Old Boy

81%

Komentáře a recenze 13

47 084 bodů
10
Asijská kinematografie je pro mne španělská vesnice,ale Chan-wook Park mě do ní více než dobře zasvětil. Old Boy patří mezi vůbec ty nejlepší filmy,které jsem měl možnost vidět. Ta kombinace bezmoci,naděje,brutality a msty nabízí prvotřídní podívanou. Scénář to je přímo lahůdka a já po skončení snímku neměl slov. Film si z vás na vyžádání vybere všechny možné emoce a nechá vás v čirém úžasu,že i v dnešní době může vzniknout snímek jenž dokáže překvapit a nadchnout.
29 697 bodů
8
Pěkné syrové asijské. Asijskou tvorbu, pokud se povede si občas rád vychutnám. tento spletitý příběh dvojité pomsty nechává diváka dlouho tápat a mezi tím si užívá vzájemné pomsty dvou hlavních aktérů.. Vše vyústí incestním spletencem na obou stranách. Je to zajímavá a drsná podívaná.
28 387 bodů
10
Příběh pomsty, tentokrát na základě komiksu, který český čtenář do dnešní doby bohužel nezná. https://d2lzb5v10mb0lj.cloudfront.net/covers/300/13/13755.jpg Nějaký jihokorejec Oh Dae-su je unesen a uvězněn na 15 let v nějakém podivném vězení. A neví proč. Čas tráví tréninkem bojového umění a k vymyšlení dokonalého plánu k útěku. Okamžitě poté, co se mu útěk povede, se vydá na cestu pomstít se těm, kteří ho uvěznili. A to je vše. Nejedná se ale o lecjaký akční asijský film. Je tu představen vrcholný akt spojující emoce a fyzičnost. Takže nic pro diváky hledající jen pouhopouhý akční zábavný film s bojovým uměním. Vrcholem akční sekvence je choreografie intenzivního násilí v jedné scéně, ve které je mstitel sám proti hordě chlapíků v nějaké chodbě. Takováto scéna byla v pozdějších filmech zopakovaná ještě několikrát, ale nikdy už nedosáhla takové atmosférické dokonalosti. Vizuálně je celý film tmavý pro patřičné vyobrazení akcentu nejistoty a katarze brutality násilí. Dalo by se říci, nic pro slabé povahy. Má to také dosti těžkou uchopitelnost, takže ne vždy u diváků dojde ke správnému pochopení struktury příběhu. Myšlenka má strašlivou psychologickou hloubkou, jehož dna prostě jen tak někdo nedosáhne. Komu se to podaří, má vyhráno. Je to film, který ve své době překvapil stylem kompozice, dějových přechodů a střihem. Je to film, který v rámci tématu udal nový filmový základ, kterého se filmoví tvůrci dodnes inspirují.  Je to film, který je potřeba prostě vidět.
10
Po letech a opakovaném zhlédnutí zásadně lepší zážitek, kde oceňuju všechnu tu urvanou nápaditost mnohem víc.
15 155 bodů
5
Po dlouhé době jsem se těšil na asijský snímek, kterým se po většinu času obloukem vyhýbám. Old Boy mě však nalákal vidinou spojení asijské upřímnosti v zobrazování násilí s nápaditým příběhem, o jaký jinde na světě jen tak nezakopneme. No, tolik k očekávání, a nyní k tomu negativnímu- tedy k diváckému zážitku. Ten byl totiž přes veškerou stylovost, originální pojetí celého vyprávění a konečnou pointu naprosto nulový. První polovina ještě docela cool, závěrečná část a msta hlavního hrdiny už mi přišla jako parodie na sebe sama, v návalu vážnosti a nereálných zvratů jsem si připadal úplně nepatřičně a ta očekávaná vsuvka v podobě kvalitně servírovaného násilí se nějak nedostavila, takže jsem vlastně neměl na co koukat. Všemu nasadilo korunu ještě přehnaně efektní finále, které už jsem ale vysloveně protrpěl a emoce mě minuly mílovým obloukem. Omlouvám se všem, kdo mají Old Boye zapsaného na pozici legendy, ale já zatím prostě nemohu jinak. Příště už alespoň nebudu strkat nos někam, kde mu to očividně vůbec nevoní.
