Třetí Hra na oliheň je ještě temnější a drtivější. V závěru ale nedokáže plně uspokojit

Recenze: Hra na oliheň 3 je ještě temnější a drtivější. V závěru ale nedokáže plně uspokojit
Hra na oliheň, 3. série | Netflix
Hra na oliheň je jedním z těch fenoménů, které nikdo nečekal. Zprvu nenápadný seriál ovšem nejen, že nečekaně navázal na úspěch korejského Parazita, ale navíc přinesl audiovizuální obžalobu kapitalismu, v níž lidé trpí ve zvrhlých dětských hrách, z nichž často odcházejí v rakvi a vítězové kvůli miliardové výhře pokračují dál, zatímco se zvrácená smetánka dobře baví. Hwang tentýž recept zopakoval i v druhé sérii, která však kvůli jisté repetici a otevřenému konci přeci jen měla o trošku horší přijetí. Třetí série ovšem naštěstí příběh Gi-huna (Jung-Jae Lee) a jeho snahu o zničení brutální soutěže nadobro ukončuje a jasně ukazuje, proč se stále jedná o fenomén, jehož rozuzlení si musely ihned zapnout desítky milionů lidí.
Hra na oliheň
Hra na oliheň
  • Netflix
81%
Zatímco druhá série doplácela na pomalou expozici, představování nových soutěžících a celkově trochu natahovanější děj, třetí série nemusí díky přímému navázání na dvojku na nic čekat. Hry jsou tak neustále v plném proudu, i když po nepovedeném povstání počet hráčů značně prořídl. Vůdce vzpoury Gi-hun ale přežil, i když je po smrti nejlepšího přítele zničen a ztratil veškerou víru v to, že dokáže něco změnit. Jenže další hry na sebe nenechají dlouho čekat a hlavní hrdina se musí vzchopit, pokud chce dokázat, že se v lidech opravdu schovává dobro.
Hra na oliheň: finální trailer na 3. sérii | Netflix
Třetí řada tak hned od počátku příjemně šlape na plyn a diváka rozhodně nešetří. První epizoda je sice patřičně rozehřívací, od druhého dílu ovšem smrtka řádí naplno a divák si nemá příliš kde vydechnout. Zbylé hry jsou patřičně jednoduché a přímočaré, o to jsou však chytlavější a jejich následky drtivější. Tvůrci se opravdu s ničím nepářou a v krutosti samotných her i vytěžení ústředních motivů jdou znovu až na doraz. Dalo by se dokonce říct, že atmosféra je zde díky Gi-hunově zoufalosti a ztrátě nadějí ještě ponuřejší a bezútěšnější než v minulých řadách.
Několik úmrtí je až neskonale tragických a dokážou z diváka vykřesat maximum emocí. Člověk sice ví, že ke skonům oblíbených charakterů musí dříve či později dojít, i přesto ho jednotlivá úmrtí umí patřičně dojmout a uzemnit. Hwang totiž ví, jak si s publikem pořádně pohrát, vyždímat ho a účastníkům her dát správně poetickou či tragickou tečku. Zároveň znovu až na doraz vymačkává své hlavní motivy – kritiku kapitalismu, obraz současného sociálního systému či lidskou chamtivost a krutost. Ve všech těchto atributech umí tvůrce stále tnout do živého a říct přesně to, co se snaží, i když za cenu někdy až přílišné doslovnosti.
Hra na oliheň – 3. řada
Hra na oliheň – 3. řada | Netflix
Jenže zatímco v ústředních liniích si je Hwang pořád jistý v kramflecích, ve vedlejších zápletkách se mu (stejně jako minule) příběh malinko rozpadá pod rukama. Rozšíření samotného světa a pohled za kulisy se povedl tak napůl. Jestli měla tuto úlohu zastat přítomnost neskutečně otravných a herecky toporných VIP hostů, jejichž dialogy tahaly za uši v každé vteřině, tak se to opravdu nepovedlo. Linie okolo Jun-ha pak dvě série tak úmorně přešlapovala na místě, až vůbec nikam nevedla a sám detektiv je jasným kandidátem na jednu z nejzbytečnějších postav dekády. Také o kýžené minulosti Front Mana se toho moc nedozvíme a z očekávaných střetů mezi jistými postavami se nevytěží pro jistotu vůbec nic.
Od čtvrté epizody se navíc série už stává malinko předvídatelnou a peláší až k očekávanému konci, v němž se sice stále pracuje hezky s emocemi a napětím, některé události se však vyřeší až příliš jednoduše a řada otázek tu zůstane nedořešena. Navíc se však potvrzuje, že i když Hwang stále dokáže s ústředními motivy precizně pracovat, všechno hlavní nám seriál sdělil již v první sérii a nyní své myšlenky už pouze variuje.
Hra na oliheň, 3. série
Hra na oliheň, 3. série
Hra na oliheň, 3. série
Hra na oliheň, 3. série
Hra na oliheň, 3. série
Hra na oliheň je tedy stále řemeslně precizní a v hlavních linkách přesně vyprávějící, navíc dokáže stále správně moderně prodat svůj chytlavý a nekompromisní koncept. A často diváka sejmout dost tvrdým způsobem. Zároveň si tu však Hwang nadrobil víc podzápletek, než kolik jich dokáže smysluplně dopovědět. A zatímco před lety bral jeho nápad dech a dokázal strhnout, nyní už jen důstojně doťukává vše vyřčené. To sice vzhledem k dřívějším obavám, zda má druhá a třetí sezóna smysl, pořád není málo, zároveň je ale ideální čas tento netflixovský fenomén ukončit. A to se týká i v závěru křečovitě naťuknutého amerického sequelu, který působí zbytečně už teď.
Podívejte se na žebříček nejlepších seriálů dostupných na Netflixu podle databáze Kinoboxu.
70%
Třetí Hra na oliheň důstojně uzavírá jednu velkou seriálovou kapitolu a vytahuje několik mrazivých scén, které zvládnou diváka zdrtit. Zároveň ale seriál dokazuje, že už tu opravdu není do budoucna o čem vyprávět a své hlavní trumfy už tento hit přeci jen vyčerpal.
Milan Rozšafný
Milan Rozšafný