Ještě před pěti lety se zdálo, že na stříbrných plátnech skočíme po jakékoli marvelovské návnadě. Komiksová série kolem Iron Mana, Kapitána Ameriky, Thora či Black Widow ovšem v poslední fázi předávala hrdinská žezla novým postavám a prozkoumávala své možnosti u poněkud alternativního publika s titulu jako Eternals nebo Shang-Chi a legenda o deseti prstenech (Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings). Sebevědomá tvorba sequelů či prequelů všeho druhu spěje ke konci po katastrofickém roku 2023, kdy finančně propadl ambiciózní Ant-Man 3 (Ant-Man and the Wasp: Quantumania) a hlavně ženské Marvels. U Disneyho by rádi opět rozjeli mlýnek na peníze a dříve nedotknutelný marvelovský boss Kevin Feige už nebude mít tak snadnou pozici.
Články 150
Už delší dobu se v kinematografii řeší, co bude s Disneym. Největšímu zábavnímu konglomerátu nehrozí zánik, ale současná zastřešující filmová stáj Star Wars, Marvelu, Avatara, Pixaru či pokladnice plné klasických animáků strádá obchodně i společensky. Akcie klesají, streamovací služba Disney+ se dere do profitu hodně ztuha a loňské předražené filmy udělaly pro tamní účetnictví medvědí službu. Stále nápadnější je navíc ideologická bitva „woke“ společnosti s konzervativním publikem, které hořce snáší ultraliberální orientaci na menšinové komunity, ať už sexuální, genderové nebo etnické, jež prostupuje většinou Disneyho děl. Někteří jeho tvůrci už mají odmítavého postoje dost a proti fanouškům se vymezují.
Marvel na Valentýna ohlásil obsazení nové Fantastické čtyřky (Fantastic Four) a minimálně jedna volba vzbuzuje i dost netaktní vášně. Zatímco účast Pedra Pascala (Reed Richards), Vanessy Kirby (Sue Storm) a Ebona Moss-Bachracha (Ben Grimm) se obešla bez větších stížností, Joseph Quinn to v úloze Johnnyho Storma nebude mít snadné. Hvězda čtvrté řady Stranger Things, v níž nezapomenutelně ztvárnil dobráckého geeka Eddieho Munsona, podle mnohých uživatelů a uživatelek sociálních sítí neodpovídá komiksovému předobrazu také proto, že nemá potřebný sexappeal. Zvlášť ve světě komiksů však podobná masová odsouzení často vyústila v nadšené přijetí herecké transformace.
Osmapadesátiletý Robert Downey Jr. byl na vrcholu slávy v letech 2008 až 2019, kdy herecky táhl komiksovou sérii MCU jako geniální miliardář Tony Stark. Ze zavržené hvězdy devadesátých let, jež opustil s pověstí trestně stíhaného narkomana, se všestranný herec proměnil v nejlépe vydělávající tvář Hollywoodu. Svým charismatem přirozeně vyplnil superhrdinský kostým a zhmotnil postavu, jejíž rozlučku v Avengers: Endgame mnozí považovali za hodnou oscarových vavřínů. Těch se však Downey zřejmě dočká až letos zásluhou životopisného hitu Oppenheimer, jenž čtyři roky po smrti Iron Mana znovu resuscituje hercovu kariéru. Dost nevybíravě a s věčným nádechem ironie na to poukázal sám Downey, když převzal cenu BAFTA za nejlepšího vedlejšího herce.
Oba patří k nejoblíbenějším hercům své generace a v březnu zřejmě oba poprvé potěžkají Oscara za role dvou ideologických soupeřů v životopisném hitu Oppenheimer. Cillian Murphy v něm ztvárnil vývojáře atomové bomby J. Roberta Oppenheimera, jehož senátní kandidát Lewis Strauss v podání Roberta Downeyho Jr. předvedl před výbor zabývající se prokomunistickými aktivitami. Downey, jemuž po letech drogové závislosti nakopla kariéru úloha Tonyho Starka v Iron Manovi, nově prozradil, že roku 2005 mohl hrát záporáka Scarecrowa v komiksové adaptaci Christophera Nolana Batman začíná (Batman Begins). Ta ovšem připadla právě Murphymu, jenž se díky ní mezinárodně proslavil.
Osmačtyřicetiletý chilský herec, hvězda Hry o trůny, Last of Us a nadcházejícího Gladiátora 2 Pedro Pascal, má na dosah další lukrativní zakázku. Internet zaplavily zprávy, že aktivně jedná o roli Reeda Richardse alias Mr. Fantastic v plánovaném rebootu Fantastické čtyřky. Přijetí úlohy, kolem níž v minulých letech kroužili také John Krasinski nebo Adam Driver, však bude záležet na hercově nabitém rozvrhu.
Nic proti komiksovým filmovým adaptacím. Sešity se superhrdiny a superhrdinkami jsou populární nejméně od třicátých let minulého století a poté, co Čelisti se Star Wars v 70. letech vydláždily cestu popcornovým letním blockbusterům, se příběhy DC či Marvelu soustavně prosazují na stříbrných plátnech. Mánie započatá Iron Manem z roku 2008, která nese název Marvel Cinematic Universe a na niž reagovala společnost Warner Bros. svým DC vesmírem, se však po premiéře Avengers: Endgame (2019) vytrácí. Tento týden startující snímek Marvels podle všeho prodělá stejně jako tři další letošní komiksovky a průmysl pomalu směřuje k jinému snadnému obohacení, které skýtají stále populárnější adaptace videoher.
Snímků studia Marvel vzniklo za uplynulé roky skutečně mnoho a pro někoho může být složité se v nich vyznat. Proto jsme se rozhodli, že vám nabídneme několik různých způsobů, jak lze pojmout časovou osu, která vám může napovědět, v jakém pořadí si filmy od Marvelu pustit. Na Marvel filmy ale nemusíme koukat jen chronologicky, způsobů je několik a i ty nejnovější snímky z roku 2023 mohou pořadím pěkně zamíchat.
V korpusu komiksových filmů je většina superhrdinů spíš problematická. Jsou to lidé, které bychom mohli diagnostikovat s nějakou poruchou osobnosti nebo duševním onemocněním. Ať už jsou různě rozdvojení, traumatizovaní, svíraní strachem či rozežíraní zevnitř něčím neovladatelným. Většinou jsou na to dost sami a nemají velkou oporu okolí, před nímž svůj stav raději tají.
Tropická bouře slaví 15 let. To není příliš dlouhá doba. V případě ostré satiry hollywoodských poměrů přesto dost dlouhá na to, aby se mnoho lidí ptalo, jestli by „tohle vůbec dneska prošlo“. Trochu to souvisí s tím, že se za tu dobu z nemála hlav vypařila přesná podoba snímku.