Recenze: Nezvratny osud 5 vylepšuje pověst série

| 2011 Warner Bros.
Nicholas D'Agosto, Jacqueline MacInnes Wood
| 2011 Warner Bros.
Nejspíše se shodneme, že filmová série Nezvratný osud jede od originální jedničky pouze přes kopírák a kvalita dalších dílů, na rozdíl od počtu čím dál brutálnějších (a upřímně i absurdnějších) smrtí, šla rapidně dolů. Pátý díl má podobný základ. Skupina lidí díky vizi jednoho z nich uprchne na poslední chvíli ze strašlivé nehody, která zabije všechny ostatní. To se Smrti nelíbí a ve svém vražedném plánu pokračuje i nadále. Teenageři, kteří z nehody unikli, se ještě nechystají zemřít a proto se Smrti pokoušejí vyhnout. Jak víme z minulých dílů, Smrt se tak lehko ošálit nedá…
Emma Bell, Miles Fisher, Arlen Escarpeta
Nezvratný osud 5 | Warner Bros.
Tenhle rok jsme narazili již na několik režisérských jmen, která nikomu nic předtím neříkala a přesto se jejich filmy vyšvihly na pomyslnou TOPku letošních filmových pecek. Stejně je tomu u Nezvratného osudu 5. Prakticky neznámý režisér Steven Quale (pracoval na několika projektech jako asistent Jamese Camerona) natočil pátý Nezvratný osud jako svůj teprve druhý film. I přes tento fakt se toho režii vytknout moc nedá. Snímek si bez problémů drží tempo a celou dobu úspěšně pracuje s hororově-komickou atmosféru. Navíc před každou smrtí jsou vidět všemožné potencionální vražedné objekty či nástroje a režisér si tak s divákem chytře pohrává a mate ho.

Dalším plusem scénář, který se obloukem vyvaruje předvídatelnostem a hloupostem minulého dílu. Herci, v čele s "míšencem" Toma Cruise a Christiana Balea (vzhledem, ne herectvím), překvapují solidními výkony a kupodivu i komická postava P.J. Byrna pobaví. Hudba Briana Tylera je poměrně nevýrazná, ale ve chvílích, kdy jde do tuhého, svůj účel plní. Trikům a efektům nelze nic vyčíst a úvodní scéna s padajícím mostem vypadá přímo bezchybně.
Emma Bell
| Warner Bros.
Nejsilnějším článkem filmu je bezesporu temně černý humor, který, pravda, nemusí padnout do noty každému, ale rozhodně funguje a odlehčuje atmosféru přesně tam, kde to člověk nejméně čeká. Hardcore fanoušky této série jistě potěší i návrat Tonyho Todda jako "posla smrti" a menší třešnička v podobě vychytané závěrečné pointy.
Nezvratný osud 5 je pro mě v současné době největším letošním překvapením. Po předchozích dílech jsem od filmu nic moc neočekával a trochu ho i podceňoval. Teď se ale kvůli němu teším na potenciální další díl.
Hodnocení: 75%