Recenze: Psí poslání. Jaká je novinka autora snímku Hačikó - Příběh psa?

Střízlivější diváky nicméně přiměje k řadě šťouravých otázek. Jako třeba k té, proč museli knižní bestseller W. Bruce Camerona převést do podoby filmového scénáře hned čtyři autoři. Příběh a struktura dvouhodinového Psího poslání je totiž nejslabší složkou melodramatu, které natočil autor jiného dojemného díla s psím hrdinou v hlavní roli, režisér Lasse Hallström.
Psí poslání
Psí poslání | Freeman Entertainment CZ
Oč v jeho novince jde? Snímek sleduje několik příběhů, v nichž psi mluví vnitřním hlasem, táží se po psím poslání, diví se svým páníčkům, umírají a reinkarnují se do jiných psích těl. První z příběhů je opravdu krátký, čtyřnohý mazlík je lapen psí hlídkou a uvržen do kotce. Načež následuje střih, kojení a zásadní příběh, rámující celý film. Osmiletý Ethan touží po psovi, nakonec ho dostane a nedá bez něj ránu. Přijde první láska, otcovo vyhoření a stěhování na univerzitu. Asi po 10 letech zůstane "psí pán" Bailey opuštěn na venkovské farmě a jak ubíhá čas, stárne... I po smrti a reinkarnaci si nicméně v mozku uchovává stinné i světlé stránky svého páníčka-parťáka.
Nejzásadnější filmová kapitola zabírá zhruba třetinu Psího poslání. Načež se z Baileyho stane fenka, prožije si jiné "psí poslání" a znovu se reinkarnuje. A znovu a znovu... Abych nespoileroval, uvádím níže trailer, který napoví, jak si film s divákem pohrává.
Psí poslání
Ano, upoutávka prozrazuje příliš. Což dokládá, že se o žádnou psí intelektuálštinu pro dvounohé člověčí parťáky nejedná. Hallström nicméně "vaření z vody" dost zkušeně zamaskovává nejen do emocionálně vypjatých situací, "feel-good" a řemeslně prvotřídních akčních scén, ale též do působivých pohledů kamery, dobrého komparsu (psího i lidského) a hudebního soundtracku oscarové Rachel Portman.
Psí poslání
Předchozí Hallströmův "psí" snímek Hačikó (2009) byl nicméně dramaticky důmyslnější, komornější a nevydíral emočně na tolika místech. Na což si u Psího poslání divák po druhém úmrtí "zvykne" a další podobné situace ho - spolu s vědomím reinkarnace chlupáče - tolik "nevyšťaví".
Jakési poselství Psího poslání (originální titul A Dog´s Purpose spíš než Psí poslání znamená Psí způsob, což nezní tak metafyzicky) ale může spočívat v tom, že psi jsou bezbranná stvoření a jejich pořízení by jejich majitelé neměli brát na lehkou váhu. Na reinkarnaci a lepší budoucnost bych nespoléhal.
Hodnocení: 60%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE
P.S.: Předpremiéru filmu jsem viděl ve verzi s českým dabingem, v němž vnitřní hlas velmi solidně namluvil Matěj Hádek.