Kultovní Venture Bros. vznikli před dvaceti lety. Skrytý klenot animáků pro dospělé se vyhnul všem kompromisům

The Venture Bros. | Adult Swim
Venture Bros. Christophera McCullocha a jeho pravé ruky Doca Hammera sice vznikali pro stanici Adult Swim, tedy nejvíc prominentní adult animated platformu na světě, přesto nikdy nešlo o opravdový mainstream. Stačí se podívat na mnohaleté pomlky mezi sériemi, které se vzpouzejí tradičními produkčnímu modelu.
The Venture Bros.
The Venture Bros. | Adult Swim
Seriál si od počátku vypěstoval kultovní následování spíš než široký popkulturní záběr. Traduje se, že se ve vysílání udržel čistě proto, že jeden ze studiových hlavounů k němu měl osobní sympatie a po jeho odchodu projekt promptně skončil. Takto individualistická představa o televizní produkci je možná trochu moc romantická a zjednodušující, ilustruje ale pozici, jakou Venture Bros. vždy zastávali: skrytý klenot vznikající z lásky, který znají jen zasvěcení.

Žít v dobrodružném seriálu je peklo

Základní koncept je parodií na dobrodružné dětské seriály šedesátých let, především pak Jonny Quest. Dr. Thaddeus Rusty Venture byl synem dobrodruha a supervědce, jenž ho s sebou bral na svá šílená dobrodružství a neustále ho tlačil k prožívání jeho fantazií o životě správného chlapa. O Rustym pak vznikl populární seriál (ne nepodobný Jonnymu Questovi), v povědomí svého světa tedy existuje jako hrdina a naplnění klukovské fantazie.
Nyní se unuděný vynálezce nachází ve středním věku a stále víc ho tíží, že nikdy nedokázal skutečně dostát ideálu, jaký na něj něj jeho otec a následně společnost uvalili. Je z něj cynický muž bez kontaktu s realitou. A co je nejhorší, ve stejném duchu nyní vychovává své syny Hanka a Deana, titulní Venture Brothers.
The Venture Bros.
The Venture Bros. | Adult Swim
Sourozenci žijí opět zcela odděleně od zbytku světa, nechodí ani do školy. Místo toho tráví čas v mechanických postelích vybavených obrazovkou, nichž se učí o světě podle osnov neobměněných od chvíle, kdy na ně byl odkázaný Rusty. Ten sice ví, že nejde o ideální řešení, ale co jiného má dělat?
Hank a Dean jsou dobromyslní, ale naivní puberťáci, kteří si představují svět jako nekonečný dobrodružný seriál. Realita universa Venture Bros. je skutečně poněkud jiná než naše, existují v něm superpadouši a vědecké možnosti hraničí s nadpřirozenem. Obývají ho ale stejně mnohoznační lidé, jako jsme my, a bratři jsou zcela nepřipravení se s nimi setkat. Problém mají už chápat vlastní emoce, jež se začínají s dospíváním komplikovat. Neschopnou dvojici doprovází bodyguard Brock Samson, absurdně dokonalý superagent. Jako byl pro Rustyho nedosažitelným vzorem jeho otec, je pro bratry (a vlastně všechny ostatní) až krutě dokonalým ideálem Brock.
Rustyho nemesis je Monarch, poněkud neschopný zakomplexovaný muž, jenž se obléká jako motýl monarcha a je tomuto konceptu k rozčarování všech jeho nohsledů plně oddaný, dokonce i jeho základna má tvar kokonu. Monarchovu zločineckou organizaci drží v mnoha ohledech nad vodou jeho pravá ruka, hyperkompetentní Dr. Girlfriend, po jejich pozdější svatbě známá jako Dr. Mrs. The Monarch. Svět seriálu je ale zaplněný mnoha dalšími vedlejšími postavami, které se během sedmi sérií dočkají vlastních konfliktů.
The Venture Bros.
The Venture Bros. | Adult Swim

