Seriál Světlo a stíny ukazuje svět, ve kterém je zlo hmatatelné a reálné. Nová adaptace oblíbené knihy je na vrcholu sledovanosti.

Světlo a stíny (2021) | Netflix
Světlo a stíny (anglicky Shadow and Bone) je zbrusu nový seriál od Netflixu, natočený na motivy stejnojmenného úvodního titulu knižní trilogie s názvem Griša od spisovatelky Leigh Bardugo. Poprvé byla kniha publikována v roce 2012 a brzy nato slavila své první čtenářský zájem, který tomuto příběhu zaručil seriálovou adaptaci distribuovanou největší světovou VOD platformou. Vzhledem ke svému fantasticko-dobrodružnému námětu se dal úspěch očekávat. Stojí ale Světlo a stíny skutečně za pozornost a je momentálně na prvním místě v žebříčku TOP 10 nejsledovanějších titulů na Netflixu oprávněně? Za mě rozhodně ano.

Světlo a stíny
Příběh se odehrává ve fiktivním fantasy světě jménem Ravka, pro který se autorka knihy inspirovala Ruským impériem v 18. století. Podle Bardugo bylo Rusko v té době plné nesmírné krásy, zdobnosti, ale zároveň brutality, jež má údajně blízko k fantasy žánru, který chtěla zachytit. Stejně jako spisovatelka, tak i tvůrce seriálu, Eric Heisserer, tuto podobnost dodrželi. Časoprostorová podobnost byla viditelná prakticky od první minuty po spuštění úvodní epizody, a vydržela tak až do konce. Atmosféra carského Ruska se tu nese od jmen přes šaty až po společenské postavení. To dodalo seriálu na originalitě a o něco jej odlišilo od konkurenčních netflixovských titulů jako je třeba Zaklínač s Henrym Cavillem v hlavní roli.
Námětem se Bardugo inspirovala obvyklým zachycením temnoty v žánru fantasy, kde se o ní mluví vždy jen jako o něčem abstraktním, o něčem, co brzy přijde, ale nikdo vlastně neví, jak bude vypadat. Autorka se nad tímto pojetím zla zamyslela a řekla si, co by se stalo, kdyby byla temnota skutečným místem, viditelným i hmatatelným. Kdyby byla prostorem, kde se i ty nejhorší noční můry stávají skutečností a lidé se musejí utkat s nestvůrami v jejich vlastním teritoriu. A právě takovým místem je v příběhu Vrása. Temná stěna, jež vznikla před dávnými lety kvůli zakázané černé magii, oddělující od sebe kdysi stejné, nyní však zcela odlišné lidské světy. Projít skrz ni se odváží jen ti nejstatečnější. A ještě menšímu množství z nich se to skutečně podaří. Většina zůstane navždy pohřbená někde uprostřed temnoty plné hladových létajících monster.
serial-svetlo-a-stiny-ukazuje-svet-ve-kterem-je-zlo-hmatatelne-a-realne-nova-serialova-adaptace-oblibene-knihy-je-na-vrcholu-sledovanosti-2
Světlo a stíny (2021) | Netflix
Dějem nás provází dva hrdinové, Alina Starkov a její kamarád Malyen Oretsev, v příběhu známý jako Mal. Oba už od malička vyrůstali v sirotčinci a drželi společně ve všech zlých i dobrých časech. Dokonce ve chvíli, kdy měli být testováni, zda neovládají nějaké magické schopnosti, oba utekli, aby je nemohl nikdo rozdělit. Ve světě totiž krom temné Vrásy existují i lidé s nadpřirozenými silami, známí jako grišové. Tito mágové ovládají řadu schopností jako oheň a vzduch, ale existuje i řada více abstraktnějších magií, například schopnost ovládnout lidskou mysl, jejich uživatelé jsou známí jako smrtiči. Dále jsou zde například ti, již dokáží zahojit i to nejvážnější zranění, těm se zase říká hojiči.
serial-svetlo-a-stiny-ukazuje-svet-ve-kterem-je-zlo-hmatatelne-a-realne-nova-serialova-adaptace-oblibene-knihy-je-na-vrcholu-sledovanosti-7
Světlo a stíny (2021) | Netflix
V takovém světě existuje spousta legend o světcích, magických dávných zvířatech a také o absolutním zlu. Stejně jako je tomu v našem světě, tak i zde se na tyto věci nahlíží spatra a s odstupem. Je to přeci jen legenda. Toto tvrzení ale zcela náhodou vyvrátí Alina, jež v sobě během jedné z nebezpečných situací objeví svou moc, vyvolávání světla a stane se tak pro celou Ravku symbolem naděje a legendou, jež se stala skutečností. Spása lidí je tady. Jen světlo dokáže zničit temnou Vrásu a osvobodit tak svět od nikdy nekončící noční můry. Stojí ale opravdu všichni o její zničení? Alina se ze dne na den dostane do zcela jiné společnosti lidí, kde nebude nikdo, komu by mohla bezmezně důvěřovat a je tak odkázána pouze na svůj vlastní úsudek a rozhodnutí.
