Urazil naprosto každého a stal se automobilovým postrachem. Jeremy Clarkson je v 65 výjimečnou hvězdou
Clarksonova farma | Amazon Prime Video
Budoucí tlučhuba, horká hlava a milovník aut se narodil v roce 1960 v Doncasteru do rodiny učitelky a prodejce, kteří postupem času začali prodávat v Anglii jedny z nejoblíbenějších hraček s medvídkem Paddingtonem, které jim dospívající Jeremy pomáhal prodávat. U obchodu ale dlouho nezůstal a vrhl se na dráhu žurnalisty, které se věnuje doteď. Psal pro Rotherham Advertiser, svůj drsný a břitký styl ovšem piloval např. v Rochdale Observer, Wolverhampton Express and Star či Lincolnshire Life. Aktuálně píše sloupky to Sunday Times a The Sun, kde se lidé často bojí, s jakým kontroverzním názorem přijde a koho zase nebetyčně urazí.
Svou pozici milovníka aut i muže, co se nebojí jít proti proudu a naplno říct svůj názor, buduje prakticky už od 80. let. V roce 1984 založil Motoring Press Agency, kde s motoristickým specialistou Jonathanem Gillem testoval auta pro noviny a tematické magazíny. Automobilismus se stal jeho stěžejním tématem, velké znalosti má ovšem také v historii, strojírenství a postupem času se zaměřoval také na politiku a společenské dění. Jeho motoristické články ho pak k Top Gearu poprvé dovedly už v roce 1988, kdy coby mladík s pořádným „mikrofonem“ na hlavě sbíral své první televizní zkušenosti, i když do své přímé a nekompromisní nátury měl zpočátku ještě daleko.
Ve starém formátu motoristické show zůstal až do roku 1999, mezitím už se stačil stát v televizi prověřeným moderátorem a mladým buřičem, který se nebál svým drsným humorem komentovat aktuální dění a naštvat tím velké skupinky obyvatel. Už tehdy si pro svůj přímý a neortodoxní humor získal zejména ve Velké Británii příznivce i značnou část odpůrců. V roce 1997 se objevil v show Room 101, kde měl coby host označit věci, co nesnáší. Pro jeho fanoušky nebude žádným překvapením, že řekl karavany, golfové kluby či vegetariány. Moderoval pořad Clarkson, v němž prováděl rozhovory se slavnými osobnostmi či politiky, uváděl také první sérii show Robot Wars.
Clarkson už začal získávat status člověka, co se nebojí říct svůj názor, zároveň tím ale dokáže oslovit nespočet fanoušků a vyvolat velké diskuse. Tuto pozici začal potvrzovat poté, co se stal hlavní tváří nové moderního Top Gearu, jenž začal společně s Richardem Hammondem moderovat roku 2002, jejich parťák James May se k nim přidal od druhé série. Vznikla tím nejen legendární televizní trojice s neuvěřitelnou chemií, jež se stala modlou většiny automobilových nadšenců, ale navíc takřka revoluční pořad, jenž pomáhal změnit tvář tradičních televizních shows.
Místo suchého a nezáživného testování aut přišel dynamický, zábavný a podvratný pořad, který nešetřil humorem a kontroverzními názory. Kromě testování aut přinášel cesty kolem světa, šílené soutěže, výzvy, závody či celebrity za volantem. Ve speciálech se nebáli hrát také s dokumentárním formátem, přesvědčivě prodávat své historické či strojírenské znalosti a překonávat lidské možnosti. V roce 2007 se Clarkson s Mayem stali díky Top Gearu prvními lidmi, co v autě dosáhli severního magnetického pólu. Legendárními se ovšem staly také jejich cesty po Africe, Jižní Americe či Vietnamu, v nichž tvůrci překonávali hranice běžného automobilového pořadu.
Ze standardního pořadu o autech se stal televizní fenomén po celém světě. Důraz byl kladen na co nejšílenější kreace, osobité názory, sehrané dialogové výměny a v neposlední řadě také čím dál vypiplanější audiovizuální stránku. Top Gear posunul úroveň i požadavky televizní produkce, v níž začala hrát hlavní roli kreativita, nápaditost, kombinace humoru s dostatkem potřebných informací i přítomnost silné vůdčí osobnosti s jasným názorem.
Clarksonova farma | Amazon Prime Video
Právě Clarkson byl hnacím motorem Top Gearu, kombinoval často „buranský“ humor s jasnými fakty, tvrdými kritikami i sofistikovanými narážkami, což si divák zamiloval. Publikum navíc v té době čím dál více toužilo po nekompromisních osobnostech s jasnými znalostmi a zkušenostmi, kteří si získávají srdce diváků svým tvrdým jednáním, Gordon Ramsay či Simon Cowell jsou toho jasným důkazem.
