Hodina zmizení začíná děsivou propagaci. Příběh zmizelých dětí láká na epický horor
Hodina zmizení | Vertical Entertainment
Cregger si takové manýry může dovolit. Tři roky starý Barbar, jehož najdete na službě Max, v tržbách zdesetinásobil svůj nízký rozpočet a stal se okamžitým kultem. Nezkušený filmař a seriálový herec experimentoval s nelineárním vyprávěním a působivou cynickou obžalobu mužských monster zabalil do série nečekaných a úrodně vrstvených zvratů. Ve Warner Bros. vyhráli studiovou bitvu o práva na Hodinu zmizení a Creggerovi dali do kapsy deset milionů dolarů, aby vytvořil hororový velkofilm s hvězdným obsazením.
Hodina zmizení: trailer | Vertical Entertainment
Přiložený trailer nastiňuje tajemnou zápletku takřka pohádkovou formou „bylo nebylo“. Po dětech z obyčejné třídy se ve shodný čas (2:17) slehne zem a obyvatelé provinčního městečka, včetně zdrceného otce pohřešovaného dítěte (Josh Brolin), obrací svou frustraci na nejzoufalejší třídní učitelku v dějinách s tváří Julie Garner. Další dějová vodítka nedostaneme, stejně jako u loňského hitu Longlegs od studia Neon nám musí stačit gradující koláž stále nechutnějších či znepokojivějších výjevů, v nichž se snoubí estetika mainstreamových hitů jako Úsměv s duchařskými klasikami i videoformáty evokujícími snuff filmy.
Cregger o Hodině zmizení pyšně mluvil v rozhovoru pro Entertainment Weekly a nijak se netajil tím, že tentokrát se v žádném ohledu nedržel při zemi. „Tohle je velkolepé. Miluju ten film. Miluju tenhle odvážný rozměr. Když jsem psal tenhle příběh, umožnilo mi to mířit vysoko a udělat z toho epický film. Chtěl jsem hororový epos, a tak jsem se o to pokusil. Je to ambicióznější téměř ve všech ohledech. Nemyslím tím jen rozpočet, ale především kreativitu. Ten příběh je podivnější, má víc zvratů a je větší. Mám tu mnohem víc herců, které musím do filmu zasadit. Scény jsou rozhodně rozsáhlejší. Je to prostě větší a podivnější film než Barbar.“
Na první pohled to deklaruje právě hra s formáty a hned několika žánry, včetně detektivky, suburban gotiky či psychologického dramatu s mysteriózním a také ryze hororovým potahem. Poslední záběr traileru a doprovodný komentář se paradoxně vrací k Barbarovi, který se prý odehrával ve stejném fikčním světě jako Hodina zmizení a v němž horor také začínal vstupem do konkrétních dveří.
Větší ambice se nicméně projevují dalším směřováním propagace, která nově zahrnuje také tajuplné video na YouTube, ačkoli Warner Bros. ho na svůj kanál připíchlo jako neveřejné – je tedy těžké ho dohledat, pokud přesně nevíte, co hledat. Něco takového bude zjevně vystihovat i samotnou zápletku filmu, v němž prohlížení záznamů z bezpečnostních kamer sehraje svou investigativní roli. Publikum se tak díky videu o symbolické délce dvou hodin a sedmnácti minut může ponořit do filmové záhady tři měsíce před premiérou, která v tuzemsku proběhne 7. srpna. Zřejmě ale nenajdete nic fatálního, v několika chvílích si lze pouze povšimnout mužského obličeje, který se odráží na monitoru a video sleduje (a nejspíš jde o Joshe Brolina).
Takto rozmáchlý horor s neotřelým marketingem je každopádně pozoruhodným zjevením, strašidelný žánr v kinech přece jenom boduje hlavně zásluhou nízkorozpočtových high-concept produktů. Hodina zmizení zřejmě svým epickým rozměrem strčí do kapsy i přehlížený, 137 minut dlouhý klenot Prázdnota z roku 2020. A takové smělé pokusy bychom v kinech určitě neměli míjet.