„Do zad nikoho střílet nebudu.“ Clint Eastwood porušil pravidlo dřívější westernové legendy

„Do zad nikoho střílet nebudu.“ Clint Eastwood porušil pravidlo dřívější westernové legendy
Pro pár dolarů navíc | United Artists
Zhruba o generaci starší Wayne na sebe začal výrazněji upozorňovat v 30. letech a zhruba do konce 60. let opakovaně představoval neohrožené a čestné šerify, pro něž osobní hodnoty, morálka a důstojnost byly důležitější než vlastní život. To se projevilo i v tom, že Wayne kategoricky odmítal, aby jím ztvárněné postavy někoho střelily do zad.
John Wayne
John Wayne

Herec

7.2
Oproti tomu Eastwood, jehož největší westernová sláva se datuje do 60. let, kdy se v kinematografii hlásily o slovo moderní proudy a přístupy, představil publiku mnohem pragmatičtější hrdiny. V čele s Blonďákem neboli Mužem beze jména z Leoneho dolarové trilogie se jednalo o ambivalentnější, tajemnější, nečitelnější a špinavější hrdiny, než na jakých postavil svou kariéru Wayne.
Ačkoli si Eastwood zahrál pistolníky i v dalších dekádách a na začátku 90. let dokonce i režíroval jeden z nejchválenějších westernů Nesmiřitelní, pronikání avantgardy a podvratnosti do filmů 60. let jej bezesporu ovlivnilo. Neváhal proto ukázat, jak prohnilým a nebezpečným místem Divoký západ byl a aby v něm jedinec mohl vůbec pomýšlet na přežití, musel se tomu přizpůsobit.
Hodný, zlý a ošklivý
Hodný, zlý a ošklivý
John Wayne
Stopaři
Stopaři
Známou větu „když musíš střílet, tak střílej, nekecej“ sice ve vrcholu dolarové trilogie Hodný, zlý a ošklivý pronesl Eli Wallach, přesto trefně vystihuje hlavně Eastwoodovy málomluvné, přitom však bez váhání konající postavy. Tuto mentalitu si drsňák s mrzoutskou tváří přenesl i do kriminálek v čele s Drsným Harrym a jeho pokračováními.
Některé z nich režíroval Don Siegel, který měl na starosti i poslední Waynův snímek Střelec o umírajícím pistolníkovi. Právě během tohoto natáčení se zmíněné odlišné pohledy nepřímo střetly, jelikož Siegel po Wayneovi chtěl, aby někoho zastřelil zezadu – a dodal, že Eastwood by s něčím takovým neotálel. „Je mi jedno, co by ten kluk udělal. Já nikoho do zad střílet nebudu,“ zněla prý Wayneova odpověď.
Clint Eastwood
Clint Eastwood

Herec

7.9
Tu a tam však i Wayneovy postavy přece jen ukázaly svou cyničtější stránku a jak je vidět třeba na filmech Stopaři nebo Červená řeka, vzešly z toho jedny z nejzajímavějších výkonů jeho kariéry. Mimochodem právě ve Stopařích se Wayne střílet po prchajících Komančích nezdráhal, ale tuhle výjimku asi raději nepočítal. V pozdní fázi kariéry natočil Wayne se svým častým spolupracovníkem, režisérem Johnem Fordem, chválený western Muž, který zastřelil Liberty Valance, který mýtus o Divokém západě hlasitě vyvracel – a podobně dekonstruktivně fungovali i Eastwoodovi o tři dekády mladší Nesmiřitelní.
Těchto pár odchylek však nic nemění na tom, že na figurách ztvárněných Waynem a Eastwoodem lze sledovat vývoj mýtu o Divokém západě. Zatímco v první polovině 20. století dominoval až bigotně patriotistický ochránce tradičních hodnot, další generace se už dokázala naladit spíše na cynického pragmatika, jenž nehodlá opečovávat přežité ideály za každou cenu, ale upřednostňuje střízlivější pohled i za cenu odkrývání nepříjemných pravd. Není ostatně téměř každý generační spor založený na obdobných rozdílech?
Podívejte se na náš žebříček nejlepších herců, kde jednu z těchto dvou amerických ikon také najdete.
Zdroje: Collider, ScreenRant