S Top Gearem logicky začala stoupat jeho celková popularita i jeho chuť za každou cenu říct svůj názor, což dokázalo vytočit do nepříčetnosti v podstatě každého. Jeho kritické sloupky či rozhovory v televizi se opravdu místy pohybovaly na hraně dobré vkusu, nikdy se navíc nebál sprostých výrazů či extrémních přirovnání. Svými názory dokázal často vytočit politiky, slavné osobnosti, odborníky, ekology… no, tenhle seznam by byl ještě hodně dlouhý. V samotném Top Gearu ostatně dával jasně najevo své negativní vztahy s vegetariány, ekologickými aktivisty, majiteli elektrických aut a dalšími skupinami. Často ovšem pod slupkou urážek přicházel také s podnětnými připomínkami ohledně britských zákonů či jiných témat. Právě pro jeho kombinaci „hulvátství," drsného humoru ale také zasvěcenosti do tématu se stal jednou z nejvýraznějších televizních osobností tohoto tisíciletí.
Jeho prořízlá pusa a často opravdu nevybíravé chování ale tvůrcům Top Gearu a stanici BBC přinesly řadu skandálů a nepříjemností. Z dosti dlouhého seznamu problémů vyberme např. jeho vtip o řidičích kamionu. Snažil se zavtipkovat, zda kamioňáky více zajímá ekonomika, nebo vraždění prostitutek. Bohužel to pronesl celkem po krátké době po sériových vraždách z Ipswiche, kde byl vrahem právě řidič kamionů. BBC přepočítávala přes 500 stížností, ozval se i naštvaný poslanec Chris Mole. V Indii pak nebyli nadšeni z toho, když si při cestování jejich zemí na svůj Jaguar zabudoval záchod a vtipkoval o tamních hygienických podmínkách. Ozvali se např. zástupci indické ambasády, kteří kritizovali jeho necitlivost k cizí kultuře.
Jeho výbušná povaha a skandály se nechvalně sečetly v roce 2015, kdy Clarkson během natáčení fyzicky napadl producenta Oisina Tymona poté, co moderátorské trio nemělo po náročném natáčení připraveno na hotelu žádné občerstvení. Tymon odešel z potyčky s krvácejícím rtem a BBC definitivně došla trpělivost. Clarkson dostal padáka, věční kumpáni s ním ale drželi basu a odmítli bez něj v natáčení pokračovat. Trio se tedy přesunulo ke štědrému Amazonu a do nového pořadu The Grand Tour, zatímco sledovanost i kvalita Top Gearu postupně upadala, až byl pořad loni po vážném zranění moderátora Freddieho Flintoffa uložen k ledu.
The Grand Tour: One For The Road: teaser trailer | Amazon Prime Video
Popularita Grand Tour naopak byla několik let na naprostém vrcholu, i když v podstatě moderátoři jen spoléhali na prověřený humor a propriety, jež jim fungovaly přes 20 let. Divákům se ovšem jejich styl a popichování ani po dvou dekádách neokoukal, a když loni trojice svou automobilovou éru uzavřela výtečným speciálem Jedna na cestu, jedno oko nezůstalo suché. Trojice už ovšem začala pociťovat svůj věk, chtěli se věnovat vlastním projektům a sám Clarkson byl přesvědčen, že o autech už toho napovídal dost.
Z obrazovek ale jeho nátura asi jen tak nezmizí. Během Grand Tour si totiž zamiloval farmaření, a tak na Amazonu rozjel i svůj nový pořad Clarksonova farma, jenž má za sebou už tři řady a těší se stále větší sledovanosti. Moderátor tu opět skvěle kombinuje svou osobitou náturu s přívalem všeobecných znalostí i kritiky na stranu britských zákonů či ekologie. Jeho názory zde dokázaly rezonovat v britské společnosti i na politické úrovni a farmaření dokázal prodat i lidem žijícím v ruchu velkoměsta. Stále rád útočí na známé osobnosti od Elona Muska po Gretu Thunberg a už několikrát se spekulovalo o tom, že je kvůli jeho mediálním výpadům nejistá i budoucnost na Amazonu. Na ní má ovšem jasnou diváckou základnu, a i když asi navždy zůstane lidskou časovanou bombou, z obrazovek (ať už to bude kdekoliv) jeho ostrý jazyk asi jen tak nezmizí.