Adam Sandler si na Netflixu vylévá vztek na golfu. Za třicet let se naštěstí vůbec nezměnil
Rivalové 2 | Netflix
Sandler se s tím nikdy nemazal a rychle si vybudoval filmové alterego, které jen v lehce obměňovaných rysech proplouvá rozličnými zápletkami. Lidé si dnes víc pamatují Trestnou lavici nebo 50x a stále poprvé, ale ležérní hrdina s cholerickým základem, který se pohybuje po světě plném absurdních a opakujících se postaviček, se výrazně ustavil právě v tom nejvíc kontrastním golfovém prostředí. Gilmore byl buranský hokejista, jemuž na ledě nejvíc šmakovaly rvačky. Když ale babičce hrozila exekuce a jeho netradiční švih se ukázal být silnou golfovou zbraní, excentrický mladík v dresu Bruins se stal miláčkem greenů a postrachem jejich dosavadního šampiona Shootera McGavina (Christopher McDonald).
Happyho půvab vyvěral z jeho zveličované odlišnosti. Sandler svou postavu stejně jako v Billym Madisonovi zatáhl do nepatřičného prostředí a publikum tím v podstatě přizval do světa, kde je vše obrácené na hlavu. Gilmore byl nezkrotným živlem, jenž okolí dohání k šílenství a jemuž škodí i pomáhají svérázné postavičky. Sport na dobrou noc tak dostal nečekaný a absurdní náboj, i když Happy v něm zůstal ojedinělou anomálií. V pokračování, které si Sandler opět napsal s věčným parťákem Timem Herlihym, ale zestárlý Štístko greeny dávno opustil. Odpalovací a doklepávací nuda opět dominuje, zatímco protagonista po tragické (a dílem naprosto ujeté) smrti manželky živoří a vychovává svých pět rozbouřených potomků.
Rivalové 2: trailer | Netflix
Závan starých komediálních časů
Synové se nepřekvapivě vyznačují vybuchující agresivitou, jen dcera Vienna (Sunny Sandler) má ambice studovat v Paříži balet. To by ale Štístko, zaměstnávající se ožíráním z porůznu poschovávaných zásob, musel přijít k 300 tisícům dolarů. Golf tedy opět vstupuje do životní rovnice, ačkoli tentokrát mu vedle Happyho hrozí ještě jiná, přímo existenční anomálie. Podnikatel Frank (Benny Safdie, jeden z režisérů Sandlerova Drahokamu) vyvinul atraktivnější prototyp hry zvaný MaxiGolf a protagonista se tedy musí postavit za tradice, které dřív sám naboural. A naštěstí tak činí způsobem, který je pro Sandlera tím nejtradičnějším.
Snímek Kylea Newachecka (Vražda na jachtě, Co děláme v temnotách) trvá přibližně 110 minut, což na ztřeštěnou komedii není málo. Dobré dvě třetiny stopáže se ale na hodinky nejspíš nepodíváte, jelikož Sandler a spol. ve zběsilém tempu valí vtipy a uvádějí na scénu staronové postavy, k nimž většinou dostanete názorný kontext. Pokud jste první díl, rovněž dostupný na Netflixu, neviděli, není to mermomocí potřeba. Zde se dohrávají linie mnoha aktérů včetně tyranského pečovatele Bena Stillera, jenž nyní vede odvykací protialkoholní kurz. Jeho praktiky vyzdvihující léčivost manuální práce, kterou mu pacienti nuceně obstarávají kolem domu, jsou samozřejmě poplatné sandlerovskému světu komedií, jaké už přece jenom tolik nevznikají.
Pro obeznámené fanoušky tedy může být potěšující, že druzí Rivalové si nezkouší hrát na něco, čím absurdní souboj tradičního golfu s MaxiGolfem (hráči se zuřivě ohání motorovou pilou, uráží soupeře a odpálí nejdál ze všech, protože mají operativně uvolněnou kyčel) prostě nemůže být. Sportovní disciplíny se divoce transformují a lidé už většinou vydrží sledovat míček na cestě do jamky leda tehdy, když prolétá ohnivou obručí. Happy je tak vlastně klasikem zašlé scény a platí to i pro komedie obecně. Zrovna Ben Stiller si v rozhovorech povzdechl, že po finančním i kritickém zklamání druhého Zoolandera si uvědomil, že už pro lidi možná není vtipný a relevantní. Přestal tedy točit to, co jej proslavilo, a v tomto případě tak mnozí zajásají, když po letech zastřihá knírem a posílá své svěřence na odvykačce čistit vlastní okapy.
Starý dobrý Sandler
Zejména v první půlce pociťujete, jak moc si tvůrci znovuotevření tohoto světa užívali. Gilmore jako tragický hrdina (ať už slovo tragédie chápete jako literární žánr, nebo prostě jako synonymum mizérie) vidí sám sebe v neurvalých synech, přistěhuje se do sousedství Steva Buscemiho čurajícího do schránky a setkává se s výstředními postavičkami, jejichž miniepizody obohacují dost chabý hlavní děj. Poznáte hvězdná camea (Eminem, Travis Kelce), osobnosti skutečného golfu (veteráni u večeře, kteří Happyho přijali mezi sebe; influencerka Paige Spiranac) i ozvěny dřívějších aktérů včetně syna Štístkova zesnulého trenéra Chubbse (Carl Weathers). Skoro všichni jsou nějakým způsobem retardovaní, ale Sandler málokdy zachází k trapnému nevkusu.
Herec má ostatně vedle sebe na scéně i dvě dcery a manželku, tímhle projektem zkrátka výrazně reflektuje vlastní kariéru, neochotu uhnout z nastolené dráhy a potřebu ještě jednou se pořádně vyvztekat na míčku, který mu v životě většinou skončil v jamce. Kdo může říct, že dělá 30 let to samé, a přitom být hvězdou největšího streamera světa a zpívat na padesátinách Saturday Night Live poté, co vás osobně uvedl jinak nezastihnutelný Jack Nicholson? Nemluvě o tom, že když si zamane dramatičtější přístup, Sandler dokáže zaujmout ve filmech jako Drahokam či Kosmonaut z Čech.
Druhým Rivalům ke konci dochází dech a stávají se přesně tou fraškou, proti níž Happy navzdory svým dlouholetým zásadám bojuje. Pořád si ale uchovají rozpoznatelnou auru, jsou vlastně kvalitně natočeni a svedou opakovaně překvapovat tím, kam až svou imbecilně pojatou parodii kulturního přechodu tak roztomile dovádí. Znáte tvorbu Adama Sandlera? Pak jste byli varováni! Fanoušci by si ale tenhle comeback prapůvodního vzteklouna a typicky mimózních vedlejších aktérů měli vychutnat.
Sandler odmítá dospět, i když Štístka zasáhla ztráta ženy, bankrot a výchova převážně nezbedných potomků. Pro rodinu i pro sport, který dřív mrzačil, ale musí udělat správnou věc. Totiž naposledy se vyvztekat a pěstmi i krokodýly vyřídit staré otrapy i novou skvadru záporáků, ztělesňujících šílenou modernu. Humor se od devadesátek nezměnil, trapných chvil není tolik a s rozvernou imbecilitou se u Sandlera počítá. Takže splněno.