Přehlížené pecky: Kosti a skalp - v tomhle světě byste nechtěli být ani minutu
O čem to je?V městečku Bright Hope se, až na pár krádeží poblíž, obvykle nic moc dramatického neděje. Vše se změní, když se nečekaně objeví indiáni/kanibalové a unesou lékařku Samanthu (Lili Simmons), manželku Arthura O’Dwyera (Patrick Wilson) do nezmapovaných míst. Místní šerif (Kurt Russell) a pár dalších jedinců se vydávají Samanthu hledat.
1. S. Craig Zahler.Toto jméno vám asi moc neřekne, ale do budoucna je dobré si ho zapamatovat. Zahler má tolik talentu, že by byla chyba o něm nevědět. Svojí kariéru začal jako kameraman, poté se přesunul k psaní scénářů a u Kosti a skalp se odhodlal přihodit režii (a že mu to opravdu jde). Krom toho se postaral spolu s Jeffem Heriotem i o hudbu. Ta sice není tak propracovaná a komplexní jako u jiných tvůrců, ale dokonale vystihuje atmosféru a osudovost celého filmu.
2. Scénář. Další věcí, kterou je třeba vypíchnout, je samotný scénář. Tam, kde by jiní využili jednoduchou premisu příběhu k akční podívané a nechali hlavní hrdiny bojovat s nájezdy indiánů, dokud neuběhne 120 minut, tak Zahler zůstává pěkně při zemi a většinu děje spíš vyplňuje namísto okatými přestřelkami rozsáhlými dialogy. Divák má díky tomu čas se sblížit s hlavními hrdiny a může o ně mít patřičný strach. Zahler si také potrpí na realističnost a pokud nějaký výstřel padne, je o dost intenzivnější, děsivější a osobitější, než bývá u jiných filmů zbykem.
3. Herecké obsazení. Zahler není jen skvělý vypravěč, ale má zatraceně dobrý čich na herce a i přes malý rozpočet (necelé 2 miliony dolarů) jde o velmi zajímavou paletu talentů. Kurt Russel, Patrick Wilson, Matthew Fox, Richard Jenkins a mnoho dalších se v jeho filmu sešlo. Dokonce i malé, až přímo miniaturní role jsou obsazeny tak, že vám nějak utkví v paměti. Zahler ze svých herců dostává maximum a každá postava si tak užije svých pět minut slávy.
4. Nejednoznačnost. Většina filmů je postavena způsobem, že minimálně dokážete odhadnout vyvíjení některých dalších scén, či smrt postav v nadcházejících minutách. V Kosti a skalp tohle vážně nehrozí a divák opravdu do poslední minuty netuší, jak celá tahle cesta skončí.
5. Atmosféra. Nebudu lhát, je tak hutná, že byste jí ani neukrojili. Každá scéna i prostředí vám jasně dokazují, že v tomhle světě byste nechtěli být ani minutu. Zahlerovi se povedlo vystihnout tak neskutečnou bezmoc a prázdnotu, že by mu mohli i zkušenější filmaři závidět.
Upozornění: Brutalita - ne každý má na některé tvrdší momenty žaludek a proto raději varuji předem: určité scény filmu jsou vyhroceny do takového extrému, že by to se slabšími povahami mohlo klidně zamávat. Dbejte na to.
Kosti a skalp je velmi zajímavý kousek. V době, kdy jsou kina zavalena megafilmy za 100 milionů, je to vítaná změna. Podobné filmy nemají tak vypiplaný marketing, megastar v obsazení a velký rozpočet. Je v nich ale něco navíc, co většina velkých filmů postrádá. Tvůrčí vize, která není nijak tlumena a autor se proto nemusí bát případných necitlivých zásahů studia. Jde o ukázku filmové svobody, která když se dostane do správných rukou, může vzniknout pamětihodné dílo. A tím Kosti a skalp bezesporu je. 90%