní série a tvůrci se nějak rozhodli nejít chronologicky a vzali pro tento film rovnou až nějaký díl vzadu. Jako by to však ani nevadilo. Scénář je napsán tak, že se dozvíme co máme a to nám stačí. Příběh poukazuje na dění na moři v té nejsyrovější podobě a tak válečné scény doslova tají dech. Naprostý masakr po všech směrech snad takto ještě prezentován nebyl. Ten neúprosný cit pro detail skutečně šokuje. Bez CGI by to takto samozřejmě zrealizovat nešlo a tak díky za tuto možnost. Naprostý realismus je tedy hlavním tahounem, ale nelze poukázat ani na herecké výkony. Např. Russell Crowe je ve své roli prostě svůj. Není unylý ani nepřehrává. Byť se jedná o pouhou popkornovou zábavu, nelze toto nepovažovat za umělecké dílo. V tomto žánru byla laťka postavena opět o něco výš.
22 289 bodů
8
Skutečně je neuvěřitelné, z jak jednoduché zápletky dokázal Weir spolu s Russellem Crowem vykřesat tak silný film. Chvílemi jsem skutečně věřil, že jsem na lodi s hrdiny. Mimochodem, všechny postavy jsou zahrané perfektně a já bych snad i uvěřil, že Weir cestoval časem a s ruční kamerou se propašoval na skutečnou loď.
6
Další z restů z mládí. Nevím jestli to bylo tou délkou nebo tím ne tolik vtahujícím příběhem, ale vlastně mě až překvapilo, jak často jsem koukal po hodinách. Slabší 3.
10
Kapitán Jack Aubrey je mořský vlk, který musí chytit nepřátelské plavidlo Acheron. Píše se rok 1805 a pravidla na moři jsou jiná než dnes, stejně jako technické možnosti a námořnické pověry. Na palubě je navíc Jackův nejlepší přítel první důstojník a výborný lékař dr. Stephen Matturin. Režisér Peter Weir je luxusní import z Austrálie, jehož filmografie patří mezi ty nejzářivější. Tento snímek mu jí rozhodně nekazí. Volnější tempo vyvažuje atmosférou, která by se dala krájet a nesklouzává do situací, kam by se už jeho předchůdci s podobnou Bounty dávno dostali. Nabízí alternativu chlapského přístupu k moři a přátelství, kde pro ženy není místo. Film měl obrovský rozpočet a je to na něm vidět, na druhou stranu si film na sebe velmi slušně vydělal a bodoval i v Oskarovém klání, kde patřil mezi nejvážnější kandidáty.
9 358 bodů
6
Peter Weir je určitě fajn režisér, a jak jsem již někde psal, umí dost dobře najít skoro ideální balanc mezi hloubkou a patosem.. A teda všehovšudy jsem od něj viděl jen Truman Show a Společnost mrtvých básníků, tedy asi obecně to nejlepší, čím se může ve svém kariérním životopise chlubit, ale nějak pořád čekám na nějakou vyloženou pecku nebo čistě autorskou vizi projektu, o níž si jednou pro vždy řeknu "tohle je typický Weir" a i když nějaká diverzita v rámci tvorby je dobrá, tak každý tvůrce by si měl najít svůj styl, který obtisknout do filmu.. Master nad Commander je možná projekt, ve kterém se chtěl Weir zapsat do dějin a při pozici tvůrce snímků, které již několikrát uspokojili kritickou obec, měl chuť natočit něco velkolepého.. Vzal si nelehký úkol zfilmovat knihu anglického spisovatele Patrick O'Briana, který je znám především pro svoje románové kousky z dob napoleonských válek, což je přesně i ta jež je předlohou tomuto snímku. Samotný autor považoval svou knížku Master and Commander za nezfilmovatelnou, i třeba proto, že on si z toho udělal snad dvacetidílnou sérii a nepřišlo mu vůbec vhodné to divákovi servírovat v kdejaké podobě.. Ale jak to tak bývá názory se mění a především to neznamená, že lidé starající se o vaše duševní bohatství budou i po vaší smrti vaše názory sdílet a ctít. Proto krátce po té, co O'Brian opustil svět živých, se rozjela příprava onoho nezfilmovatelného díla.. Neexistuje možná mně atraktivnější historické období než jsou Napoleonské války a jejichž vrchol v roce 1805, v níž se odehrává i příběh filmu. Hon za francouzskou lodí Acheron, znamená pro kapitána lodi Jacka Aubreyho možnost dát zase té absolutistické Francii, co proto a