Recenze filmu Taxikář

80%

Komentáře a recenze 43

Dle počtu bodů
Klajnik
Klajnik
9 257 bodů
10
Taxikář je prakticky dokonalé dílo. Formálně velmi kvalitní - má jakousi hypnotickou atmosféru, aby si divák přišel jako v limbu mezi spánkem a bděním (filmy se podle něj prý občas chovají jako sny). Mně osobně těžce lahodí barevnost filmu i jemné zrno typické pro analog. Obsahově je Taxi Driver také velmi duchaplný. Důvod, proč jsem jím zprvu nebyl strhnut natolik jako filmy, které mu jsou obsahově podobné (Až na Krev) nebo jím jsou vyloženě inspirované (Joker), je ten, že protagonista Travis Bickle je poměrně nesympatický. Ta postava je tak koncipovaná a je tak koncipovaná dobře, protože právě prostředí a okolnosti tu postavu takto zformovali a ona postava kvůli tomu, jak je zformovaná, taky dělá to, co dělá... Celé to pojednává o jistém fenoménu. Navíc, každej antihrdina nemusí být nutně šarmantní zmrd alá Jordan Belfort nebo Tyler Durden, ač je to divácky vděčnější. Klub Rváčů jsem viděl ve zhruba stejné době, ale na rozdíl od Taxikáře mě strhl hned. K Taxikářovi jsem si musel nacházet cestu. Travis mi totiž připadal jako nudnej debil, kterému nedochází ani tak základní věc, že slušná holka nejspíš nebude nadšena z toho, když jí vezme do porno-kina, kde si ho honí zoufalci jemu podobní. Dnes mi to celé více zapadá do sebe, páč jsem schopnější dešifrovat a interpretovat nejrůznější obsahy filmu. Silným motivem je kupříkladu maskulinita. Travis je příklad zmatené maskulinní osobnosti. Je zblblej z války, nemůže dobře spát - proto po nocích pracuje jako taxikář. Travis je chodící rozpor - opovrhuje lůzou a špinavostí města, ale současně navštěvuje porno-kina a vozí po večerech štětky v taxíku, mluví o udržování zdravého životního stylu, ale do snídaně si lije alkohol a láduje se prášky. Travis trpí existenciální těžkostí, ale není dost chytrý na to, aby rozpoznal zdroj svého problému, což ve finále vede k násilí. Travis je osamělej a přirozeně toužící intimně se sblížit se ženou - jenže mu to nejde, což vede k tzv. madonna-whore complex. Travis se zakoukává do blonďatých, modrookých žen, protože pro něj symbolizují čistotu a status. Do jisté míry je film o vztahu Travise ke dvěma ženám (politizovaně povrchní Betsy a mladistvou prostitutkou Iris) mezi nimiž shledává jeden stejný rozměr - jsou loutkami mužů (Betsy má svého starostu Palantina, pro kterého pracuje a Iris má pasáka). Zaměří se na to však až tehdy, kdy ho Betsy odmítne, z čehož je schopen vinit jen její povrchní osobnost. Klíčem k jeho osobnosti jest to, že Travis si vybuduje nenávist k typům/stylům, které ho pokořují. Palantine jednou převeze Travise, když jím je vezen taxíkem a učiní tak svou schopností mluvit, svým intelektem, šarmem, svou osobností. Pasák svou převahu demonstruje naopak tělesnou silou (proto je také na kameru prvně zachycen jen po krk). Když je Betsy prvotně obtěžována tím, že na ní civí nějakej taxikář, požádá svého kolegu, aby ho verbálně vyprovodil. Když se Betsy cítí znepokojena civícím taxikářem, tak využije společnost silnějšího muže. Tyto aspekty statusu a maskulinity se tedy začínají nořit do Travisovy psychiky a spouštět jeho destruktivní choutky. Rozhodne se, že musí zničit pasáka i starostu v pseudo-westernovym souboji, aby dal svému životu smysl. Z Travise se stane macho, protože lepší muž je ten, kdo dokáže toho druhého zabít! Sám si ovšem myslí, že jeho konání je motivováno altruismem, páč hodlá ženy osvobodit od útlaku mužů, ale ve skutečnosti jsou jeho akce motivovány frustrací a snahou demonstrovat svou maskulinitu proti svým oponentům. Travis je zoufalej, osamělej a frustrovanej muž, jež chce dát svému životu smysl. Travis je tikající bomba, kterou si (filmová) veřejnost spletla s hrdinou, protože jednou náhodou zabránil krádeži.
Motinski
Motinski
8 523 bodů
4
