To radši na výlet s vlastní tchyní než tuhle nesnesitelnou komedii Netflixu

Tchán s tchyní jsou psanci | Netflix
Owen (Adam Devine) je trochu výstřední židovský bankéř, který má na svědomí zabezpečení peněžního ústavu. Příští víkend má svatbu s Parker (Nina Dobrev), jež se pro něj na první pohled zdá být až příliš dokonalá. Tím větším otazníkem je chystané první setkání s nevěstinými rodiči (Pierce Brosnan a Ellen Barkin), kteří se původně obřadu neměli účastnit, protože studují domorodé kmeny kdesi v Jižní Americe.
Tchán s tchyní jsou psanci
Tchán s tchyní jsou psanci
54%
Setkání s Owenem i jeho vlastními excentrickými rodiči (Richard Kind a Julie Hagerty) nakonec dopadne překvapivě dobře. Přestože Billy a Lilly jsou z uťápnutosti svého nastávajícího zetě mírně vyvedení z míry, chovají se velmi žoviálně a přinejmenším předstírají nadšení. O mnoho lepší výsledek si Owen ani nemohl přát. Navíc pozná nečekanou stránku tchána s tchyní, když s ním místo do muzea vyrazí na paragliding.
The Out-Laws: trailer | Netflix

Zeť na ránu pěstí

Ještě mnohem větší překvapení však objeví druhý den, kdy je banka vykradená a náš hrdina nabude přesvědčení, že za vším stojí právě rodiče jeho milé. Brzy si dá dohromady, že se jedná o legendární duo lupičů, kteří unikají dopadení již desítky let. A do jeho sejfu se dostali, protože jim předešlý večer v opileckém rozjaření prozradil všechna bezpečnostní opatření, jimiž ho ošetřil.
„Jedná se o jednoho z těch komiků, kteří jsou v oboru už poměrně dlouho, takže někoho musí oslovovat, ale při sledování si zaboha nemůžete představit člověka, jemuž by jeho vystupování mohlo přijít vtipné.“
Přestože v reálném světě by se jednalo o šílenou teorii, vyprávění si nedává příliš záležet, aby zakrylo, že je pravdivá. A tak se spouští šílený sled událostí, kdy Parker unese konkurenční padouch a Billy s Lilly musí vzít na milost Owena, jímž samozřejmě ve skutečnosti pohrdají, aby nevěstu zachránili.
Tchán s tchyní jsou psanci
Tchán s tchyní jsou psanci | Netflix
Režijně je pod snímkem podepsaný Tyler Spindel, scenáristicky Ben Zazove s Evanem Turnerem, námět však pochází od devětatřicetiletého komika Adama Devina. Okolo něj se taky celý projekt otáčí. Snímek stojí a padá na tom, jestli vám jeho ukňourané pitvoření přijde vtipné. Kdybychom pak měli být vstřícní, řekneme, že jeho rutina nebude pro každého. Jenže po sto minutách tohohle zla vstřícnost rozhodně není na místě, takže nezbývá než říct, že Devine je třeskutě nevtipný a nesnesitelný člověk, jehož přítomnost před kamerou bolí.
Jedná se o jednoho z těch komiků, kteří jsou v oboru už poměrně dlouho, takže někoho musí oslovovat, ale při sledování si zaboha nemůžete představit člověka, jemuž by jeho vystupování mohlo přijít vtipné. Zkrátka jedna z mnoha nevysvětlitelných záhad vesmíru. Levin je necharismatický, protivný a otravný. Co je bizarní, stejné mají být atributy jeho postavy, což snad značí odlesk sebereflexe. Jenže proč sledovat takového hrdinu a zajímat se o něj? Owena nemohou vystát prakticky všichni ve filmu, není tedy divu, že totéž platí pro publikum.

Aspoň trochu rozmyslu by to chtělo

Neskončeme ale tím, že vše hodíme na Devina. Nakonec i Adam Sandler, prototyp nesnesitelného komika, má na svědomí několik strhujících a vtipných výkonů, když se ho ujali schopní tvůrci. Nevymýšlejme však složité koncepty a nevolejme na pomoc režijní mistry. Řekněme si o těch nejzákladnějších způsobech, jak sestavit mainstreamovou funkční komedii s tímto námětem:
Jedním principem je střet normality a abnormality. Vzít každodenní postavu a vložit ji do šílené situace, nebo naopak ustřelenou postavu vypustit do rutinního světa, který na ni musí reagovat. Na vzniklém kontrastu se pak dají vystavět vtipné situace. Jiným tradičním přístupem je představit chybující postavu, která se během příběhu poučí ze svých chyb a stane se lepší.
The Out-Laws
The Out-Laws | Netflix
Tchán s tchyní jsou psanci by ke všem těmto možnostem měli otevřené dveře – černou ovcí by mohl být buď Owen, nebo Billy a Lilly. Jenže v našem filmu jsou jimi všichni. Každá postava je nějak vyšinutá a střelená, běhá ze scény do scény a hlasitě křičí. Navzájem nad sebou nechápavě kroutí hlavou, jenže když v tomhle světě není stanovený bod normality, co si z toho máme odnést krom migrény? Ne že by se podobná naprostá fraška nedala natočit dobře, vyžadovalo by to však mnohem větší cit, než jaký předvádí zdejší štáb. Film působí jako slepený z napůl (a špatně) improvizovaných scén lidí, kteří jsou vážně přesvědčení o tom, že jsou vtipní, ale tragicky se mýlí. I jindy charismatiční herci jako Brosnan a Kind působí bezradně a nepříjemně přehrávají.
Jedná se o promeškanou šanci. Poslední dobou se zdá, že je rozhodně hlad po podobných filmech. Mnohem lepší aktuální variantou je Nic ve zlým s Jennifer Lawrence. V případě této produkce se zdá, že nejpromyšlenější akt celého díla představuje originální titul Out-Laws, jenž si hraje s kombinací anglického pojmu in-laws, označujícího získané příbuzné, a outlaws, což znamená psanci či zločinci. K tomu dostal režisér pár milionů na realizaci jedné lépe vypadající automobilové honičky, která bude působit dobře v trailerech, o zbytek se měli postarat herci plácající nesmysly před kamerou. Nevyšlo to.
30%
Jeden z nejnesnesitelnějších komiků současnosti obklopený bezradným štábem vůbec netuší, jak dát dohromady funkční komedii. Sled nudných a otravných scének plných nesympatických postav rozhodně není něčím, u čeho by si šlo příjemně odpočinout.
Martin Svoboda
Martin Svoboda
Pro tipy na další komedie se můžete podívat na žebříček nejlepších komedií na Netflixu.