Krasotinky: Šokující a zároveň pravdivý příběh mladistvých toužících po slávě

Krasotinky (2020) | Netflix
Krasotinky, v anglickém originále Tiny Pretty Things, je americký seriál z minulého roku, který měl na celosvětové platformě Netflix premiéru 14. prosince. Seriálové adaptace populární stejnojmenné knihy od spisovatelek Soni Charaipotry a Dhonielle Clayton se ujal režisér Gery Fleder, který se podílel například na tvorbě akčního seriálu Tým Škorpion (2014-2018) a na dramatickém snímku Porota z roku 2003. Fleder vytvořil poměrně šokující sérii nečekaných zvratů, které zasahují do života nedávno ještě nezkažené mládeže.
Příběh rozvíjí hned několik dějových linií, tou nejhlavnější nás ale provází Neveah, talentovaná, mladá a bystrá tanečnice afroamerického původu.
Právě ta totiž nastupuje na místo studentky poté, co byla její předchůdkyně násilím svržena ze střechy školy a pád by nepřežila nebýt ambiciózní a schopné policistky Isabel. Neveah si myslí, že se její život nástupem na akademii obrátí k lepšímu. Toto zdání ale velmi rychle pomíjí, když se snaží zařadit do kolektivu mladých a nebezpečně cílevědomých studentů. Brzy přichází na to, že talent není zdaleka to jediné, čím se může dostat mezi špičky v oboru. Za krásným a nazdobeným zevnějškem baletu se skrývá odporná a hluboko usazená špína, která dokáže zkazit i tu nejsvětlejší duši.
Jak jsem naznačila výše, není vhodné zde dávat pozor pouze na jeden vyprávěný příběh. Dle mého názoru mají Krasotinky hned deset hlavních postav, které jsou podstatnými hybateli dějem. Skutky všech zde pomáhají poodkrývat shnilou realitu schovávající se za zdmi prestižní baletní akademie, kde jsou studenti odkázáni jen sami na sebe. Zdá se, že do případu zraněné studentky jménem Cassie může být zapleten každý. Kdo by se totiž nechtěl zbavit své velké konkurence, považované za novou vycházející baletní hvězdu?
krasotinky-sokujici-a-zaroven-pravdivy-pribeh-mladistvych-touzicich-po-slave-6
Krasotinky (2020) | Netflix
Seriál řeší moderní společenská témata, jakými je například sexismus a v neposlední řadě se odkazuje k nedávné kauze #MeToo. V tomto převážně americkém hnutí se úspěšné herečky rozpovídaly o jejich cestě ke slávě, která byla plná sexuálního zneužívání od vlivných mužů. V Krasotinkách je poukazováno na "prokletí" mladých dívek, které si společně s tanečními dovednostmi s sebou do života odnáší nejen krásná (ale i vyčerpaná) těla, ale i nechtěnou pozornost starších mužů toužících po pobavení. Jaký vliv tyto choutky mohou mít na budoucnost mladých a nadějných tanečnic?
krasotinky-sokujici-a-zaroven-pravdivy-pribeh-mladistvych-touzicich-po-slave
Krasotinky (2020) | Netflix
Sama za sebe mohu říct, že mi mnohé scény naháněly pořádnou husí kůži. Nejen díky svému provedení, ale také kvůli faktu, že jde o reálné problémy, s nimiž se nejen baletky potýkají. Muži jim říkají, že oni jsou jejich cesta ke slávě a kdejaký mladý člověk může těmto slovům naletět a ublížit si nejen fyzicky, ale hlavně psychicky. Cesta poddání se rozhodně není ta správná pouť, která by člověka měla dovést k úspěchu. Brzy ho to všechno dožene. Zraněné tělo se zahojí snadno, ale s duší je to mnohem horší.
krasotinky-sokujici-a-zaroven-pravdivy-pribeh-mladistvych-touzicich-po-slave-3
Krasotinky (2020) | Netflix
Seriál se dotýká spousty citlivých témat, které se podařilo zachytit ve velmi zajímavé podobě. Není to přehnaně politické, ani nám zde není nic vtloukáno do hlavy násilnou formou. Uvidíte, jak se mladá společnost lidí dokáže semknout ve chvíli nouze a jak tvrdé skutky dospělých mohou věci změnit nejen k horšímu, ale také k lepšímu. Jak vliv vyšší moci může strhnout až na dno a jak malý hlas ve společnosti má názor mladých a ztrápených lidí.
krasotinky-sokujici-a-zaroven-pravdivy-pribeh-mladistvych-touzicich-po-slave-4
Krasotinky (2020) | Netflix
V seriálu jsem nicméně nacházela i momenty, které pro mě byly opravdu těžko uvěřitelné a říkala jsem si, že takhle hloupý být nemůže ani mladý naivní člověk. Je to ale jen můj osobní názor, který ve mně po zhlédnutí zůstal. Také nejsem vůbec spokojená s tím, jak byla série uzavřená. Vždy se na filmy či seriály s kriminální zápletkou díváte s tím, že očekáváte nějaké velké finále - rozuzlení případu. A tady tomu tak není. Krasotinky sice vyřešily vedlejší zápletky a zdánlivě i případ tajemného zakukleného cizince na střeše, dle mého názoru toho ale víc zůstali viset ve vzduchu. Nakonec mi přišlo, že diváky jen celou dobu někdo tahal za nos, protože ve chvíli, kdy máte pocit, že to vše konečně vyplyne na povrch, se ozve jedna ambiciózní a závistivá mrcha a jedním slovem všechno posune zase do bodu mrazu.
krasotinky-sokujici-a-zaroven-pravdivy-pribeh-mladistvych-touzicich-po-slave-10
Krasotinky (2020) | Netflix
Zklamání, jaké mi (ne)zakončení přineslo, určuje výsledné nižší hodnocení, než jaké jsem zamýšlela. Ačkoliv jsem po celou dobu byla poměrně spokojená a naplno vtažená do děje, konec to podle mě naprosto pokazil. Evidentně převládla touha ze seriál vytřískat víc a navnadit diváky na druhou sérii. Mohlo by být, ale problém je v tom, že ta je zatím v nedohlednu.
Hodnocení: 70%
Netflix se nás očividně rozhodl udržet doma další rok. Novým filmem nás chce zásobovat každý týden
Filmy13. 1. 2021