Pamatujete si na Pobřežní hlídku? Symbol devadesátých let přitom mohl skončit po první sezóně
Pobřežní hlídka (1989) | GTG Entertainment
Vlastně se ani nedá přesně vysvětlit, jak se Baywatch udržel ve vysílání. Původní produkční společnost GTG se ocitla na pokraji krachu a bylo pro ni nemožné dál financovat poměrně nákladný seriál. Jenomže představitel hlavní role David Hasselhoff a producenti Michael Berk, Douglas Schwartz a Gregory J. Bonann (jenž byl sám celoživotně záchranářem), přemluvili televizi, aby v produkování pokračovala, protože show má velký potenciál.
Nakonec z toho bylo 11 sezón a 242 epizody, každá v délce 37 až 47 minut. A dva nejpřekvapivější údaje jsou, že Pobřežní hlídka byla populárnější v zahraničí než v USA a že 65 % publika tvořily ženy.
Znělka první neúspěšné série s jinou úvodní skladbou Save Me
Důvod, proč Baywatch tolik působil na neamerické publikum, spočíval v tom, že mu dával iluzivní obraz USA, jakousi esenci americkosti – pláže, slunce, Kalifornie, krásné ženy, silní muži, okázalý konzum, relax i drama a napětí ve vlnách. Mnoho dětí a dospívajících v zemích Východní Evropy si Baywatch ztotožnilo s americkým stylem života. Není od věci, že komik Sacha Baron Cohen po letech ve svém filmu Borat nechal hlavního hrdinu z Kazachstánu vysnít si svou představu o Americe právě na základě Pobřežní hlídky a vytvořil mu i fixaci na Pamelu Anderson, jednu z hlavních silikonových plavčic.
Údaj o rozložení publika ve prospěch žen se z dnešního pohledu jeví jako překvapivý. Jenomže pro tehdejší ženské publikum symbolizovala Pobřežní hlídka možnost seberealizace. Zatímco v krimi seriálech řešili případy primárně muži, zde zachraňovaly životy tonoucích samostatné ženy, emancipované, vytrénované, kompetentní. A nebyla tu jenom jedna nebo dvě, ale mnohem víc. Průběžně se v různých sezónách střídaly, obměňovaly a navracely.
Znělka seriálu, jak ji zná většina z nás, s písní I Am Always Here
Schéma seriálu se dnes nepamětnické generaci špatně vysvětluje. Je vlastně s podivem, co zde plavčíci a plavčice měli 242 dílů na práci. (Nehledě na to, že vznikly ještě tři celovečerní filmy určené pro videotrh a spin-off Baywatch Nights, který vydržel dvě sezóny.) Záchrana tonoucích či před žraloky by nevystačila, a tak se lidé z pobřežní hlídky stále častěji zaplétali do různých kriminálních příběhů – ostatně na pláž může přijít kdokoli s téměř čímkoli.
Stejně tak se na pláži a při plavání mohou projevit různé zdravotní indispozice, takže Baywatch byl trochu i lékařský seriál. A konečně – protože tu bylo hodně mladých hezkých lidí, rozvíjely se i milostné zápletky a seriál přecházel od profesního příběhu, krimi a pseudolékařské show k soap opeře, kde lidé nevlastní kapitál, ale fyzično.
Pobřežní hlídka tak už od počátku nebyla primárně vyprávěním o něčem, ale podívanou na něco. Nejspíš žádný pořad v dějinách televize nestál tolik na „zírání na těla“. Jelikož nebylo o čem vyprávět, natahovala se stopáž ustavičnými zpomalenými záběry, které vytrhovaly těla z toku času a jako by je fixovaly ve věčné přítomnosti. Nikdy tu nešlo o samotné napětí či brilantní fyzické výkony a choreografii, ale o samotné záběry kamery, práci objektivu a o objektivizaci.
Pobřežní hlídka | GTG Entertainment
Nejde ale říct, že by se objektivizovala pouze ženská těla, seriál prakticky stejnou měrou objektivizoval i těla mužská. Rozhodně se ale dělo to, že v jisté chvíli již nebylo možné odlišit vizualitu Pobřežní hlídky od vzhledu reklam, které ho obestupovaly a prostupovaly. Zároveň tato estetika odpovídala hudebním videoklipům z MTV a měla společné prvky i s tím, jak vypadaly televizní pořady z produkce časopisu Playboy.
Tím se posiloval dojem nepřerušeného televizního a mediálního toku –odpolední seriál pro mládež volně přechází do reklam i pozdních nočních hodin, jako by televize pohlcovala celý náš život. Nešlo jen o oněch 30 až 40 minut. Mládeži přístupný seriál nás postupně připravoval na noční soft-erotiku. A zatímco dřív úvodní znělky nebyly tak důležité, tady šlo o samostatnou atrakci, jejíž atraktivita narůstala opakováním.
Až s odstupem let pronikají na veřejnost zprávy, jak mezi jednotlivými herci a herečkami probíhaly sexuální vztahy, a zdálo se, jako by David Hasselhoff obměňováním ansámblu obměňoval i okruh svých milenek. Z pamětnických rozhovorů se dozvídáme i to, že herci měli svého „steroidového doktora“ z posilovny Gold´s Gym, kde trénovala řada světových kulturistů.
Baywatch už ve své době působil téměř jako sebeparodie, ostatně onen ikonický zpomalený běh po pláži se dostal do různých skutečných parodií a komediálních skečů. Je to běh nikam, pouze běh před kamerou a pro kameru, není v něm napětí a urgence, pouze (sebe)předvádění. Baywatch tím dokonale vyjadřuje ducha devadesátých let – bezmyšlenkovitost, absence smyslu a čehokoli důležitého.
Pobřežní hlídka | GTG Entertainment
Bylo to období, kdy v kultuře nastala obrovská úleva – najednou nehrozila jaderná válka mezi USA a Sovětským svazem, přestala paranoia ze špiónů všeho druhu. Islámský terorismus se nezdál být významný. Nebylo potřeba zachraňovat svět, jen občas jednotlivé tonoucí. V seriálu neexistuje ani silné etnické napětí – většinu osazenstva tvoří dokonalí bílí (ale velmi opálení) lidé; jen občas se tu zableskne něco z městských válek gangů.
Nebylo o čem vyprávět, ale byla tu potřeba se bavit a užívat si. I když akce není ohromující, nebezpečí není fatální, i když erotika netryská naplno, i když tu není nic vtipného a postavy nemají reálné charisma. Mají pouze zjev bez hloubky a espritu. Mají ale elán. Pohybují se stále jen dopředu, bez cíle a plánu. To bylo na seriálu zásadní – ona iluze neustálého pohybu, nevyčerpatelné energie. Baywatch byl obraz totálně vyčerpané kultury bez jakýchkoli témat a starostí. Něco, co se tváří, že bude trvat věčně, ale co nevydrželo ani jednu dekádu a už se nikdy nemůže vrátit zpět.
Kinolog: Největší monstra na světě jsou muži, říká tento šílený horor
Tato recenze je trochu výjimečná. Vznikla úplně spontánně bez scénáře a obsahuje spoilery, jak film dopadne. Vzhledem k tomu, že ale hodně lidí tápe, co měl konec znamenat, snad bude užitečná.