Bílí muži vládnou hollywoodským filmům. Může za to nastavený produkční metr

Bílí muži vládnou hollywoodským filmům. Může za to nastavený produkční metr
Spider-Man: Bez domova (2021) | Marvel Studios
Studie se zaměřila na 126 nejvýdělečnějších filmů z let 2021 a 2022 a dala si za úkol zjistit, jak moc ovlivňuje gender a etnicita finanční výsledky převážně hollywoodských děl. Snímky s bílými muži statisticky dominují americkému, tak mezinárodnímu trhu. Jenže není tato dominance daná spíš produkčními privilegii spojenými s neochotou vkládat peníze do riskantnějších projektů orientovaných na ženy či méně zastoupené skupiny?
Podle zjištění rozsáhlého průzkumu jednoznačně ano. „Výsledná data prokazují, že identita filmových protagonistů úzce souvisí s finanční podporou studií,“ stojí v oficiálním prohlášení sdíleném webem The Hollywood Reporter. Gender tak ovlivňuje komerční úspěch jednotlivých filmů především v tom, jaké příběhy spjaté s jeho kategoriemi dostávají peníze. Studia si sama vybírají, komu poskytnou nejštědřejší sumy na produkční budget, marketing a distribuci, a filmy s bělošskými protagonisty se jeví jako bezpečnější vklad. 
Top Gun: Maverick
Top Gun: Maverick | CinemArt
Vytváří se tudíž systém poptávky i nabídky, který není spravedlivý vůči jiným genderovým a etnickým skupinám. „Úspěch filmů o běloších spočívá v tom, že je producenti nejvíc podporují,“ tvrdí hlavní autorka průzkumu Stacy L. Smith. „Tyto filmy vznikají a jdou do distribuce zdaleka nejčastěji. Podle nashromážděných dat je to ekonomicky bezohledné. Studia a distributoři mohou prodávat jakékoli filmy, avšak ty o bílých mužích mají absolutní přednost,“ dodává.
Studie přitom současně prokázala, že i příběhy o černošských ženách si mohou v kinech vést stejně dobře jako ty o bílých mužích. Mají dokonce nejlepší průměrné hodnocení na kritické databázi Metacritic. Problém je v tom, že mainstreamová pozornost se stále upíná hlavně na bělošské a mužské narativy a málokterý jiný projekt má dostatečné zázemí k tomu, aby prorazil a vyvážil tržební statistiky. 
Právě hodnota zisku přitom určuje finanční ohodnocení herců a hereček, které se dlouhodobě liší. „Nižší hodnota přisouzená filmům o dívkách a ženách z perspektivy dolaru znamená, že ženy jsou placené hůř než muži,“ pokračuje Smith. „To je pokračující nevýhoda pro ženy v Hollywoodu. Dopad nepociťuje pouze publikum, které dostává méně různorodých příběhů, ale také ženy pracující ve filmovém průmyslu. Ty jsou neméně talentované, ale oproti mužům finančně podhodnocené,“ zdůrazňuje.
Rozdíly jsou skutečně patrné i z každoročních žebříčků nejlépe placených osob, kdy herečky jako Jennifer Lawrence či Scarlett Johansson možná inkasují desítky milionů dolarů, ale na nejbohatší muže v branži se dotahují marně. Hercům a herečkám ostatně před létem došla trpělivost a po vzoru scenáristů vkročili do stávky, k níž se benevolentně přidávaly i největší hvězdy, které upustily od propagace svých nadcházejících projektů. Jenže znamená to, že se rozdíly vyrovnají i z hlediska genderu?
Bryan Cranston
Bryan Cranston hovoří na demonstraci stávkující herecké asociace SAG-AFTRA na Times Square. | Getty Images
Data od Annenberg Inclusion Initiative shrnují, jak je hollywoodský systém genderově nevyvážený. A znovu opodstatňují probíhající stávku, která si nicméně klade za cíl obecnější zlepšení pracovních podmínek. Také muži nemají v Hollywoodu na růžích ustláno, ale oproti ženám prokazatelně dostávají víc příležitostí i peněz, ačkoli filmy s nimi rozhodně nejsou zárukou úspěchu a výdělku.