10
Japonská manga Old Boy se dočkala dvou filmových zpracování. Jedna z nich, která dorazila v roce 2013 a režíroval jí Spike Lee patří bezpochyby mezi slabší kousky tohoto režiséra a už v roce 2013 se dočkal spíše negativních reakcí, které přitom většinou pramenili z faktu, že ta původní adaptace z Jižní Koreje je ta geniální. Možná za to může právě hořká pachuť z americké verze, která mě vlastně odradila se do podobného příběhu pouštět znova, korejský Old Boy má ale dodnes tak kultovní ohlasy, že jsem si ho přece jen jednou dohnat musel. A když se tak stalo, definitivně začínám litovat, že jsem film tak dlouho odkládal. Old Boy korejského scenáristy a režiséra Chan-wook Parka je totiž jednoduše fenomenální! Old Boy je neskutečně sveřepý audiovizuální dílo, který má tuny bravurních vizuálních nápadů, úžasné herecké výkony, výrazné režijní uchopení a též výborný soundtrack Yeong-wook Joa. Chan-wook Park je naprostým právem brán jako jeden z nejlepších korejských filmových tvůrců, protože jde o neskutečný audiovizuální zážitek, kterému k vrcholové akci stačí jediný korejec s klempířským kladívkem, který postupně rozbuší 30 soupeřů (to vše navíc v jediném nepřerušovaném záběru). Zároveň Old Boy ukázkově předvádí ideální vývoj hlavního hrdiny a geniální na tom celé je to, že hlavní ústřední konflikt není černobílý a v podstatě jde celý film v zásadě překlopit a z hlavního hrdiny rázem udělat hlavního záporáka a přesně naopak. V letech 2002-2005 Park natočil svou volnou trilogii, jejíž stěžejní motiv je zcela jasný- Pomsta! Rok po snímku Má je pomsta a 2 roky před snímkem Nebohá paní Pomsta tak do kin v roce 2003 dorazil právě Old Boy, který na první pohled může působit jako zcela odhadnutelný thriller, kde jsou karty rozdané dávno před začátkem. Jenomže tomu tak opravdu není. Dá se sice polemizovat nad tím, že člověk, který viděl americký remake tak nějak tuší, kterým směrem se pravidla hry vydají, osobně jsem se ale od faktu, že hlavní pointu znám zcela oprostil a jenom jsem ocenil jak o moc lépe korejský Old Boy napsaný je a zároveň jak více strhující natočen je. Především mi mojí známí dávno prozradili, že finále korejské klasiky je tak trochu jiné než té americké předělávky a a zároveň jsem postřehl spoustu názorů o tom, že právě ten korejský závěr jim do velké míry zkazil celý zážitek. S tím ale já osobně nemůžu souhlasit a finále celého filmu považuji za dokonalou tečku. Mnohem lepší než právě tečku té americké. Old Boy je dokonalou ukázkou toho, že by se člověk neměl bát asijských filmů. Některé z nich se totiž skutečně dokážou vyrovnat většině hollywoodské produkce, kde má navíc právě Park neskutečný koule a sebejistotu v různých nápaditých sekvencích a to i u těch dialogových. Pomsta je zde skutečně klíčovým tématem a je zde ve finále skutečně prozrazeno, že pomsta není klíčem k znova nalezenému štěstí. K tomu, aby byl vlastně divák schopný detailně rozebrat, jak přesně Park motivy pomsty ve filmu využívá, musel by nutně rozebrat mnohé aspekty dějové kostry včetně všech možných spoilerů. Tomu se přece jen vyhnu, přesto je ale faktem, že právě stěžejní motiv dvou hlavních postav jde velmi snadno obhájit z obou pozic a je vlastně ve finále hrozně snadné nenávidět hlavního hrdinu stejně tak jako právě (oficiálního) hlavního záporáka. Všechny tyhle motivy jsou naprosto strhujícím způsobem prodány a věřím, že bez povědomí o americké předělávce bych ten geniální příběh a jeho rozuzlení ocenil ještě o ždibec víc. To jak ale Park u toho všeho zvládá trefně používat černý humor, vyhrávat si s postupným dějovým