Stejně jako je tomu u většiny fantasy seriálů, i u Světla a stínů čekejte pořádnou dávku akčních scén, dobrodružství, magie a dějových zvratů. Co ale tento titul odlišuje od konkurenčních snímků, je neustálá přítomnost lásky. Ta kvete nejen v hlavní dějové linii s Alinou a Malem, ale také ve všech vedlejších zápletkách, jež jsou v seriálu rozváděny. Místy mi to přišlo až jako příliš velké klišé a velmi průhledné. Brzy totiž nabudete dojmu, že je to hlavním motivem celého příběhu a už jen koukáte na to, kdo s kým a jak skončí. Nutno ale podotknout, že to zachraňoval hvězdný a charismatický Ben Barnes, známý hlavně z filmu Dorian Gray, seriálu Punisher a série Narnie, jenž zde ztvárnil jednu z hlavních rolí, postavu stínového mága známého jako Temnij. Společně s Alinou mi připomínali čínskou filozofii Jing a Jang a musím říct, že jsem si scény s nimi pohromadě náležitě užívala.
serial-svetlo-a-stiny-ukazuje-svet-ve-kterem-je-zlo-hmatatelne-a-realne-nova-serialova-adaptace-oblibene-knihy-je-na-vrcholu-sledovanosti-3
Světlo a stíny (2021) | Netflix
V seriálu se neodehrává jen jedna dějová linie, ale hned čtyři. Vystupuje zde tedy řada různorodých, ale osobnostně ucelených a propracovaných postav. Všechny tyto linie a postavy ale rozvíjí jednu hlavní myšlenku, nalezení nositelky světla a její velký úkol. V průběhu děje se navzájem prolínají a propojují, až se nakonec sjednotí v jeden funkční celek. Oproti jiným, kde se občas stane, že do kontextu něco nezapadá, tak u Světla a stínů vytvořili tvůrci perfektně ucelený děj, jenž nám dá na konci odpověď na většinu hlavních otázek a na ty, na které řada nepřišla, se jistě můžeme těšit ve druhé sérii. Ta podle konce poslední osmé epizody jistě bude. To je další věc, kterou bych na seriálu vyzdvihla. Miluju ten pocit, když vám protagonisté říkají, že vše dobře dopadlo, ale vám tam zkrátka něco nesedí a máte dojem, že tam bude nějaký háček. A přesně toto vás čeká po zhlédnutí posledního dílu a musím říct, že mě závěrečná scéna srazila na kolena a přivodila mi přesně ten pocit, kvůli kterému budu na druhou sezónu moc ráda a trpělivě čekat.
serial-svetlo-a-stiny-ukazuje-svet-ve-kterem-je-zlo-hmatatelne-a-realne-nova-serialova-adaptace-oblibene-knihy-je-na-vrcholu-sledovanosti-12
Světlo a stíny (2021) | Netflix
Za mě jsou Světla s stíny jedním z nejlepších fantasy titulů, jež jsem za poslední roky viděla a nemůžu nic jiného, než jej tak podle toho hodnotit. Ačkoliv je hlavní postava Aliny opravdu naivní a svým způsobem i hloupoučká, tak je to zachyceno tak příjemnou formou, že se vám to zdá ve výsledku roztomilé, a dokonce ji i chápete. Příběhu dominuje také řada komických a nezapomenutelných scén, jež poměrně vážný a komplikovaný děj nadlehčují a oblíbíte si jistě i kozlíka Mila, jenž tvoří právě jednu z těch zábavnějších a roztomilejších vsuvek. Až na velké množství romantických scén, jež jsou ale dle ohlasů i hlavním tématem v knižní trilogii, nemám seriálu prakticky co vytknout. Ačkoliv je zde valná většina herců neznámých, tak podali opravdu skvělé výkony a jejich nové tváře dodávaly seriálu jisté kouzlo a kapku exkluzivity. Světla a stíny nemůžu nic jiného než doporučit a sledovat jej můžete od 23. dubna i vy na vašem Netflixu
Hodnocení: 90 %
Květen na Netflixu ve znamení pekla. Vrací se Lucifer, oblíbený upírský seriál a mnoho dalších
Filmy25. 4. 2021