Retro recenze: Mission: Impossible - Národ grázlů - zatraceně dobře odvedená práce

Tom Cruise, Rebecca Ferguson
Mission: Impossible – Národ grázlů
V případě pátého dílu série Mission: Impossible doslova, neboť hned zkraje nám zkušený tajný agent Ethan Hunt (Tom Cruise) přeDvede efektní (v trailerech hojně propálenou) akci na boku letadla, aby následně "zmizel z radaru", neboť se stane obětí spiknutí. Oblíbený hrdina se přirozeně nevzdá bez boje a začne, navzdory tomu, že je sám na černé listině CIA, řešit další nemožnou misi na vlastní pěst.
Série Mission: Impossible prošla náročným vývojem, což je mimo jiné dáno tím, že každý díl režíroval jiný režisér. Jednička byla staromilským špionážním thrillerem (režie Brian de Palma), dvojka naleštěným akčním výplachem s příchutí romance (r. John Woo), třetí díl přidal na rodinných hodnotách (r. J.J. Abrams) a čtyřka hrála hlavně na notu zábavy (r. Brad Bird). Národ grázlů vnáší do přímé hry tajemnou organizaci, která tahá za nitky, jimiž vytváří katastrofy, nehody nebo rovnou celé válečné konflikty.
Hunt coby lovná zvěř sice není nic vyloženě nového (přesně takhle série ostatně kdysi začala), přesto se daří na ohrané šabloně vytvořit atraktivní podívanou, přesně v duchu těch nejlepších špionských filmů (střídání exotických lokací, hrátky s technikou). Oproti minulému dílu ubylo humoru, akce je ale pořád dostatek a díky Cruiseově nasazení, který se ze zásady nenechá zastupovat kaskadéry, mají pořád akční scény co nabídnout.

Tom Cruise
Christopher McQuarrie, jenž si dal s Cruisem testovací kolo v rámci Jacka Reachera, se profiluje jako zdatný řemeslník vrstvených akčních scén (excelentní je především naháněčka v opeře), nemluvě o úderných soubojích tělo na tělo (lepší možná tahle série ani nepamatuje). Co je naopak horší, to jsou scény infiltrace. Minulý díl nastavil průnikem do Kremlu a Dubají laťku hodně vysoko. Pětka bohužel podobně silný a efektní moment postrádá.
Dokonce i očekávaná akce pod vodou, kvůli níž Cruise trénoval zadržení na jeden nádech (a údajně dosáhl šesti minut), je dost nezajímavě natočená.
Zamrzí i malé využití Jeremyho Rennera a některé zbytečně okaté digitální efekty (to odporně umělé rotující auto tam vůbec být nemuselo). Ale jinak? Zatraceně dobře odvedená práce. Série Mission: Impossible se stejně jako Rychle a zběsile stala velkolepou atrakcí, kde je akce v prvním plánu a vše ostatní se jí podřizuje. Hunt má jako přidanou hodnotu Cruiseovu odvahu posouvat hranice a štěstí na "ne úplně blbé scénáře". Bonusem je pak charismatický záporák s tváří Seana Harrise, výborný soundtrack, nápaditě variující klasické hudební téma série, a huntgirl v podání velmi zajímavé Rebeccy Fergusson, jejíž jméno rozhodně stojí za zapamatování.
Hodnocení: 80%