Klajnik
8 615 bodů •
0
Zatím nejhorší Peckinpahův film, který jsem viděl - v těsném závěsu jsou Strašáci, kteří jsou vyjma konce otravní kvůli postavám a o kus lepší je Útěk, jenž je sice jednohubkou o ničem, ale má fajn akci a dokáže udržet pozornost. Tenhle film sice není ve všech (formálních) ohledech špatnej, ale kdyby byl, můj dojem by nebyl jiný. Jedná se o 2 hodiny bezpředmětné nudy. ZÁPLETKA: Protagonista a jeho spolucestující/prostitutka jedou pro hlavu muže, který napustil nesprávnou holku, čímž byla na jeho hlavu vypsána odměna. Prostitutka ví, že onen hledaný je už mrtvý a ví také, kde je pochován. Protagonista pro hlavu jede, páč vidí v této finančně výnosné situaci únik z ubíjející rutiny svého života. Během této první hodiny filmu se však nic neděje: Pokud bych se uchýlil k redukci, řekl bych, že si celou dobu jen povídají o tom, jak to bude super, až ty prachy budou mít. Pokud bych se měl však rozepsat, tak... Protagonista nepůsobí, že by mu na spolucestující ženě doopravdy záleželo. Bere ji s sebou, aby si cestu zpříjemnil a řekne jí, že by si jí chtěl vzít, protože je to asi lepší než být sám s flaškou tvrdýho, ale jde mu každopádně hlavně o prachy. Nechce, aby jí píchal jinej, protože je to žárlivec - nikoliv proto, že by mu na velmi ní záleželo. Během této první hodiny se protagonista projevuje jako poměrně bezcharakterní člověk (přičemž být grázl se nerovná být bezcharakterní). Postava je to nesympatická stejně jako nezajímavá, což je blbý, když s ním máme trávit čas. Pokud během první hodiny chtěl autor o něčem vypovědět, tak se mu to (dle mého) nezdařilo. Film se sice odehrává ve velmi realisticky vyobrazeném prostředí Mexika sedmdesátých let (na rozdíl od poetických vyobrazení divokého západu v jeho filmech Pat Garrett & Billy Kid a Balada o Cable Hogueovi) ale dějově je tak vyprázdněnej, že mi přijde, že nic neříká a pokud ano, tak mu není rozumět. Režisérova Divoká Banda je jeho nelepší filmem z nějakého důvodu: Nosné postavy, zajímavé konflikty mezi nimi, kvalitní dialogy, intelektuálně stimulující výpovědní hodnota, příběh nepostrádající drive, pamětihodná akce - Tento film nic z toho nemá a ty kvality, co zbývají, samotné film neutáhnou. Dobře... Abych filmu nekřivdil, tak dvě dobré scény přeci jen má. První začíná asi v čase 65min stopáže: 1.) Když se protagonista probere, zjistí, že je jeho spolucestující mrtvá a hlava Alfreda Garcii zcizena, tak mu trochu jebne a nejdřív žádá ženu, ať se probere a pak na ní (její mrtvolu) křičí, ať si tu zůstane, když chce. 2.) Protagonista (hnijící) hlavu opět ukořistil, má jí položenou na sedadle spolucestujícího, jede a povídá si s ní - případně jí nadává, že tak smrdí. POSLEDNÍCH 15 MINUT: Zde začne protagonista jednat způsobem, který neodpovídá jeho charakteru: Původně měl za hlavu dostat 10 000 dolarů od jiný gangsterů, kteří Garciu hledali pro jednoho bohatého zločince, který za ni slíbil milión tomu, kdo ji přinese. Ještě bych pochopil, že z toho trošku přeplej protagonista bude chtít vytřískat víc a postřílí gangstery aby sám byl tím, kdo hlavu přinese, ale už nechápu, proč zabil onoho boháče, který ho už dokonce vyplatil. Protagonista sice řekne, že kvůli té hlavě zahynulo asi 16 lidí včetně té ženy, s níž cestoval, ale vzhledem k tomu, že mě jejich vztah nepřesvědčil ve své hloubce, tak mě ani nepřesvědčuje odůvodnění tohoto jeho činu. Dře to i proto, že protagonista z místa nikam nespěchá. Ani nepožádá dceru onoho boháče, aby se ho zastala (sama protagonistu povzbudila k činu, protože její otec byl tyran) před útokem otcových mužů. Výsledkem je, že je protagonista rozstřílen při odjezdu z hlavní brány - naprosto stupidní zakončení.