Nadaný žák

77%

Komentáře a recenze 10

29 851 bodů
7
Pěkný film.. nenáročný, byť téma je závažné. Je to natočeno přímočaré, bez kudrlinek, jednoduše.. Krásně zpracovaná psychologická hra mezi starým odhaleným nacistů a mladíkem, kterého celasituace fascinuje. Na závěr znatelná Česká herecká stopa.. pěkné.
28 434 bodů
7
Kterak mladík Todd Bowden odhalí v americkém městečku německého nacistického válečného zločince, kterého kupodivu nenahlásí, ale vydíráním od něj vyžaduje vyprávění o holocaustu, kterým je fascinován. Poněkud zvláštní charakter mladého jedince studentského věku. Jelikož se jeho chování od způsobů nacistů ničím nevymaňuje, po divácké stránce se honí myšlenka, o co mu jde ve skutečnosti. Několik počátečních minut začátku příběhu lze ještě smírčivě brát, ale jakmile se Todd změní v nebojácného drsňáka a stařec začne skákat jak on si pískne, to okamžitě celé padá do neskutečného kýče. Snímek je natočen na základě novely Stephena Kinga ´Apt Pupil´ vydaného v roce 1982 a jedná se o podprahově psychologický thriller, který však obsahuje zcela jiný druh děsivosti, než na jaký jsme zvyklí. Ona děsivost tkví v čirém realismu, právě v oblasti faktů a popisech týkající se holocaustu. Stavem šílenství obou postav, do kterého celková atmosféra děje sestupuje na základě jejich vzájemných etud, je snímek v plném pochopení oné hrůzné jedinečnosti vcelku těžko uchopitelný. Na první pohled je to film jako každý jiný. Prostě student odhalí válečného zločince, vydíráním si vymaní podrobnosti o holocaustu a oba dva postupně z toho čím dál tím víc cvokatí. Avšak kdo z těch dvou je větší sadista? Neskrývají takhle náhodou oba zarputilou tohu po moci? Opravdu je tento generační střet tak zdánlivě neúčelový? Buď jak buď. O hororový příběh se skutečně jedná, ale ne o takový, jak si mnohý představuje. Nakonec, hrůza kombinující realismus v temné vypravěčské sféře vždy budila určité rozpaky a nejinak je to i u tohoto snímku. Emocionální spojení s posedlostí fascinace zla zůstává nevysvětlené, což v rámci myšlenkových pochodů obzvlášť zanechává nedobrý pocit z následujícího vývoje. Jako artový film by možná vynikl více. Snaha tlačit na pilu v daných aspektech vyjádřit problematiku do psychologického stavu spíše výsledku uškodilo. A jedna menší zajímavost na konec. Snímek na konci překvapí českou stopou v podobě českého herce Jana Třísky. Něco takového vždy potěší.
22 284 bodů
10
Fascinace holocaustem jako vzrušujícím příběhem byla vždycky škodlivá a nebezpečná věc. Kdo jiný by to dokázal otočit ve svůj prospěch a vytěžit z toho zábavnou historku než Stephen King? U jeho adaptací je pak problém s tím, jak těm zábavným historkám dodat hloubku, protože filmová prvoplánovost je vždycky bolestivější než literární. Málokomu se to podařilo. Vlastně mě napadá jen Stanley Kubrick. A nyní i Bryan Singer. Sice se stále pohybuje v mantinelech působivého zábavného thrilleru s poněkud šroubovanou premisou a moc vykonstruovaným zvratem (přes všechnu snahu se Kingův sklon k laciné senzaci nedaří úplně potlačit), přesto zvládá nabídnout slušný zážitek. Čistě díky hercům, režii a rozumné gradaci. Navíc se ze souboje dvou bezcharakterních charakterů daří vytěžit i víc než jen kritiku neonacismu (naznačit homosexuální podtext by si Singer nemohl odpustit). Na poli mainstreamového thrilleru, který je silný, ale přitom obecně srozumitelný a atraktivní, asi nejde nabídnout víc. 4 a 1/2
8.5
Film natočil Bryan Singer jako svůj další projekt po fenomenálních Obvyklích podezřelích a je docela zajímavé, že vznikal za velice bouřlivých sporů a vypadalo to, že ukončí kariéru Bryana Singera již v zárodcích. Singer byl totiž obviněn kvůli scéně ve sprše ze sadismu, a navíc v ní byli samí chlapci a muži. Scénu točil několik dní a když se ukázalo, že je homosexuál dostal se na stránky bulváru v nesmírně nelichotivých souvislostech. Bulvár ovšem ve snaze po laciné vějičce poněkud opomněl, že právě scéna ve sprše je pro děj velice klíčová a její realizace je skutečně mistrovská. Fascinující gradace a skvělé herecké výkony z tohoto filmu činí přehlédnutý filmový klenot, který si právem zaslouží diváckou pozornost.
8 615 bodů
4
Jak poznat starej film? Vysoce hodnocenej průměr s divně uvažujícími postavami. V dnešní době maj nejenže filmy větší šmrnc, ale taky se dává větší prostor postavám. Když 80ti letej nácek po několika desítkách let je donucen obléci si SS uniformu a ještě následující večer se pokusí hodit kočku do touby, tak to působí směšně. Jakoby se scénárista vůbec neuměl vcítit do děje.
Cortesz
Cortesz
6 542 bodů
10
Předlohu neznám, ale tento film je úchvatnej. Sice jsem svým způsobem čekal krapet něco jiného, ovšem to co jsem viděl, předčilo má očekávání. Originální příběh, kterej graduje, scény, které zamrazí, vyladěný scénář do každého slovíčka, skvělá hudba, napínavej konec a především naprosto famózní herecké výkony Mckellena Renfra. Singer válí každým svým filmem.
6
Pro mě dost nudná záležitost, velké téma ale dost nezajímavě zpracovaný i atmosféra filmu do poslední půlhodinky neodpovýdá nějakému význačně mrazivému thrilleru. A herecké výkony jsou také slabota zatímco Ian McKellen jako starej gestapák ještě jde ale jeho mladý protějšek nestojí ani za řeč ( neuvěřitelně nevýrazný). Účast Jana Třísky rozhodně potěší.
FilipusMuff
FilipusMuff
4 015 bodů
5.5
První třetinu jsem si užíval film až neuvěřitelnym způsobem, bohužel pak už šlo mé nadšení pouze dolů. Kdo viděl určitě pochopí proč. Film má pár naprosto skvělejch atmosferickejch scén, bohužel je jich k poměru délce filmu trochu málo. Už tědka vim že se na tento film asi znova nikdy nepodívám, ale tak zas tak ztracenej čas to uplně nebyl.
  • Moc dlouhá stopáž
  • Protiřečí si s knihou
PeterFRiusJilek
PeterFRiusJilek
2 462 bodů
8
Základný problém pri adaptácii textov Stephena Kinga je často neschopnosť zapracovať do filmu psychologický rozmer. V tomto príbehu sa to podarilo tiež len čiastočne. Totálne mi prekážala nevierohodná scéna z nemocnice, keď pacient spoznáva vo svojom susedovi na izbe bývalého nacistického kápa. Ináč vcelku vydarený film. Nešpekulatívne kingovské prózy sú dosť často literárne hodnotné a zaslúžili by si väčšiu pozornosť.
guestka
guestka
2 304 bodů