Opustit status quo

Když měli McCulloch a Hammer v jednom z rozhovorů přijít s odpovědí, co je nosné téma jejich díla, řekli: selhání. Venture Bros. jsou příběhem o lidech a o společnosti dusících se životními neúspěchy, většinou zapříčiněnými vlastními nesmyslnými očekáváními a touhami. Postavy jsou uvězněné v generačních cyklech, a protože neumí najít cestu ven, opakují tytéž chyby. V první dekádě století nebyla „toxická maskulinita“ tak frekventovaným pojmem, je ale jasné, že její kritika je ve středu většiny zdejších tezí. Protože ještě nešlo o módní téma, tvůrci mohli svůj komentář formulovat zcela organicky a přirozenost jejich tápání je velmi osvěžující.
Zároveň jsou Venture Bros. pořadem, který se nikdy nepřestal znovuobjevovat a vyvíjet, což úzce souvisí s tím, že se nikdy nezískal postavení mainstreamového hitu. Ty jsou založené na nalezení úspěšného formátu, vytvoření značky a udržení statu quo tak dlouho, jak jen to je možné. Venture Bros. sedmé řady mají už pramálo společného se svými začátky. Tvůrce začalo velmi záhy nudit parodovat Jonnyho Questa, seriál vybraný záměrně proto, že byl obskurním a stěží rozpoznatelným odkazem už před dvaceti lety. Od sledování eskapád obou sourozenců se přesunuli k samotnému Rustymu.
Dr. Venture se postupně proměňuje v jednu z nejkomplexnějších postav adult animace. Nejde o kladného hrdinu, ale ani o antagonistu. Je vyprahlý a cynický, ale stále v něm přebývá touha dělat věci správně, pokud se mu tedy podaří „správnost“ identifikovat. Můžeme ho litovat za jeho traumatické dětství, ale stejně tak bychom ho chtěli profackovat za jeho rezignaci a stagnaci. Rusty je tím, k čemu se tvůrci Ricka a Mortyho pokoušejí v posledních letech dotlačit svého protagonistu, když ho chtějí zbavit aury „cool týpka, kterému svět nerozumí, protože je tak moc chytrý“. Rustyho problém je, že mu svět rozumí až příliš dobře. Možná lépe, než rozumí sám sobě.
The Venture Bros.
The Venture Bros. | Adult Swim
Po prosbách, aby bylo v seriálu víc Brocka Samsona, jehož charisma a násilné akční eskapády strhávají pozornost, se scenáristé začali soustředit na vysvětlení, jak špatným a nesmyslným vzorem je. Byť o něm lze mluvit jako o „dobrém člověku“, jeho naprogramování k agresivitě mu brání najít sebenaplnění mimo brutalitu a jeho hypermaskulinita je nakonec i klecí pro něj samého. Kvůli jeho schopnostem ho chce každý využít ve svůj prospěch.
Vývojem si prochází i Hank s Deanem, kteří jsou sice v pozdějších epizodách méně prominentní, to ale neznamená, že by zcela zmizeli. Prochází možná tou vůbec největší proměnou, když jejich počáteční naivita postupně mizí. Rusty jim v tom rozhodně nebrání a je rád, že jemu tak trochu navzdory mají šanci být lepšími lidmi, než je on. To znamená hlavně víc sebenaplnění a integrovaní do společnosti.

Smutek a krása selhání

Tvůrci začali postupně tak trochu nesnášet své nekonečně citované prohlášení o selhání jako o hlavním tématu seriálu, časem se tedy začali soustředit i na to, kde se v takovém životě může skrývat kus krásy. Zásadní změnou si v tomto ohledu prošel Monarch. Ze začátku byl směšnou figurkou, symbolem ubožáka posedlého pomstou vůči Rustymu, který o něj nejevil větší zájem. Postupně je však Monarchovo odhodlání představeno jako jeden z mála aktů absolutní upřímnosti.
The Venture Bros.
The Venture Bros. | Adult Swim
Zobrazená společnost je založená na kontrole a ztrátě osobního zájmu i agendy. Hrdinové a padouši se sdružují ve dvou sesterských organizacích, kde každý oficiální klaďas dostane přiřazenou nemesis. Jejich kontrolovaný střet pak drží celý systém v chodu. Monarch se tomuto principu odmítá podřídit, protože prostě nesnáší Rustyho Venturu, a čím víc v tomto světě trávíme, tím víc si Monarcha za jeho odhodlání vážíme. Začínáme chápat, proč i přes neschopnost a podivné estetické volby získává přízeň věrných nohsledů – jde o jednoho z mála lidí, který žije svůj vlastní sen. Jeho partnerský vztah s Dr. Girlfriend je navíc v kontextu tohoto světa nezvykle funkční.
Venture Bros. se stali miláčkem LGBTQ+ komunity. Brockova maskulinita jako by vypadla z kalendáře kreseb od Tom of Finland. A Dr. Girlfriend, ač vizuálně stereotypně krásná žena, je dabovaná hrubým mužským hlasem samotného Hammera, což začalo být vnímáno jako transreprezentace. Ačkoliv původně nešlo o záměr, tvůrci plně přijali LGBTQ+ část své základny a v postupně se jí začali věnovat s větším rozmyslem. Slabina Venture Bros. vždy spočívala jen v neschopnosti funkčně zahrnout ženský prvek, to ale vzhledem k základním tématům dává smysl. Až patologická absence ženského vlivu (všechny matky a manželky jsou mrtvé či nezvěstné) o hrdinech mnohé vypovídá.
The Venture Bros.
The Venture Bros. | Adult Swim
Tvůrci se nikdy nevzdali infantilního humoru a občas se utápí v nepřehledné změti popkulturních odkazů na díla, o nichž ví, že je naprostá většina publika nebude schopná dekódovat. Mnohé vtipy a nápady zestárly. Jednou z choutek autorů je zjistit, co by si fanoušci a fanynky přáli, a realizovat pravý opak. V mnoha ohledech je ale právě to strhující a nenahraditelné. Jde o seriál definovaný svou fobií z upadnutí do vlastního stereotypu.
90%
86 půlhodinových epizod vydaných během patnácti let je unikátním diváckým dobrodružstvím. Vzhledem k tomu, že seriál nikdy nevykazoval velkou sledovanost, bylo pro jeho příznivce i tvůrce šokem, když ho v roce 2018 zrušili. Už věřili, že budou moct blbnout navždy. Proč zrovna nyní, proč ne o deset let dřív? Adult Swim přesto slíbilo, že vznikne ještě celovečerní film, který autorskému týmu i publiku umožní rozloučit se s tímto světem, který nemá obdobu.
Martin Svoboda
Martin Svoboda

Kinolog: Šílený sektář zabil 900 lidí, Čech o tom natočil film. Lepší než udělá DiCaprio

O sektě Chrám lidu, již vedl reverend Jim Jones, vzniklo již mnoho dokumentárních i hraných filmů a seriálů. V roce 1978 spáchalo přes 900 jejích členů hromadnou sebevraždu, když vypili jed. Český snímek režiséra Jana Bušty se pokouší uchopit tragédii jinak než všechna ostatní díla.