Japonské psychologické drama Nadosmrti pojednává o lesbické lásce tak, jak ji neznáte. Očekávejte krvavou vraždu, sex a sentiment

Nadosmrti (2021) | Netflix
Nadosmrti, anglicky Ride or Die (2021), je japonské psychologické drama natočené na motivy stejnojmenného manga komiksu od autorky Ching Nakamury, jejímiž hlavními tématy jsou lesbická láska a krvavá vražda. Rei a Nanae se kvůli neshodám od školních let odloučily, pro Rei však její kamarádka zůstává tajnou láskou. Když se znovu setkají, Rei si povšimne modřin, jimiž je pokryté kamarádčino tělo. Nanae prozradí, že jí je udělal její manžel, brzy na to se psychicky hroutí a pak požádá Rei: „Zabila bys ho pro mě?“. Možná jí ani nedojde, že Rei se nebude zdráhat odpovědět činem.

Nadosmrti
Rei skutečně Nanaeina manžela svede v baru a když spolu odejdou do soukromí, při sexu mu probodne nožem krční tepnu. Po chvíli se odhodlá zavolat své kamarádce čekající v autě a poví jí, že už je po všem. Film si následně pohrává s lesbickou láskou, stále stupňujícím se černým svědomím, nejistotou a naivitou. Myslet si, že vraždou muže vše skončí, je opravdu naivní a obě ženy si to uvědomují. Setkáváme se zde sice s rodinnými příslušníky Rei, je zde představeno její zaměstnání, partnerka, přátelé a vše další, čeho se musela pro svůj vysněný crush z dětství vzdát. Nic z toho ale není nějakým podstatným hybatelem děje. Důležitý je zde jen hrozný čin z lásky a jeho následky.
Děj začíná v současnosti v centru Tokia a postupně se s oběma ženami přemisťujeme napříč Japonskem. Dává nám náhled jak do maloměst, tak lesů a vesnic. Pro evropského diváka tak může být zajímavým i z oblasti kulturního vzdělávání. Nicméně ani tak se ve filmu prakticky nic zajímavého neděje a čekají nás tak dvě hodiny dlouhých nudných scén, ze kterých navíc už od začátku dokážete snadno vytušit, jak to celé dopadne. Tvůrci nám v úvodu dali poměrně jasný záchytný bod, od nějž je jasné, že to nemůže dobře skončit, a tak na konci nejste ani ničím překvapení. Nezachrání to ani pořádná dávka sentimentality před závěrečnými titulky.
od-tohoto-snimku-ocekavejte-sentiment-sex-a-krvavou-vrazdu-nadosmrti-je-japonske-drama-o-lesbicke-lasce-jak-ji-neznate
Nadosmrti (2021) | Netflix
Snímek Nadosmrti představuje lesbickou lásku v tom nejhorším slova smyslu. Nejen, že z hlavní postavy udělají šílenou žárlivou lesbu schopnou vraždy, aby získala svůj vysněný crush. Její vysněná žena je navíc tou nejvíce naivní a nerozhodnou ženou, jakou jste kdy viděli, a po každé scény s ní budete mít chuť vytrhat si všechny vlasy na hlavě. Obě jsou dle všeho nějak psychicky nevyrovnané a jejich láska ani zdaleka nevystihuje zdravý partnerský vztah. Moc jsem tudíž nepochopila, co nám měl film předat za poselství. Měl lesbickou lásku podpořit, nebo ji shodit? Ukázat, že jsou lesby šílené, sentimentální vražedkyně se sklony k hysterickým výlevům a kriminálním činům? Přesně tak na mě totiž film působil a nejsem z toho dvakrát nadšená.
od-tohoto-snimku-ocekavejte-sentiment-sex-a-krvavou-vrazdu-nadosmrti-je-japonske-drama-o-lesbicke-lasce-jak-ji-neznate-3
Nadosmrti (2021) | Netflix
Co se týče hereckých výkonů, tak těm nemám co vytknout. Obě herečky v hlavních rolích podávají skvělý a uvěřitelný výkon a to, že mi jejich charaktery nesedly, není tudíž jejich chyba. Záběry mohly být zajímavější, akčnější, některé momenty jsou až příliš zdlouhavé a říkala jsem si, zda se mi nezasekl Netflix. Co ale musím uznat, tak je kvalita zachycení veškerých sexuálních scén, a že jich tam není pomálu. Režisér Ryuichi Hiroki se v nich pravděpodobně musel opravdu vyžívat, čemuž by odpovídala i jeho kinematografie. Specializuje se totiž na samé tituly se sexuálním podtextem. Mezi jeho nejslavnější tituly spadá například snímek 800 Two Lap Runners (1994) či Vibrator (2003).
Film rozhodně není vhodný pro slabší povahy a už vůbec ne pro děti a dospívající; nejen kvůli sexuálním a brutálním scénám. Zkrátka, podle mého názoru nepřináší nic, z čeho by si "omladina" mohla brát příklad. Ačkoli mě Nadosmrti zrovna nezaujal a nejspíše už si ho nikdy znovu nepustím, nemohu ho označit za podprůměrný. Není to odfláknutý titul, herecké výkony jsou perfektní, to samé soundtrack, líbilo se mi i prostředí, v němž se děj odehrával. Na japonských městech a vesnicích je zkrátka něco kouzelného, co si jistě zamilujete.
od-tohoto-snimku-ocekavejte-sentiment-sex-a-krvavou-vrazdu-nadosmrti-je-japonske-drama-o-lesbicke-lasce-jak-ji-neznate-6
Nadosmrti (2021) | Netflix
Jestli jste tedy zvědaví, jak se dvě lesby po brutální vraždě rozhodnou naplno užívat života ve třiceti, je Nadosmrti ten pravý snímek pro vás. Podle Netflixu by se dal tento titul přirovnat k dalším asijským dramatům jako je Les lásky (2019), Mother (2020) nebo Hot Gimmick: Románek holky a kluka (2019). Sledovat všechny tyto tituly i snímek Nadomsrti můžete i vy na vašem Netflixu.
Hodnocení: 50 %