Recenze: Neuvěřitelná pojednává o ženě, která si prošla peklem. Málokterý počin se problematice znásilnění věnuje tak důsledně a empaticky

Neuvěřitelná (2019) | Netflix
Teenagerka Marie (Kaitlyn Dever) je znásilněna maskovaným útočníkem. Její výpověď však má v očích policie několik zásadních trhlin, kvůli nimž je posléze obviněna z křivé výpovědi. Zanedlouho po tomto incidentu začne dvojice svérázných vyšetřovatelek (Merritt Wever, Toni Collette) odhodlaně pátrat po nevídaně rafinovaném sériovém násilníkovi, jehož obětí se mohla stát i všemi zavrhovaná Marie...
Neuvěřitelná
Neuvěřitelná je procedurální feministická detektivka skloubená s osobním psychologickým dramatem o jedné osudové křivdě. O znásilnění (a jeho závažných důsledcích) už vzniklo nepochybně mnoho filmů, málokterý počin se ale této závažné problematice věnuje tak důsledně a s takovou tvůrčí empatií jako tento osmidílný titul, jenž vznikl na základě skutečných událostí.
Neuvěřitelná na jedné straně sleduje dvojici umanutých detektivek, které jsou pro odhalení a především dopadení násilníka ochotné udělat takřka cokoliv, na té druhé pak jednu z jeho potenciálních obětí, která však měla tu smůlu (v tomto případě vážně velmi slabé slovo), že jí policie její výpověď neuvěřila, což postupně vedlo k téměř kompletní devastaci jejího dosavadního života.
Neuvěřitelná
Neuvěřitelná | Netflix
Většinu seriálu tak sledujeme dvě paralelní dějové linie, které se obsahově i žánrově nepřehlédnutelně liší. Každému však musí být jasné, že je jen otázkou času, kdy se propojí. Důležitější však je, že obě mají pro příběh a jeho vyznění rovnocenný význam a obě jsou zásluhou vysoce kvalitní scenáristické, režijní a herecké práce od první do poslední epizody velmi přesvědčivé a (proto) působivé.
Za vznikem Neuvěřitelné stojí zejména dvě tvůrkyně. Susannah Grant, scenáristka filmů jako Erin Brokovich či Sólista, a Lisa Cholodenko, stále populárnější scenáristka a režisérka, známá především kvůli filmům jako Laurel Canyon a Děcka jsou v pohodě či seriálům Láska je láska, Olive Kitteridgeová nebo Tady a teď.
Neuvěřitelná
Neuvěřitelná | Netflix
Fakt, že je tato po všech stránkách skvěle zrealizovaná minisérie zcela otevřeně feministická, ale určitě neznamená, že by z ní nedejbože sálalo nějaké opovržení vůči mužům. Bojovat za práva jedné skupiny totiž přece automaticky neznamená, že té druhé byste je chtěli brát nebo umenšovat (na základě některých debat a diskuzí jsem už dávno nabyl dojmu, že boj za práva žen či různých menšin mnoho lidí právě takto vnímá). Proto bych ji doporučil ke zhlédnutí primárně radikálním odpůrcům feminismu a kampaně #MeToo - třeba je přiměje se nad svými postoji k těmto tématům (a k ženám obecně) alespoň trochu zamyslet.
P. S. Český název Neuvěřitelná je hloupě zvolený doslovný překlad toho originálního (Unbelievable). Odpovídajícím pojmenováním by bylo například "Neuvěřitelný případ".
Hodnocení: 80%