Yojimbo

79%

Komentáře a recenze 7

30 208 bodů
8
Eastern, to přesně sedí pro tento film. "Western" se samurajem, meči a šermířské souboje. Soubojů není tolik, ale když už na nějaký dojde, je to krátký proces. Mezi akčními scénami předvedl Kurosawa svůj um pro napínání diváka a tvoření hutné atmosféry. Film jistě inspiroval tvůrce slavnějšího filmu Pro hrst dolarů, který je jako přes kopírák, jen se odehrává na divokém západě.
22 296 bodů
6
Oceňuju tu orientálnost i Kurosawův vizuální cit, ale jen těžko se mi přehlíží nepřehlednost příběhu. Tři hvězdy jsou pro mě naprosté maximum.
Fingon
16 886 bodů
8
70%. Leoneho remake se mi zdá přece jen o chloupek lepší.
8
Kurosawa sice natočil i lepší a výpravnější filmy s většími myšlenkami, ale tato příběhově unikátní válka tří stran v ulicích trouchnivějícího městečka je přesto významnou filmovou legendou. Nejenže se poprvé objevuje skvělá dějová linie, kterou později rozpracovali ve svých slavných filmech i Sergio Leone a Walter Hill, ale především jsme svědky divácky nesmírně přitažlivé chladnokrevnosti - ať už ze strany Mifuneho rafinovaného samuraje, který se od počátku netají úmyslem zbavit se veškeré verbeže jednou provždy, nebo také z pozice scénáře a vypravěče Kurosawi, kteří nešetří úmrtími a svého titulního hrdinu nechávají bez mrknutí oka zmlátit skoro k nepoznání..... To vše v ohromném tempu a podpořeno logickými zvraty, které zdařile stupňují vypjatou atmosféru až do očekávaného a na můj vkus moc zběsile odbytého finále. Nechat si Kurosawa na všechno ještě trochu více času, jak to ostatně činil ve svých dvou nejlepších filmech, vyzněla by celá podívaná jistě o něco komplexněji a emocionálně výrazněji - přesto více než solidních 80%.
9 382 bodů
7
Další slavný filmový kousek z dílny největšího japonského režiséra všech dob Akira Kurosawy, který už několikrát dokázal přepsat dějiny kinematografie a přijít s filmovým kouskem, jenž nejen že dnes je brán za klasiku, ale už tehdy udával směr zbytku filmového spektra.. Řada jeho samurajských ód byla následně převedena do americké westernové podoby, kterou pak zvěčnili žánrové ikony jako John Sturges anebo i Sergio Leone. A právě i Yojimba aka Tělesnou stráž potkal takový osud, když ho následně čekal inspirovaná "remake" s Clintem Eastwoodem Pro pár dolarů navíc.. Akira Kurosawa i po letech patří mezi nejvlivnější filmaře všech dob a dodnes si z jeho děl berou inspiraci mladí tvůrci (někdo mladší a naivní, Vám bude tvrdit, jak on s Kurosawou nemá nic společného, že mu inspirací byl naopak Tarantino, ale to je totéž..).. Spolu s nejlepší možnou hereckou dvojící svojí doby, dvorním Kurosawův herec Toširó Mifune a jinak taky vynikající Tacuja Nakadai (kterého mám možná ještě o trošku radši).. Prostý příběh, kdy řadové zemědělské město je sužováno nevraživostí dvou tamních gangů, z nichž ani jeden se nechce místní vlády vzdát. A když do města přijede jistý Sanjuro (právě Mifuneho postava), který to s mečem ovládá jako nikdo, uvidí oba gangy příležitost v jeho službách na vyhnání té druhé konkurenční skupiny zločinců. Akorát, že Sanjuro je poctivý a čestný samuraj a svoje služby použije ve prospěch obyvatel města, aby jim ze složité životní situace pomohl.. Yojimbo opět upoutá základem z literárních klasik, které vnášejí do scénáře patřičné prvky ironie. Ale právě až ve spojení s japonskou středověkou kulturou a mistrnou technickou stránkou snímku dokáže Yojimbo skutečně zaujmout.. I když právě tady je ten westernových nádech tak moc cítit (mnohem víc než u Sedmi samurajů), už třeba jen z charakterního vystupování Sanjura, že dokáže právě navodit atmosféru těch osudových duelů jednoho muže proti druhému, v nichž ale tady dominují dlouhé katany, jenže současně tím dokáže Kurosawa vytrhnout diváka z japonských reálií.. Yojimbo překvapí svojí naturálností, kdy si tvůrci neberou u žádné akční scény servítky a s klidem rozhazují useknuté ruce po prachem zmáčených uličkách.. Přímočará podívaná, která stojí na hodně podobných základech jako legendárních Sedm samurajů, jen zde se víc tne do komornosti.. A proto je Yojimbo pořád hodně cool, ale už ne tak velkolepý.. 75%
8 634 bodů
5
Přemýšlel jsem, jestli má pro mě vůbec cenu se na Yojimba podívat, když jsem viděl řádku novějších filmů, který narativ tohoto filmu převzali/vykradli (Fistful Dollars, Last Man Standing, Suzujaki Western Django). Proto jsem nepředpokládal, že mi má tento film co nabídnout, ale výsledek byl o něco lepší, než jsem čekal. Člověk by mohl říct: "Jasně že to bude dobrý. Natočil to přeci Kurosawa!", ale mně se dosud líbily jen 2 jeho filmy z 5 viděných. Kompozice je tradičně skvělá a ten širokáč je prostě sexy. Ač zde krev vyloženě nestříká, tak uťatá ruka na začátku příjemně překvapila. Bylo také zajímavé sledovat, jak se Kurosawa nechal inspirovat západními westerny a další westerny tímto počinem pak sám inspiroval. Vzhledem ale k tomu, že množství vedlejších postaviček za moc nestojí a prostřední akt příběhu je poněkud utahaný i nepřehledný, tak měl to poněkud ztrácelo. Tyto vady svědčí o nedostatcích ve scénáři (určitě z toho šlo vytřískat více), ale zas takový problém to není, protože znalý divák prostě ví, že protagonista-ronin se proti sobě snaží poštvat dva znepřátelené gangy, které utiskují vesnici.
mojmir.sedlacek
6 049 bodů
8
Japonská legenda Akira Kurosawa dodnes patří mezi režiséry, jejichž díla stárnou s velkou grácií. Jeho fascinace západními žánry (především westerny a noirovkami) a schopnost skloubit typicky japonský styl s mezinárodně pochopitelným vyprávěním činí z jeho vrcholných děl nadčasové záležitosti – a jedním z nich je bezesporu Yojimbo, někdy uváděný také pod názvem Tělesná stráž. Jak je pro Kurosawu v podstatě standardem, celý snímek se pyšní nádhernou vizuální stránkou s precizní kompozicí prvků mizanscény a velkou hloubkou ostrosti, často postihující dění ve více plánech či dynamický pohyb postav před kamerou. Výrazné hudební motivy kombinují japonskou tradici se zřetelně westernovými prvky. Inspirace noirovkami se zase projevuje hrou světla a stínu, a to především v napínavé scéně útěku ústředního samuraje za zajetí. Více zde.