vývojem, naprosto schopně vézt herce a přitom předvádět skutečně strhující filmový zážitek je tak geniální, že mu to stejně celé spolknete i s navijákem. Výborný Min-sik Choi předvádí naprosto úžasný výkon a už tak neskutečně zajímavá postava je tak ještě o poznání zajímavější právě díky jeho výkonu. Stejně tak parádní je ve své roli Ji-tae Yoo a v osudovém finále je na oba jednoduše radost pohledět. Dva muži, které na jejich pouti vede pomsta se setkávají a jdou z toho přitom vyložené zimohriavky. Zvláště, když to doprovází ten fenomenální soundtrack Yeong-wooka Joa a kameraman Jung-hoon Jung má neskutečné vizuální vcítění a díky němu jde tu osudovost jednoduše vyčíst ze samotného obrazu. Jihokorejský Old Boy v roce 2004 obdržel Velkou cenu na Filmovém festivalu v Cannes a to naprosto zaslouženě. Je to prostě naprosto strhující podívaná, která patří mezi nejpamětihodnější dosavadní thrillery 21. století a film, který by se dal skutečně rozebírat hodiny a hodiny. Právě ten závěr, který se v proudu celého filmu vydává trochu netradičním směrem dost možná celým filmem trochu zkazí zážitek, já jsem s ním ale spokojen a to, že jsem zhlédnutí dlouho odkládal beru jako strašnou chybu. Na druhou stranu to ale určitě budu často dohánět opakovaným rewatchem a esencí téhle korejské parády se rád opětovně nechám očarovat. Jedno z mála co tomu chybí je trhlý Samuel L. Jackson, za toho má americká předělávka určitě své plusové body. A taky Elizabeth Olsen je mnohonásobně přitažlivější než Ji-tae Yoo. Jinak je ale jihokorejský Old Boy právě tou zlatou ukázkou, že originál je většinou přece jen lepší.
M3lios
M3lios
9 140 bodů
8
Pokračovanie kórejského filmu Má je pomsta s menom Old Boy je miestami pre mňa osobne lepšie ako originál. Oproti jednotke je za ten rok videť extrémny technický posun v praktických a počítačových efektoch. A kamera sa zlepšila tiež. Tesuov príbeh ma bavil viac ako dvojice z jednotky ,pretože s jeho chovaním sa môže stotožniť každý človek. Okrem efektov je film na rovnakej úroni ako predchádzajúci ,ale má jednu výhodu ,ktorý prvý diel nemal. Určeného záporáka. Ten vam príde strašne bezcitný a budete chcieť ,aby ho Tesu namieste dobodal ,čoho sa síce nedočkáte ,ale jeho smrti spolu so smrťou jeho pomocníkov zasmrtenými Tesuom sa dočkáte. Konečné vyvrcholenie vás položí na kolená a niektorých aj psychicky zdeptá. Koniec pochopia len "legendy". Nemôžem inak ako dať vyšie hodnotenie ako u originálu. 83% ... Som fakt zvedavý ako sa predvedie finále trilógie - Pani Pomsta.
8 584 bodů
8
Po prvních 30 minutách bych dal 4/5. Old Boy byl zprvu velmi svěží a stylovej. Měl svůj vizuální výraz a byl správně asijsky "divnej". Jakmile se však děj začal rozuzlovávat (a zauzlovávat současně), tak atraktivita filmu jenom klesala. Překombinovaně podaný banální příběh o pomstě, jehož katerze mě nechala chladným. Nevadila by mi jendoduchost, pokud by si film dokázal hrát sám se sebou tak, jako an začátku. Old Boy však během stopáže přestával bavit i zajímat a ve mně jenom vyzníval do ztracena.
kknk2
kknk2
2 949 bodů
5
Tmavě zelený odstín napovídá, že atmosféra v Oldboy bude přinejmenším ponurá. Bohužel se ale nejedná o akčňák o přežití, spíše hodně psycho cestu za pomstou. Hlavní zápletka mi připadala nezajímavá, až na pár očividných zvratů jsem se v ní docela ztrácela. 55 %
Miller
Miller
2 220 bodů
10
Skvělý film, od začátku zajímavý, vtahující do děje nejen přesvědčivými výkony, ale také neotřelým způsobem vyprávění a úžasnou kamerou. Asi půl hodiny po projekci jsem stále nechápal, a doteď vlastně pořádně nevím, co jsem to viděl.