Recenze filmu Být, či nebýt

78%

Komentáře a recenze 4

Dle počtu bodů
Pete69
Pete69
36 098 bodů
1
V prvních minutách jsem si říkal, že je skvělé, že v době války natočili ve Spojených státech film o útrapách v Polsku.. jak hluboce jsem se mýlil.. Toto není ani komedie, ani satira, to je pohrdáním útrapami války, zesměšňování Gestapa a zlehčování hrůz národa, ve kterém zemřelo snad nejvíce Židů ve druhé světové válce.. nedivím se, že v té době nebyla ve státech všeobecně nálada nakloněna pro vstup vojsk do Evropy.. tomu napomohl i tento stupidní scénář chorého mozku.. Chaplinův Diktátor byla čistá parodie a tak i vyzněla, toto je katastrofa.. 10% za filmařinu.. jinak jsem u filmu šíleně supěl !!!
junxi91
junxi91
6 913 bodů
8
Tento film mě i přes své stáří a silnou nerealističnost dost bavil. Sledujeme trampoty jednoho varšavského divadelního souboru, který vede charismatický herec Josef Túra. Jeho žena Maria Túra má zase velice fešného nápadníka, letce a plukovníka Sobinského. Každý muž by chtěl vypadat jako on a každá žena by chtěla, aby měla muže jako je on. Když velký herec Josef Túra pronáší hamletovskou repliku "Být či nebýt" tak se onen Sobinský zvedne a jde se do zákulisí dvořit jeho ženě. Chudák Josef nedokáže pochopit, proč mu vždy odejde divák zrovna v tom nejlepším a vnímá to jako "ohavný zločin". Později však zjistí reálnou příčinu. Mezitím vypukne válka, v Londýně se aktivizuje odboj a do toho se zapojí také letec Sobinský. V Londýně působí jistý profesor Siletsky, který získá informace o rodinách polských odbojářů a letí do Varšavy předat jim vzkazy. Zjistí se, že je to konfident gestapa a tak začíná boj o to, aby se informace nedostaly do rukou varšavského gestapa. Zde se plně angažuje onen divadelní soubor a ve spoustě vtipných scén provádí reálnou odbojovou činnost. Z divadla se udělá úřadovna gestapa, na kterou zamíří sám Siletský. Josef Túra se převleče za šéfa gestapa Ehrhardta a snaží se obelhat onoho profesorského kolaboranta. "Oni mi říkají koncentrační tábor Ehrhardt" opakuje pořád dokola, protože mu došly repliky. Profesor to prohlídne, naštěstí je odstraněn a tak se může Josef vydávat za něj. Zbytek souboru se vydává za příslušníky gestapa a jeden z nich dokonce za samotného Führera. Zesměšňování gestapa, výsměch slepé oddanosti Führerovi, peripetie skutečného Ehrhardta s jeho podřízenými, s falešným Siletským a krásnou Marií. Prostě kolotoč jak má být, a nakonec vše dobře dopadne. Nerealističnost je dána tím, že skutečné gestapo by celou tu blamáž velice rychle prohlédnulo a celý soubor by visel, pro výstrahu by byli veřejně oběšeni přímo před divadlem, protože Němci se s Poláky za okupace vůbec nesrali. Herecké výkony naprosto geniální, stará generace Hollywoodu měla jistý šmrnc, vznešenost, úroveň a věřím, že herci tehdy procházeli přísnými konkurzy, aby nakonec zbyli jen ti nejlepší.
ReactLotus
ReactLotus
2 988 bodů
8
Žeby najlepší film z vojnového obdobia? Asi áno, aj keď je pravda, že som ich mnoho z tejto doby nevidel... Strašne dobre sa na to díva. Čiernobiely filter (resp. v tomto prípade to ani filter nie je), kostýmy aj kulisy sú nádherné a prirodzené. Predsa len, je to to najaktuálnejšie, čo v tej dobe bolo. Staršie filmy bývajú strašne pomalé a nudné. To Be Or Not To Be taký nie je. Je napínavý, človek nevie, čo má čakať. Je zábavný, je tu veľa nekorektných vtipov, ktoré by teraz nepovolili. Vlastne je divné, že ich vôbec vtedy povolili, keď na tú dobu bol ten humor strašne, strašne čierny. Páči sa mi ako film ukázal neveru bez toho, aby fakt bolo vidieť intímne scény. Chcete vidieť neúspešného maliara v Poľsku? Áno. Chcete vidieť hlúpych náckov? Určite. Chcete vidieť letca, ktorý vie zhodiť 3 tony dynamitu za 2 sekundy ? Asi áno. Propagandistický film (komédia), ktorý aj má niečo do seba. 8/10 Sad facts: Poté, co Carole Lombard (Maria Tura) zemřela při letecké havárii, byla z filmu odstraněna hláška „What can happen in a plane?" Trochu desivé je aj to, že si tu postavy robia srandu z vecí, ktoré sa neskôr ukázali byť o dosť horšie.. "You're quite famous in London colonel. They call you concentration camp Erhard. Heh, yes, yes, we do the concentrating and the Poles do the camping.”
Smazaný uživatel
0 bodů
10
Úvodní situace s Hitlerem v ulicích Varšavy je geniální na tolika rovinách, že to je až těžko představitelné. Práce s očekáváním diváků, s filmem jako médiem (víme, že nejde o skutečného Hitlera, ale herce - ale nevíme, že jde právě o to i v rámci filmu - pointa vtipu má teda rovinu uvnitř i vně filmu) je v tomhle jediném okamžiku dál než v obou Deadpoolech dohromady. Zbytek filmu je plný podobných hříček, i když první půlce dost trvá rozjezd. Jakmile se začnou sklízet zaseté vtipy, rychle se to najde a poslední třetina je opět geniální, takže jsem jen rozmrzelý z toho, že první polovinu jsem byl po perfektním úvodu docela uondaný a pomalu se začínal nudit. Jsem trochu opatrný při tomhle směru výtek, protože právě silným set upem a vynikajícím pay offem Lubitsch vyniká a chápu, že aby byly pointy tak silné, je potřeba opatrně dávkovat informace, o nichž divák netuší, že jsou přípravou na vtip. A v tomhle případě navíc nejde o vyprávění jednoho vtipu za druhým, jako v současných komediích, ale vybudování veškerého podloží pro to, aby se pak rozjela nepřerušená série point, která se nečekaně vrství jedna na druhou - takže když si stěžuju na nepovedený rozjezd, riskuju, že tím ohrožuju ono mistrné pletení sítí, do kterých se divák později chytne. V důsledku to vnímám hodně jako svůj divácký nezvyk na tenhle typ dávkování informací - a poměrně snadno to hážu za hlavu. Zvlášť když je jasné, že v mysli člověku zůstanou spíš ty skvělé momenty než čekání na ně.

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.