Generace hodná likvidace. Klaun v kukuřičném poli zábavně vyhlazuje dnešní mládež

Recenze: Klaun v kukuřičném poli zábavně vyhlazuje dnešní mládež. Ukazuji generaci hodnou likvidace
Klaun v kukuřičném poli | Bionaut
Nízkorozpočtový projekt, který už stačil v zámoří slušně vydělat a potěšit větší část kritické obce, přichází patnáct let po premiéře milované šílenosti Tucker & Dale vs. Zlo. Režisér a scenárista Eli Craig tehdy natočil možná nejlepší hororovou komedii století, v níž účelně prohodil role vidláckým zálesákům a civilizovaným vysokoškolákům, kteří nedopatřením umírají a následně tyranizují nevinné chatařské duo. Žánrová hra s identitami charakterizuje také Klauna v kukuřičném poli, jehož Craig natočil jako čistší horor, avšak s vtipnou uvědomělostí ve vztahu k zápletce a dějinám především filmové kultury.
Klaun v kukuřičném poli
Klaun v kukuřičném poli
  • Rakuten
58%
Protagonistkou je teenagerka Quinn (Katie Douglas), která nestačí žasnout, do jaké díry ji právě odvezl ovdovělý táta Glenn (Aaron Abrams). Tomu, podobně jako třeba hrdinovi pavoučí klasiky Arachnofobie, nabídli v zapadlém kraji místo praktického lékaře. Kettle Springs ale není obyčejným malebným městem z pohlednice. Stejně jako v mnoha lokálních románech Stephena Kinga se tahle komunita zdánlivě zakonzervovala v čase, a to v láku kondenzovaném místními letitými tragédiemi. Ty se vážou především na továrnu Baypen Corn Syrup, která zkrachovala, vyhořela a nad městem ční jako centrum strašidelných historek.
Klaun v kukuřičném poli: trailer | Bionaut
Že nejde pouze o klepy, to jako publikum zjistíme už v naprosto tradiční úvodní scéně, trochu podobné slavnému prologu Čelistí. Jen místo do moře tu dva nadržení a připití puberťáci roku 1991 vstupují do kukuřice. A tam vás na kousky nemusí naporcovat jen kombajn. Craig takto aranžuje klasickou slasherovou linii a ještě v prvním aktu, který zaostří na Katie v současnosti, naznačuje dvě možná vysvětlení. Buď máme tu čest s jakýmsi nadpřirozeným přízrakem ve formě Kingova To, proti němuž se musí teenageři semknout a nespoléhat na pomoc zaslepených dospělých, nebo za vším stojí hrdinčini noví spolužáci.
Katie se záhy skamarádí se školní partou, která o Frendovi natáčí sérii virálních hororových videí. Maska továrenského maskota je v okolí přece jenom běžnou maškarou, a když přijde na slavnostní průvody či na brutální sérii vražd, může se za ní skrývat kdokoli. Craig tak využívá podobné triky jako Damien Leone v brutální franšíze Terrifier, v jejíž druhé části přízračný klaun vraždil na Halloween, kdy jej nikdo nepodezíral. Prvek maskovaných zabijáků, populární nejméně od premiéry Texaského masakru motorovou pilou (1974), rovněž vtipně zpracoval Eli Roth v nedávném Dnu díkůvzdání. Tam vraždí kdosi v kostýmu patrona města a mordy, předeslané v uveřejněném seznamu, dokonce streamuje na Instagramu.
Klaun v kukuřičném poli
Klaun v kukuřičném poli | Bionaut
Internetový věk samozřejmě charakterizuje také Katie a její přátele, přičemž esteticky kontrastuje s všeobjímající atmosférou Kettle Springs. Úvodní retro flashback tudíž ustavuje časoprostorovou i žánrovou kulisu, kterou skok do současné doby narušuje velmi důmyslně a tematicky. Město dál působí jako zapadákov z devadesátek bez wi-fi signálu a Katie se v něm zkrátka necítí dobře. Když její táta v autě poslouchá hudbu z osmdesátek, dcera jej ostatně upozorní, že tahle éra je pro ni stejně vzdálená jako pro něj čtyřicátá léta.
Technologie a tradice zvýznamňují souboj generací, který může být za rodinnou oponou sám o sobě hororový. Slušný Glenn má plné ruce práce s dcerou, nad níž drží přehnaně starostlivou ruku. Rád by ji naučil řídit a přirozeně se mu nelíbí její estrády s problémovou partičkou, na níž mají autority ve městě spadeno – nebo se snad proti nim vyhranila komunita jako taková? Film se sympatickými postavami se v určité chvíli naoko zlomí a rozpoutá se divoký masakr, který do konce následuje mustr vyvražďovaček, ale zapracovává do něj „překvapivá“ odhalení. Ta přitom dávají s ohledem na dosavadní kontrasty a překlápění identit smysl, rozhodně nejsou prvoplánová a stupidní.
Klaun v kukuřičném poli
Klaun v kukuřičném poli
Klaun v kukuřičném poli
Klaun v kukuřičném poli
Tucker & Dale vs. Zlo
Jsou nicméně i v rámci žánru krotká a ne tak podvratná, jak možná Craig zamýšlel. Jeho představa komunitního hororu jakožto symbolu generačních sporů je v průběhu souvisle budovaná a formálně čistá – paradoxně až příliš. Ačkoli tentokrát nejde o parodii plnou otevřeně vtipných momentů, film svůj žánr přece s odstupem komentuje a vymýšlí dost svéhlavý důvod, proč vlastně v těchto příbězích neustále umírají mladí lidé. Vztahuje to na zmíněné dobové technologie a návyky, které ale Craig od jisté chvíle ignoruje a stylisticky je nijak nezohledňuje. Katie naopak v závěru nabývá převahy díky tomu, že se poddá a přizpůsobí hrátkám záporné strany.
Klaun v kukuřičném poli tedy není ani tak vtipný, jako spíš alegorický. Ale stále zůstává zábavný, ať už vzhledem k charakteru hororových atrakcí, nebo stylem vyústění, které definuje esenciální rodinný moment mezi tátou a dcerou – jen s pořádně krvavou nadstavbou. Na to, že Craig vzal tolik dekád jednolitého vyprávění a rozhodl se mu vtisknout celospolečenský satirický rámec, nevede si věru vůbec zle. Jako tradiční slasher je film možná průměrný, coby moderní transformátor těchto tradic s uctivým šarmem ale obstojí suverénně.
Podívejte se na žebříček nejlepších hororů poslední dekády podle databáze Kinoboxu.
75%
V rámci ambicí se Eli Craig po patnácti letech zase jednou strefil. Namísto dřívější ryzí parodie předkládá oldschool vyvražďovačku z uzamčené komunity, jejíž klíč se střeží před morovými vlivy mládeže. Napětí ne, ale čistší žánrovou zábavu s dobrými postavami a citlivě zakomponovanými moderními trendy abys pohledal.
Jakub "lamps" Vopelka
Jakub "lamps" Vopelka