Originál vs. Remake: Invaze - Milující matka a chladnokrevné mimozemské klony
Invaze | All Horror
K tématu kolem filmových remaků mě přivedla jednoduše nesmírná četnost, s jakou nás hlavně Hollywood novými předělávkami svých osvědčených klasik zásobuje. Filmový průmysl je ostatně ze všeho nejvíc finančním trhem, a když zrovna nepřichází nápad na originální a potenciálně úspěšný projekt, sahá se automaticky do minulosti. Případem takové často oprašované látky je i legendární Invaze lupičů těl z roku 1956, pojednávající o takřka nezištné infiltraci mimozemského organismu do života provinčního amerického městečka. Film slavného režiséra Dona Siegela dostal novou a neméně dobře hodnocenou verzi už roku 1978, v našich končinách známou jako Invaze zlodějů těl. Dalším výrazným zářezem s áčkovými herci pak byla až o třicet let později zmiňovaná Invaze, kterou v rámci srovnání s originálem nyní využiji.
Padesátá léta žánru science fiction nadmíru přála. Ray Bradbury byl v kurzu a společností se šířily obavy z jaderné války mezi východem a západem, které podněcovaly představy o hrůzných dopadech radiace na okolní prostředí či lidi samotné. Snímek Dona Siegela sice neřešil téma atomových zbraní ani válečných konfliktů, ale důmyslně se stavěl k diskutované otázce lidství a jeho emocí, které mají na svědomí všechno násilí a zlo světa. Děj se odehrává v malém městečku, kam se po delší době vrací místní uznávaný lékař Miles Bennel. Ten pak se svou přítelkyní Elizabeth a úzkou skupinou přátel odhaluje strašlivou pravdu o záměně lidských jedinců za jejich fyzické klony, které klíčí v podivných obrovských luscích a zmocňují se životů svých předobrazů v průběhu jejich spánku.
V rozmezí pouhých 80 minut dochází k rychlému představování hrdinů (šílený Miles se objeví hned v úvodní scéně a veškeré události retrospektivně vypráví) a pečlivě budovanému napětí, které naplno těží ze silně mysteriózního námětu a namísto efektů sází na nejprve neprokázané, postupně však očividné změny v chování obyvatelů města, popřípadě na rostoucí paranoiu hrdinů, kteří se zdají být čím dál více odříznuti od okolního normálního světa.
Dobře funguje především navázání na perspektivu Milese, jenž záhadu jediný
| Allied Artists Pictures Corporation
aktivně vyšetřuje, a přestože od začátku víme, že vyvázne, napětí zajišťují rostoucí konfrontace s nedůvěřivými občany a posléze i podezření, které divák stejně jako lékař k ostatním postavám chová. Změny v jednání nejsou na první pohled tak výrazné a v prostřední části příběhu si publikum nemůže být jisté, koho ještě invaze nezasáhla.
Snímek také servíruje ryzí hororové momenty, když ukazuje líhnutí oslizlých klonů z nastražených lusků, nabízí zajímavé myšlenky o konfrontaci s neemocionálním přístupem mimozemského organismu, který chce zajistit mír obětováním lásky a dalších pocitů, a opravdu silně graduje, když se upíná více a více jen na hlavní postavu, která ještě po boku Elizabeth musí uniknout, aby mohla okolní svět o hrozbě osudové infiltrace varovat. A závěr zůstává uspokojivě nedořešený, byť svou hlavní linii vlastně plnohodnotně uzavírá.
Invaze lupičů těl je napínavým příspěvkem ze staré školy a jedním z nejchytřejších a filmařsky nejvyspělejších žánrových snímků své doby. Ukazuje, že i s minimem zvláštních efektů se dá vytvořit hodnotné sci-fi, které buduje výraznou atmosféru a chytře předznamenává děsivé zvraty, které pak zúročuje v posledních dvou strhujících aktech. Pokud budete mít možnost film zhlédnout, rozhodně se nenechte odradit jeho zavádějícím stářím.
O půlstoletí později se světu představil už třetí remake uznávané klasiky (tím druhým nezmiňovaným jsou relativně neznámí Lupiči těl z roku 1993), který vzbuzoval nemalá očekávání. Režii dostal na starost tvůrce Pádu Třetí říšeOliver Hirschbiegel a v hlavních rolích se objevily hvězdy formátu Nicole Kidman a Daniela Craiga. Německý režisér pojal příběh údajně velmi komorně a psychologicky, což se nelíbilo producentovi Joelu Silverovi, jenž rychle najal Australana Jamese McTeigueho (V jako Vendeta), aby filmu dodal více akce. A to je dost možná hlavní důvod, proč výsledná podoba projektu oproti vyváženému originálu tak kolísá.
Příběh se tentokrát odehrává v rozlehlém Washingtonu a hlavní hrdinkou je psycholožka Carol Bennel (Kidman), která se po rozvodu schází se svým přítelem, doktorem Benem Driscollem (Craig). Když na území Ameriky dopadají trosky z havarované vesmírné stanice, právě ona jako první pojímá podezření, že se společně s nimi dostal na Zemi také agresivní virus, který ve spánku přetváří lidská DNA. Mimozemská invaze se rychle šíří a Carol musí zachránit svého syna, jehož zrovna opatruje nakažený otec.
Snímek je sice delší než originál, ale díky pojetí střihové skladby a dost
Invaze | Warner Bros.
omezené psychologii působí paradoxně moc zběsile a nedotaženě. Na jedné straně sledujeme docela oslovující vyprávění o milující matce, která tvoří absolutní protipól k chladnokrevným mimozemským klonům, na druhé straně je nám upřen intenzivní prožitek z potenciální hororové roviny, protože se vše okolo děje moc rychle a vedlejší aktéři se nemají čas nějak vyvíjet. Lidé se tentokrát mění jen v rámci svého těla během spánku, což by nemuselo být na škodu a strach z usnutí je poměrně funkčním motivem (možná i lépe využitým než v originálu), ale zase schází napínavá mezifáze a z proměn okolních postav nijak extra nemrazí.
Vsadil bych se, že původní verze německého režiséra fungovala o poznání lépe, protože koukatelného materiálu má Invaze pořád hodně, divák se vlastně ani na chvíli nenudí a ne všechny změny jsou k horšímu, ale vložením agresivních prostřihů se atmosféra oslabuje a akční finále už se pohybuje v oblasti bezpečných klišé. Nemluvě pak o samém závěru, který úplně postrádá tu dvojznačnost a údernost původního filmu.
Invaze má celkově parametry důstojného pokračovatele a několik scén oprašuje napětí z originálu, ale v součtu to celé působí jako dražší televizní film, uhňácaný moc narychlo a bez vynalézavých filmařských postupů a gradace, s nimiž Siegel v padesátých letech nikterak nešetřil. Skoro by se dalo říci, 'klasický remake,že'?