M3GAN je horor nového věku, přístupný dětem a odkojený TikTokem. Berte, nebo nechte být

M3GAN | CinemArt
Za úspěchem M3GAN stojí především její shovívavá věková přístupnost. V USA na ni mohou vyrazit všichni nad třináct let. V komunitě pravověrných hororových nadšenců to obvykle bývá vnímáno jako špatné znamení, zaprodání se komerci a jako jistota toho, že ve filmu neuvidíme nic příliš „přes čáru“.
Takže si jednu věc ujasněme raději hned zkraje: M3GAN je hororová polívčička, slabý odvar a dvakrát vylouhovaný čaj, pokud očekáváte důslednou práci s hrůzou a děsem. Je to nepochybně spotřební horor pro teenagery odkojené TikTokem. A možná právě takový film byl v tuhle chvíli nejvíc zapotřebí.
M3GAN

Nová a lepší máma, ségra a hračka v jednom

Gemma (Allison Williams) pracuje pro hračkářský konglomerát na designu moderních interaktivních fantaskních zvířat. Zatímco její šéf David (Ronny Chieng) po ní chce, aby se pokoušela co nejvíc snížit náklady na výrobu a vytvořit cenově dostupnější produkty, Gemma se svými dvěma nejbližšími kolegy pracuje napůl tajně na pravém opaku. Luxusní a revoluční robodívce M3GAN (tvář podle Amie Donald, hlas Jenna Davis), která by sice stála zhruba jako nová Tesla, ale svou univerzalitou by nahradila nejen všechny hračky v domácnosti, ale nakonec i přátele a rodiče.
Po mnoha odmítnutích a výhrůžkách vyhazovem David konečně uvěří potenciálu tohoto nápadu, když se M3GAN podaří konečně zprovoznit a napojit na Gemminu neteř Cady (Violet McGraw). Rodiče se jí nedávno zabili při autonehodě, u níž byla i samotná dívka. Svobodná a na kariéru orientovaná mileniálka Gemma si ke Cady nezvládla najít cestu, zato M3GAN velmi rychle „pochopila“ potřeby traumatizovaného dítěte a zdánlivě jí pomohla z nejhoršího. Dokumentace celého procesu působí mezi investory nadšení.
Potíž spočívá v tom, že Cady se na M3GAN nebezpečně fixuje a ztrácí kontakt se zbytkem světa. A panenka začíná projevovat neustále znepokojivější tendence. Odmlouvá svým stvořitelům, udělat Cady radost upřednostňuje před vším ostatním a publikum vidí i skrývané, stupňující se projevy násilí. Začíná to u nepříjemného sousedovic psa, který Cady pokoušal, a bůh ví, kam až se může její zvrácený ochranitelský instinkt dopracovat. Nezničitelná titanová kostra zvládne ledasco.
M3GAN
M3GAN | CinemArt

Velmi, velmi doslovný film

Princip hororového žánru je založený na tvorbě výrazných alegorií. Různé osobní strachy a společenské fóbie se v něm manifestují v extrémní podobě, jednou podobu nadpřirozeného monstra, jindy smrtícího viru či vraždícího maniaka. Nejde tedy o žánr, jenž by nutně vyžadoval cit pro nuance a jemnost. Přesto M3GAN místy zachází za mez únosnosti a všechny přesahy o nutnosti udržování vztahů v hypermoderní době a nebezpečí ze strany nelidských algoritmů nám během stopáže opakovaně přeslabikuje.
Příběh v mnoha ohledech kopíruje nedoceněný remake Dětské hry z roku 2019, který zvládl k velmi podobnému závěru dojít i bez stejného kazatelství a s větším množstvím skutečných emocí. Možná proto, že příběh byl vyprávěný z perspektivy dítěte a mohli jsme se snáz vcítit do tragického pouta mezi outsiderským klukem a hračkou neschopnou milovat ho plnohodnotně zpět. V M3GAN jsme v kůži dospělé Gemmy, jejíž úkolem je zarazit vznikající problém a přijmout zodpovědnost. Jde o poněkud chladnou premisu.
Potíž spočívá už v tom, že Gemma by rozhodně měla být chytřejší a měla by reagovat účinněji a rychleji na varovné signály, zvlášť když spadají přímo do její expertizy. Její krčení rameny nad tím, co je zcela zjevně porucha velmi nebezpečného přístroje, by dávala smysl, kdybychom panenku sledovali v normální rodině, ne s její vlastní návrhářkou, jejíž prioritou je právě odhalovat chyby.
M3GAN
M3GAN | Universal Pictures
Hledat v M3GAN logiku je ale předem prohraný boj. Samotný fakt, že s touto technologií přišla jako první inženýrka pracující na koleni ve sklepě hračkářské firmy, nikoli armáda, je samozřejmě absurdní. U high concept žánrových filmů je však často nezbytné přijmout nesmyslnou premisu, jinak si je nemůžeme užít.

Nová éra, nový strach

Zatím to nebylo moc pozitivní čtení, odkud se tedy berou vysoká průměrná hodnocení pod většinou zahraničních recenzí? M3GAN má v sobě přes všechny nedostatky dost právě takové kvality, která bude nejvíc oslovovat cílové publikum. Ano, opakované proslovy působí nuceně, young adult publikum je ale může snáz vstřebat a docenit. Scénář je plný promluv otevírajících důležitě znějící témata o svobodné vůli, smyslu existence a vztahu rodiče a dítěte, které přichází odnikud a nikam nemíří, ale teenagerovi to bude znít strašně chytře a hluboce.
Design M3GAN je pak dostatečně creepy a režisér Gerard Johnstone dělá vše pro to, aby ho vytěžil na maximum toho, co snese stanovená věková přístupnost. V jedné z pozdějších scén, když už je panenka ve vražedném módu, začne před jednou z postav předvádět strašidelný tanec, než jí zasadí smrtelnou ránu. Nemá k tomu pražádný důvod krom toho, že je z toho pěkný gif, který může nyní kolovat internetem. Nelíbí se vám to? Otravuje vás samotný koncept takového přístupu k filmům? Tak jste na M3GAN moc staří.
M3GAN
M3GAN | CinemArt
Jde o ten typ filmu, kde nejvíc hrůzy nahání scéna, v níž musí Gemma vyjmout svou sběratelskou hračku z neporušeného obalu a půjčit ji Cady na hraní. Jestli nechápete, jak úzkostné, stresující a hrůzunahánějící to je, tak vám není pomoci.
M3GAN není mistrovské hororové dílo, není to výjimečně realizovaný film – nenajdeme tu strhující herecký výkon a audiovizuální stránka vypadá ve všech ohledech jako průměrná epizoda Black Mirror. Jenže lidé milují Black Mirror! Jde tedy o snímek padnoucí do zeitgeistu, rozebírající velmi zřetelně moderní fóbie a nabízející několik chytlavých okamžiků, na něž se bude snadno odkazovat na sociálních sítích. M3GAN nezabírá v kinech místo kvalitnějšímu, promyšlenějšímu hororu, zájemci mohou dál čekat na novinku od A24. Zatím se můžeme radovat z toho, že multiplexy díky dalšímu úspěšnému projektu nemusí zavřít.
hodnocení: 65 %

Kinolog: Tenhle film vyhraje Oscary. Čechy ale nezajímá. Řekneme vám proč

Fabelmanovi jsou poloautobiografické dílo režiséra Stevena Spielberga. 75letý klasik, co má za sebou přes 40 filmů, už u nás ale přestává být hvězdou a jeho zpověď je až příliš nenápadná a sofistikovaná.