Mám rád Scorseseho filmy (väčšinou) no Taxi driver ma dosť minul. DeNiro je výborný, páčilo sa mi aj vykreslenie atmosféry New Yourku, no iné pozitívne slova neviem nájsť. Film ktorý je pre mnohých kultovou záležitosťou mi proste dokonale nesadol. Nudil som sa väčšinu času, zdalo sa mi že sa nič závratné pre dej ani nedeje a prerod hlavnej postavy mi tiež prišiel málo uveriteľný. Koniec ma nechal chladným a ajkeď verím že to za pár rokov skúsim pozrieť znovu, veľké šance na nápravu dojmu nedávam.
junxi91
junxi91
6 913 bodů
10
Špínu je třeba spláchnout z ulice! Stejnou větu si říkám pokaždé, když jdu po ulici. The best INCEL movie ever!
rkotvald
rkotvald
6 616 bodů
6
Nejde neocenit kvality v podobě hereckých výkonů, či skvěle vystižené atmosféry, ale jako celek je film nepřitažlivý až nepříjemný jako prostřední ve kterém se odehrává.
jirka26
6 288 bodů
8.5
Další skvělá splupráce DeNira a Scorseseho.
Pas
Pas
6 225 bodů
1.5
Absolutně nechápu co tím chtěl Scorsese říct ale ať už to bylo cokoliv, vůbec jsem to nepochopil. De Niro sice hrál svojí roli solidně, ale člověk neměl nijak možnost se do postavy vžít a pochopit proč dělá, to co dělá. Co mi přišlo jako největší mínus filmu bylo, že se děj vždy vlekl a když už byl na té hraně, kdy zbývalo jen pár okamžiků ke zvratu, ! A další nepochopitelný příběh. Pro mě: Nikdy-nekončící snímek...
Petroff
Petroff
5 644 bodů
8
Vizuálně poutavé, ale co sakra měl znamenat ten konec? Aj, zapomněl jsem... podobně jako u The Duel, je to přes 30 let starý, čímž nechci říct, že dřív byly hloupý scénáře. Každopádně, dlouhou dobu pracně budovaná atmosféra se mi na konci rozplynula jak pára nad hrncem. Nepochopil jsem to, nelíbilo se mi Travisovo uvažování, jeho přístup a už vůbec ne to, že jestli ho vůbec zadrželi, asi ho zase dost rychle pustili, což se mi u ilegálního chodícího (evidentně psychicky dost narušenýho) arzenálu, počínaje Colt 38 a konče Magnum 44, vůbec nelíbí. Travis se zkrátka ve finále chová jako úplnej debil, přitom v průběhu filmu se s ním člověk snaží jakž takž ztotožnit a až na nějaký pohnutky a činy se mi to celkem dařilo. Film ale parádní, Robert De Niro velmi blízko dokonalému hereckému projevu a celkově 2 hodiny strávené u ne neprávem kultovního filmu o uvědomění si své nelogické, zbytečné, ale v choré mysli zvané "osudové" touhy a cesty životem.
Deywik
Deywik
4 987 bodů
8
Celkem dobra klasika s denirkem, kterymu mrskne..dobrej dej..je to hutny a svet je zkurvenej coz mi pripomelo ze mi jeden expert rikal, ze moc nadavam, takze specialne pro tebe ty kryple zkurvenej zasranej tenhle film je kurevsky dobrej ty hajzle a presne sedl do ty zkurveny zasrany doby, kdy kazdej umrdanej cernoch hazel bordel po belochovi a chovali se jako naprosty dementi, takze kazdej prumernej zkurvenec bilej co vlastnil zasranou bouchacku nemel problem takovyho srace odbouchnout a nesnaset ty zmrdy..ten film je rasisticka kurva, ale neukazuje jen ze negr ve tme proste kurva neni videt!!, ale ze muze byt i beloch svine zasrana! kurevsky emotivni film, ze by ho mel kazdej srac videt!
Dr.film_
Dr.film_
4 472 bodů
10
Začátku by určitě prospělo rychlejší odsýpání děje, ale v souladu s celkem a zejména pro správné načasování prvotního impulsu, který startuje gradaci děje, hraje počáteční vláčné tempo svou nezaměnitelnou roli. Velkou pozornost na sebe upoutává hlavně Robert De Niro. Jeho domácí "trénink" řešení pouličních konfliktů se vryje hluboko do paměti.
smolicek04
3 145 bodů
8
Musím povedať že som po druhom zhliadnutí milo prekvapení, lebo ako to bolo nedávno 3*, tak sa to zmenilo na4. No neviem časom možno pribudnú 5*, ale budem sa držať na úzde. Je to skvelí film pri ktorom ma nadchlo že na prví pohľad je to menej tragické, ale časom zistím že sa mýlim. Robert De Niro v skvelej hlavnej úlohe z neuveriteľným zmyslom, vnímaním a chápaním pre tento druh filmov sa skvelo hodí a odporúčam ho každému kto sa doma nudí, lebo sa bude ešte viac ale po chvíli keď zazri koniec pribehne na ČSFD a začne písať komentár tak ako ja :O

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.