Hud

73%
Hud

Hud Bannon (Paul Newman) je mladý texaský farmář, který žije se svým otcem Homerem (Melvyn Douglas), ošetřovatelem dobytka, a synovcem Lonem. Hud je nemorální, bezcitný muž. Jeho otec, který dává Hudovi za vinu smrt svého druhého syna, se snaží Lonovi vštípit základy slušnosti a odpovědnosti za druhé, Lon je však oddaný Hudovi a svému dědovi není příliš ochotný naslouchat. Když jedna z Bannonových starších krav onemocní kulhavkou a slintavkou, Hud chce mermomocí prodat celé stádo dřív, než to zjistí vládní inspektoři. Ale Homer místo toho nařídí stádo porazit (jde o nejtrýznivější sekvenci z celého filmu), čímž mezi sebe a Huda vrazí ještě větší klín. Nakonec Hud překročí všechny meze, když se pokusí znásilnit Almu (Patricia Nealová), jadrnou, ale dobrosrdečnou hospodyni. Působivý snímek si v roce 1964 odnesl tři Oscary - za nejlepší černobílou kameru, pro Melvyna Douglase za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli a pro Patricii Nealovou za hlavní ženský herecký výkon. (Cinemax)




Pete69
Pete69
29 898 bodů
7
První polovina filmu taková flákačská, ale se skvělým Paulem Newmanem. Druhá polovina už má větší hloubku a film na mě celkově zapůsobil dobrým dojmem. Černobílá pohodovka se smutným koncem, na kterou se dívá lehce a film poklidně plyne až k dobrému závěru.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 285 bodů
8
Konflikt tři generací a tří názorů na mizející staré časy mohl být při svém špičkovém obsazení a přesné režii skutečný majstrštyk. Ke konci ale Hud bohužel ztrácí grády.
Klajnik
Klajnik
8 615 bodů
6
Filmy je vlastně vztahovým dramatem jedné poškozené rančerské rodiny, kterou utváří tři muži tří různým generací. Koukám však, že se film řadí mezi westerny, ač se neodehrává na Divokém Západě ani jiné hranici, kam zákon a právo ještě pořádně neprostoupili, tudíž zde nejsou ani žádné přestřelky. Je zde ale cítit jistý stesk po dřívějších dobách a film obsahuje linie děje zaměřenou na ranč, který zde není ohrožen nájezdníky, nýbrž nákazou postihující dobytek. Tato linie však není strhující, protože se jen čeká na výsledky testů, které potvrdí, co je předvídáno. Snad by šlo Huda označit za revizionistický nebo neo-western. Hlavně je to ale film o rozbitých vztazích uvnitř rodiny, což je podstatně zajímavější linie a divák v průběhu filmu odkrývá, proč jsou postavy takové, jaké jsou, proč k sobě zaujímají dané postoje a co se stalo v minulosti. Nejde to však do takových nuancí a hloubky jako lepší vztahová dramata, která jsem již viděl (Kdo se bojí Virginie Woolfové?, Scény z Manželského Života...), takže to nebylo tak poutavé, protože za vším byl poměrně jasný a jednoduchý důvod a divák se do toho nemůže natolik ponořit a rozjímat. Podle mě to je dobrý film, ale nepříliš zvládnutá adaptace: Film má sice přesnou režii a skvělého Newmana (závěrečná scéna je skvělá, taková třešnička na dortu), avšak příběhové změny, které byly učiněny, činí film příběhově méně funkčním, řekl bych. V předloze je Hud vykreslen negativněji (hospodyni třeba fakt znásilní), zatím co ve filmu je z něj spíše antihrdina - Hud také není hlavní postavou děje, jako je tomu ve filmu: Na jednu stranu je to dobře, protože Brandon De Wilde by to asi herecky neutáhl (sral m už v Shanovi a do role by se hodil někdo mladší). Z hlediska děje však dává větší smysl, když je protagonistou právě Hudův synovec, který vzhlíží jak ke svému zásadovému dědovi, tak k charismatickému strýci, Hudovi. Oba reprezentují jisté kvality. Děda však ve filmu správně poznamenává, že tvář světa utváří to, k jakým lidem vzhlížíme a Hud je přes svůj šarm jen cynickým ignorantem. V závěru by to měl pochopit a jít si svou vlastní cestou, což ale podle mě není natolik zdařile vypracováno, protože... Spoilery: Hudův synovec nakonec Huda opustí, protože ho přestane mít za vzor kvůli akcím, jež vykonal. Jednou z těch akcí je pokus o znásilnění hospodyně. To, že mu zabil otce, když řídil opilej, přejde a zavrhne Huda až v samotném závěru, kde je jaksi řečeno, že svým chováním poslal dědu do hrobu. To je právě to, co moc nefunguje. Dědu totiž poslal do hrobu pád z koně a podlehnutí zraněním, nikoli Hudův úmysl převzít ranč skrze právo. Hud měl totiž pravdu, že když dědek koupí nemocné krávy a zničí tím celé stádo, tak že mu to už nemyslí a musí zmizet. Pokud ho něco citově sejmulo, nebyl tím Hudův úmysl, nýbrž to, že kvůli nákaze musel utratit veškerý dobytek, tedy vše, co vybudoval a na čemž si velmi zakládal. Nedává mi tedy příliš velký smysl, proč by synovec měl zaujmout takové stanovisko. A pokud ho zaujmout má, měli scénáristé ze synovce udělat většího debílka a z Huda menšího alkoholika. Jeho příkrost k členům rodiny by mohla být motivována i tím, že členové jeho rodiny jsou tupý (senilní otec a otravně naivní synovec). Klidně bych ponechal Hudovi jeho cynismus, záletnictví i nějakou nečestnost, kdyby viděl, jak způsoby jeho otce vedou jen ke krachu podniku. Takhle by mi přišla smysluplnější ta závěrečná scéna, kde se Hud jen pousměje nad tím, jak ho všichni opustili. Jednak bych s tou postavou více sympatizoval a jednak by nevadilo, že neprojde žádnou subverzí toho, jakým se od počátku jeví a zůstane tedy takový, jaký je.

Dodatečné informace

Původní název:
Agrios san thyella (více)
  • USA Hud
  • USA Agrios san thyella
  • USA Çilginlarin günahi
  • USA Den utæmmelige
  • USA Der Wildeste unter Tausend
  • USA El más salvaje entre mil
  • USA Hud il selvaggio
  • USA Hud - Lännen kapinallinen
  • USA Hud, syn farmera
  • USA Hud -Västens rebell
  • USA Le plus sauvage d'entre tous
  • USA O Mais Selvagem Entre Mil
Premiéra v ČR:
9. 7. 2019
Země původu:
USA
Rozpočet:
2,5 mil. USD
Tržby:
10 mil. USD (celosvětově)

Podobné


Powered byJustWatch