ukázat, že nějaký Napoleon to nebude mít s Británií lehké.. Po rozbouřeném moři s demoralizovanou posádkou dělají všechno proto, aby loď Acheron dostihli a poslali ji ke dnu.. Parta dychtivých námořníků, která má najednou cíl, na kterém se můžou vyřádit.. Ale některé poutě a cíle nejsou každému přány.. Přítomnost bouře a labilita některých námořníků zapříčiní řadu překážek, které znamenají složitější cestu, která se nejednou promění v boj o vlastní životy.. Kdo by čekal velkolepý námořnický snímek, kde se budou lodě zasypávat dělovými koulemi a v každém bitevním střetu prožije špínu a kouzlo vodních bitev, ten bohužel bude asi zklamán. Ony ve filmu jsou, ale tak nějak jako taková kulisa, nebo jen jako tvůrčí prostředek. Vizi režiséra ukázat, co dělal jinde vždy, tedy lidské osudy a vztahy, které tu svazují společenské konvence či rozdílné postavení postav. Vtahující podívaná, která prodává život postav na moři ve stylu, že máte pocit, jakoby film ukazoval jen střípek jejich dobrodružných životů. No jen možná tenhle střípek je zrovna ten nejméně atraktivní.. Chlapské prostředí, všudypřítomné mořské krásy a nevole zabalené pod mlhavou šedí nepříznivého počasí.. Dokonale podpořeno širšími obrazy, které se na události dívají z větší dálky ale současně šikovná in action kamera, která zase divákovi dává do syta zažít. Syrové dobrodružné vyprávění zachycující životy na lodi.. Jen bych nevěřil kolikrát tomu chybí spád, dívám se na akci a v duchu přemítám, kdy to teda začne. Až vlastně snímek skončí a já pořád čekám na ten rozjezd, až mi konečně dojde, že on nikdy nepřijde. Pokus dělat velkofilm bez megalomanských pocitů a takovým neurčitým stylem, do kterého se absolutně nedokážu dostat.. Někdy táhne charizmatický Crowe, který ještě nikdy nepůsobil charizmatičtěji a jindy.. no nikdo.. Říkám si kolika dílům by prospělo jak využít svého časoprostoru anebo ho volit jinak, tohle je bohužel případ potenciálu, jaký už možná nikdy nebude.. A věřte, že admirál Nelson by za to stál! Snad ani po fotbale mi nechyběla ženská společnost jako tentokrát.. Takže ne, ani tady na Weira nebudu v dobrém vzpomínat. 60%
Pas
Pas
6 225 bodů
9
Po dlouhou dobu si Master a Commander drží výbornou pětihvězdičkovou úroveň netradičně pojatého dramatu, které se obejde bez typických žánrových klišé a vyznačuje se slušnou atmosférou. Režiséra nezajímá ani tak válečná akce, jako spíš líčení života lodní posádky plachetnice na počátku 19. století a prostřednictvím drobných příhod a dialogů se divák dovídá hodně nejenom o životu námořníka, ale i o celé tehdejší společnosti. Je to mj. film o přátelství a odpovědnosti a o hodnotovém žebříčku. Závěrečná třetina filmu, která líčí střetnutí dvou válečných lodí, je už předvídatelná, klišoidní a především špatně natočená, roztříštěná, chaotická a špatně sestříhaná. Režisér Weir tohle jednoduše neumí, není to jeho parketa. Vyvrcholením snímku pro mě nebyla bitevní vřava, ale několik dialogů kapitána se svým lodním lékařem. Celkový dojem: 80 %. Snímek má výborné obsazení, Russel Crowe ve své roli přímo exceluje. Vedle obsazení patří k přednostem filmu autenticita prostředí a kamera, která využívá všech možností, které jí prostředí oceánu poskytuje.
Floridsky
4 376 bodů
8
Weir je pozoruhodný režisér a rozhodně jeden z nejlepších. Párádní psychologické drama o posádce jedné lodi. Akce je skvělá a natočena tak, jako by se nic nedělo. Nejlepší je pak finále filmu - návštěva ostrova a sběr plazů. Russell opět parádní a Bettany mu značně sekunduje. Avšak plný počet nedám, páč CGI je místy moc okaté a ničí to dojem z filmu. A taky protože se kamera občas hrozně třese. Ale na 8,5/10 to stačí.
10
Přenádherné dobrodružství na moři pod zkušenou taktovkou režiséra Petera Weira s dobře zvolenými herci a výbornou ustřední dvojicí tvořící Russella Crowa a Paula Bettanyho.