„Umělá inteligence mi vzala duši.“ Tima Burtona vyděsily předělávky disneyovských postav

„Umělá inteligence mi vzala duši.“ Tima Burtona vyděsily předělávky disneyovských postav
Tim Burton loni v listopadu na losangeleské premiéře seriálu Wednesday | Getty Images
Podle Jeffersona už nastartované změny nelze zastavit a hlavní problém spočívá spíš v nedostatečné legislativě než v samotných technologických výdobytcích. Takto smířlivě však k umělé inteligenci většina tvůrců nepřistupuje, což potvrzují nevybíravá slova věhlasného Tima Burtona, jehož vyloženě naštvalo, že podobně jako třeba v případě Wese Andersona umělá inteligence napodobila jeho styl.
Ukradené Vánoce Tima Burtona
Ukradené Vánoce Tima Burtona (1993) | Skellington Productions Inc.

Umělý zloděj duší

V čerstvém rozhovoru pro britský web The Independent Burton vyjádřil obavu, že umělá inteligence je větší hrozbou pro animaci než pro jakoukoli jinou formu umění: „Nechali umělou inteligenci udělat moje verze disneyovských postaviček! Nedokážu ani popsat ten pocit, co jsem z toho měl. Připomnělo mi to, jak se v jiných kulturách říká: ‚Nefoťte mě, vezme mi to duši.‘“
Režisér nepříliš úspěšné disneyovky Dumbo (2019) narážel na článek webu BuzzFeed, v němž umělá inteligence v burtonovském duchu „nakreslila“ Sněhurku, Šípkovou Růženku, Pocahontas a další pohádkové postavičky. Burton vyhodnotil obrázky jako velmi dobré napodobeniny, zároveň se však zhrozil nad existenciálním aspektem takové kopie: „Jako by to z vás něco vysálo. Z vaší duše či mysli to něco odnese, to je velmi znepokojující. Jako by robot bral vaši lidskost, vaši duši.“
Pro Burtona je téma o to citlivější, že po kasovním i kritickém neúspěchu Dumba se zařekl, že s myšákovským konglomerátem už nechce spolupracovat. Podle loňského rozhovoru na webu IndieWire se prý sám cítil jako Dumbo – tedy zavřený v děsivém cirkusu, z něhož se snaží uniknout.
Oblíbený tvůrce navíc hovoří o svém psaní, režírování či třeba i o malování jako o terapeutické činnosti, jež mu už odmala pomáhala vyrovnat se s fádními a neinspirativními podmínkami vyrůstání na předměstí Los Angeles. Nelze se tedy divit, že když vidí zcela umělé napodobení vlastního stylu, otřese to jeho identitou.
Wednesday
Wednesday | Netflix

Není cesty zpět

Zároveň však stejně jako v případě zmíněného Wese Andersona platí, že Burtonův gotický styl lze z hlediska techniky imitovat poměrně snadno. Vždyť i nedávný seriál Wednesday (2022), na němž se režijně podílel, vykazoval předvídatelné prvky jeho stylu a poetiky. Zároveň však jeden z diskutujících pod článkem BuzzFeedu zmínil, že obrázky od umělé inteligence sice vystihly typicky burtonovskou makabrózní atmosféru, důraz na velké oči postav či hororové noční kulisy, opomněly však vlivy německého expresionismu, monster-movies z 50. let či filmu noir, jež jsou v Burtonově tvorbě rovněž přítomné.
Další diskutující pod článkem vyjádřili nesouhlas s takovým počínáním z hlediska etiky. Prý se jedná o degradaci autorského umění a zbytečné plagiátorství. To je možné, musíme se však vrátit k tomu, co říká Cord Jefferson: džin byl vypuštěn z lahve a není možné jej do ní vrátit zpět. Umělá inteligence tu s námi v nejbližší budoucnosti rozhodně bude a umělcům nezbývá, než se snažit mít dostatečně svébytný autorský rukopis a nenapodobitelné poselství svých děl, aby je stále se zdokonalující AI nedokázala jen tak nahradit.
zdroje: BuzzFeed, IndieWire