Filmy si řada z nás zamilovala pro jejich umění pohltit svými světy a emočně se napojit na postavy, jejichž příběhy mohou být pro leckoho motivačním budíčkem či dokonce základem pro obnovovaný světonázor. Jenže kinematografii utváří také znepokojivé portréty sériových vrahů, jejichž nepodchytitelná mentalita společnost děsí i fascinuje v současné éře true crime žánru víc než kdy jindy. Mnoho děl s touto tematikou se opírá o hledisko kladných postav, jež po zabijákovi pátrají, potažmo jsou mu (nebo jim) vydané napospas. V tomto článku ovšem naleznete vybrané filmové příběhy, jež nás do nevypočitatelné mysli člověka schopného připravit někoho jiného o život bez logické motivace noří vůbec nejsilněji a z nebezpečného subjektu dělají hlavního antihrdinu.
Články 50
Výroba pokračování se stává standardem i v případě sebeméně úspěšných titulů, avšak se silným a odlišným konceptem mohou mít sequely nepopiratelné kouzlo. U sérií aplikujících polonávazné vyprávění, kdy každá další část rozvíjí kompletně jiný příběh a klade před hrdiny nové cíle, se nezřídka jede podle rovnice „čím větší, tím lepší“. Tvůrci však čas od času vsadí na moment překvapení a na etablovanou látku naváží stylem, který zcela převrací žánrovou polohu a někdy i explicitně komentuje charakter předchozích dílů. To se týká i následujících deseti filmů, jež pokračovaly v konkrétně škatulkovaném příběhu velmi neotřele – ať už v ryze pozitivním, nebo spíš záporném smyslu.
Jsou umělci, kteří nestárnou. Komik, režisér, scenárista a herec Mel Brooks letos oslaví 98. narozeniny, ale ještě loni se podílel na komediální sérii Dějiny světa, část druhá (History of the World: Part II) a zahrál si v jedné epizodě seriálu Jen vraždy v budově (Only Murders in the Building). Autor kultovních filmů jako Producenti (The Producers), Mladý Frankenstein (Young Frankenstein) nebo Vesmírná tělesa (Spaceballs) na 14. ceremoniálu Governors Awards obdržel čestného Oscara za celoživotní přínos a je jedním ze čtyřiadvaceti lidí, jimž se souhrnně přezdívá EGOT — vyhráli totiž Emmy, Grammy, Oscara i divadelní cenu Tony. Čestného Oscara obdržela také herečka Angela Bassett a střihačka Carol Littleton.
Režisér Ti West měl vždy slabost pro ty druhy hororů, které přímo odkazovaly k určitým dílům nebo k žánrovým preferencím minulosti. S podporou nezávislého studia A24, jehož portfolio se skládá zejména z oceňovaných autorských filmů, si dva roky nazpět odškrtl definitivní poctu Texaskému masakru a dalším vyvražďovačkám ve spalujícím jižanském slunci s nadšeně přijímaným hororem X. Na dobový snímek o pornohercích a dvojici chlípných nájemců zapadlého ranče navázal ještě téhož roku dějovým prequelem Pearl, který vyobrazil původ psychopatické vražedkyně v kýčovitých technicolorových kulisách. Očekávaný třetí díl MaXXXine se odehrává po událostech X a dle prvních reakcí ze soukromého promítání se můžeme těšit na oživení giallo hororů s detektivním rámcem.
Režisér a scenárista Quentin Tarantino hodlá předejít filmařské senilitě a oznámil, že jeho nadcházející desátý snímek s názvem The Movie Critic zatáhne za jeho kariérou oponu. Šedesátiletému autorovi Pulp Fiction či Hanebných panchartů není filmová kritika cizí, rozváděl ji například v loni zveřejněné knize Filmové spekulace. Svůj poslední snímek zasadí do 70. let a hlavní roli smyšleného recenzenta, jenž přispívá do magazínu zaměřeného na pornografii, údajně nabídl šestatřicetiletému herci Paulu Walteru Hauserovi.
Autor Pulp Fiction proslul nejen vlastní kultovní tvorbou, nýbrž i nebývalým rozhledem a nadšenectvím v oblasti celého spektra kinematografie. Quentin Tarantino je zapálený cinefil, jenž má ve sklepě zrenovovanou videopůjčovnu, spolu s kolegou a kamarádem Rogerem Avarym provozuje fanouškovské podcasty a nově napsal knihu Cinema Speculation, v niž svérazně pěstuje filmovou kritiku. A přirozeně se najde řada jinak uznávaných snímků, jež v průběhu let sepsul.
Co je vaše nejhorší noční můra? Následující filmy ji pravděpodobně obsahují, a to se ani nejedná o horory. Leckteré filmy totiž dokážou v našem těle vyvolat velmi nepříjemné reakce a my jen můžeme být rádi, že si od dění na plátně dokážeme zachovat aspoň částečný odstup.
Slavný režisér a scenárista Pulp Fiction či Hanebných panchartů sice neplní kina novými projekty, ale jeho postoje a výroky hýbou kinematografií takřka neustále. Devětapadesátiletý Tarantino trvá na tom, že zrežíruje už jen jediný snímek. A má pro to pádné vysvětlení.
Život nebývá vždy krásný a příjemný. Následující třicítka filmů jej naopak vybarvuje v těch nejvíce znepokojivých barvách a její depresivní účinek často atakuje meze únosnosti. V této první části dojde na desítku vybraných titulů, zbylých dvacet představíme v pokračováních, která vyjdou o následujících víkendech.
Hororové publikum dané osobnosti okamžitě rozpozná. Aby ne, když svůj herecký debut absolvovaly v legendárních filmech, které by jim za šťastnějších okolností rozjely úctyhodnou kariéru. Následující herce a herečky jsme ale od dob jejich ikonického debutu neviděli, přičemž důvody proč se mohou různit. Někoho odradilo traumatické natáčení plné pohmožděnin, další sotva dosáhl školního věku a herecká profese mu jednoduše neučarovala. Zde je sedm vybraných tváří, které si spojujeme s jedinou, leč nesmrtelnou a navrch debutující hororovou rolí.