Taras Bulba

66%

Komentáře a recenze 3

30 255 bodů
8.5
Skvělý velkofilm. Nepamatuji, kdy jsem naposledy viděl tolik mužů na koních v bitvách ( vyjma trikového "namnožení" ) , možná nikdy. Film má i hlušší místa, ale když se dostaneme k armádě Kozáků je to parádní jízda. Velkolepé scény, krásné interiéry i exteriéry navozující pocit, že jsme opravdu v šestnáctém století. Kvalitní snímek.
28 483 bodů
8
Běsnící Yul Brynner coby Taras Bulba v čele kozáckých oddílů a Tony Curtis v roli jeho syna, který byl vlivem svého vzhledu obsazen snad úmyslně, neboť coby kozák je naprosto nevěrohodný, avšak do milostné etudy se hodí dokonale. Ano, jedná se o klasický dobrodružný film s nechybějící romantickou linkou, která tady spíše působí jako pěst na oko. Ukrajina a boj o její nadvládu. Polsko versus ukrajinští kozáci. Inu spor, jakých bylo v různých částech Země v historii bezpočet. Když do toho ještě vstoupí Turecko, vše je rázem jinak. A když se do toho všeho ještě navíc vetře láska mezi kozákem a Polkou, vývoj událostí jde zase poněkud jiným směrem. A tento směr se dokonce dotýká i Shakespearova věhlasného tragického motivu. Výprava na svou dobu výborná, vizuální efekty zrovna tak. Skvělé kostýmy, uhrančivé davové scény bitev a vyčnívající Yul Brynner. I tak se nezabránilo vzniku několika zbytečně natahovaných konverzačních scén vytvářející spíše diváckou nudnost. Každopádně se do této chvíle stále jedná o jediné povedené filmové zpracování románu Nikolaje Vasiljeviče Gogola, i když se nepřekvapujíc samozřejmě s literární předlohou rozchází. V šedesátých letech vzniklo mnoho podobně zaměřených dobrodružných historických velkofilmů a dá se tvrdit, že se tento mezi nimi rozhodně nijak neztrácí. Klišé a patos v určitých dějových odvětvích může v rámci logičnosti divácky uhranout, ale u takových filmů to mnohdy bývá i daleko horší. Vykašlat se na nějaké historické a románové souvislosti a nechat se jen unášet dobrodružně romantickým příběhem o lásce, která ovlivnila tok válečných událostí. Klasika, která zase až tak moc nenadchne, snad kromě válečných scén, avšak za pozornost určitě stojí.
avenis
avenis
8 559 bodů
7
Z dnešního pohledu dělají historické souvislosti z Gogolovy předlohy nadčasové dílo. Ukrajinšní záporožští kozáci versus Poláci. Chochol jako symbol. Vynikající Yul Brynner. Krásný Tony Curtis. Kontrast mezi sílou lásky a sílou cti. (25.10.2022)