Stíny v mlze vsází na obyčejnost, kriminalisté tu nejsou za kovboje, bohužel ale nudí

Stíny v mlze | Česká televize
Zkušená kriminalistka Magda Malá (Petra Špalková) právě dostala nového parťáka Martina Černého (Jiří Vyorálek). Spolu s ním bude řešit jednotlivé zločiny a potýkat se i s rodinnými problémy. Magda totiž musí skloubit časově i psychicky náročnou práci a rodinu (kterou tvoří manžel, malá dcera a tchýně). A doma to nemá ideální ani její kolega Martin. Po rozvodu nastoupil na oddělení v Ostravě, aby neztratil kontakt se svým dospívajícím synem. Počáteční drobná rivalita mezi Magdou a Martinem pozvolna přeroste ve vzájemné sympatie a respekt. Netuší ale, že Magdu už nějakou dobu sleduje nedávno propuštěný vězeň Hrbek, který realizuje důmyslný plán, aby se jí pomstil za své uvěznění.
První díl seriálu se zabýval případem zmláceného a zabitého mladého muže, který přivedl vyšetřovatele na stopu nelegálních zápasů MMA. Ve druhé epizodě Magda a Martin řešili narůstající počet loupežných přepadení důchodců v Ostravě a v jejím okolí, z nichž poslední skončil smrtí. Stíny v mlze mají navázat na tradici oblíbených kriminálních pořadů ČT, tvůrci vsadili na neokoukané ostravské exteriéry, které diváky zavedou i na několik netradičních míst, jako jsou budova bývalých Vítkovických staveb, multifunkční hala Gong, Pustevny a Bílá, závodní okruh Těrlicko, šikmý poddolovaný dům v Orlové, Darkovský most nebo do kulturní dům Radost.
Jiří Vyorálek
Stíny v mlze | Česká televize
Dvanáctidílný seriál režíroval Radim Špaček Radim Špaček (Pouta, Svět pod hlavou) a autorem scénáře je Zdeněk Zapletal (Zločiny Velké Prahy, Život a doba soudce A. K.). Jenže tentokrát se jim jejich snaha nevydařila. Česká televize si sice může gratulovat, co se minisérie Devadesátky týče, ale Stíny to u diváků zatím prohrávají. Bohužel se moc není čemu divit. Postrádají totiž dynamiku a napětí, a tak nudí. Nic na tom nedokážou změnit ani sympatičtí kriminalisté v podání Petry Špalkové a Jiřího Vyorálka. Kapitánka Magda Malá se může zpočátku zdát neslaná nemastná, naprosto nudná a bez emocí, ale jak ji poznává její nový kolega Martin, dozvídá se o ní víc i publikum. Umí se smát, je rázná, pragmatická a nemluví, když to není třeba. Svou rodinu miluje, její práce ji baví a je v ní dobrá.
Martin je mnohem energičtější a otevřenější, ale ani on toho příliš nenamluví. Když už ale něco řekne, má to hlavu i patu a umí být i vtipný. Bohužel, jejich postavy příběh nezachrání. V jednotlivých hodinových dílech kriminalisté řeší vždy jeden případ, své postupy konzultují, baví se o možných podezřelých, motivech a sdělují si nápady. Vše tak probíhá spíše konverzační než nějakou dynamickou formou. Je to civilnější, obyčejnější a tišší, ale právě to není úplně ono. Seriálu chybí náboj. Jediné, co vyvolává jisté obavy, je tak linka, která jednotlivé hodinové epizody propojuje. Představuje ji kriminálník Hrbek, jenž postupně připravuje svou pomstu, přičemž je jasné, že v ní bude figurovat rodina kriminalistiky.
Stíny v mlze
Stíny v mlze | Česká televize
Kombinace kriminálky s rodinným dramatem by mohla fungovat, kdyby ale nabízela něco nového. Většina kriminalistů má v rodinném životě potíže, téměř všichni jsou vždy rozvedení nebo jim to v manželství nefunguje, s dětmi je to ještě složitější. Doma to má dobré snad jen šéfinspektor Barnaby z Vražd v Midsomeru. Už to začíná být nuda, přitom právě netradiční a poměrně osobitý ostravský region se svými sociálními a kulturními specifiky a industriální ráz tohoto kraje by mohl být jednou z velkých výhod seriálu. Zkrátka by to chtělo vymyslet něco odlišného. Jediným originálním kouskem Stínů v mlze jsou tak zatím nápadité a hravé úvodní titulky.
hodnocení: 50 %