Blu-ray drobky Jamese Camerona: 3D Avatar a Terminátor ve STEELBOOKu (recenze)

blu-ray-drobky-jamese-camerona-3d-avatar-a-terminator-ve-steelbooku-recenze
Avatar: Velkolepý snímek Jamese Camerona asi není třeba obšírněji představovat. Viděl ho téměř každý a podle enormních tržeb nejednou. Příběh Jakea Sullyho, který prostřednictvím avatara pochopí krásu Pandory a jejich modrých obyvatel, je o odvaze, lásce, chamtivosti a nepochopení. Vše tu má své místo a Cameron využívá ověřených filmařských i vypravěčských postupů, aby svůj snímek co nejvíce přiblížil všem generacím. Vzhledem k univerzálnímu sdělení a jedinečné vizuální stránce se to bez debat daří, díky čemuž je Avatar jedním z mála filmů, které můžete pustit opravdu komukoli.
Avatar
U Avataru platí jako u máločeho jiného, že první verdikt rozhodl. Buď jste si svět Pandory, i navzdory prostinkému ději naprosto zamilovali, nebo si Pocahontas protaženou kopírkou podruhé rádi odpustíte. Já jsem někde na půli cesty. Filmu nelze upřít jedinečné zpracování a precizní filmařinu, ale čím hlouběji se do světa Avataru ponořuji, tím mělčí se mi jeví. Doma za 70%.
Technická kvalita je dle očekávání excelentní. Film vypadá úchvatně, i když 3D v rámci televize nemá zdaleka takovou sílu, jako v kině (o IMAXu nemluvě). Díky tomu se již nedostavuje tak silný wow efekt. Zvuk za obrazem nijak nezaostává a především o finální bitvě nebudete vědět, kam své uši nasměrovat dřív. Avatar se v kinech dočkal nálepky audiovizálního zážitku roku a to samé platí i pro Blu-ray. Přestože balení obsahuje rovnou 2 disky, na obou je film. První disk je Blu-ray, obsahující 2D a 3D verzi, druhý je DVDčko s 2D verzí. Na bonusy zapomeňte. Ani ten traileru zde nenajdete.
Studio moc dobře chápe, jak je Avatar žádaný, takže postupně vydává nejrůznější edice. A vždy se hraje na něco jiného. Buď je to 3D, bonusy, nebo prodloužená verze filmu. Nejnovější vydání je určeno těm, kteří disponují 3D domácím kinem a chtějí si na svém gauči připomenout doposud nejlepší filmový 3D zážitek vůbec.Víc ani ťuk. Sami určete, jestli to za nákup stojí.
Avatar, Obraz: 1080p 1.78:1, Zvuk: DTS HD Master Audio 5.1 anglicky, DD 5.1 česky, Běžná cena s DPH: 599 Kč, Hodnocení disku: 60%
blu-ray-drobky-jamese-camerona-avatar-a-terminator-recenze
Terminátor: Opravdová klasika od Jamese Camerona, která má přesně opačný problém, než výše popsaný Avatar. Terminátor i dnes působí v rámci námětu svěže a neotřele, díky HD formátu ale více než kdy dříve vyvstávají technické rezervy, které se k datu vzniku filmu vztahují. Zatímco druhý Terminátor pochází z počátku 90 let a i dnes má špičkové efekty, jednička se musela spolehnout na ruční práci maskérů a chvílemi je to znát. Strnulý pohyb Terminátora coby robotické kostry, Arnoldův umělý rozstřílený obličej, to vše působí značně archaicky. Zážitek z téhle kultovky to v žádném případě nesnižuje. Jen nám viditelně trochu zestárla.
Pokud jste na Terminátorovi vyrostli, bude vám to jedno a pořád filmu bez váhání napaříte 100%. Coby nový divák bych se ale sem tam asi uchechtl.
Technické zpracování disku není kdovíjak excelentní a upřímně, mnohokrát jsem byl v rozpacích z toho, na co se právě dívám. Obrazově má Terminátor daleko ke špičce. Nejednou zaznamenáte citelný šum v obraze, s čímž má film problém hlavně v nočních scénách. Háček je v tom, že Terminátor se v noci odehrává většinu času. Starší Vetřelec (1979) má výrazně kvalitnější a jistější přepis. Zvukově je na tom "Téčko" mnohem lépe a je bez debat, že snímek nikdy nepůsobil epičtěji a živěji. Pokud jde o bonusy, opět se vracíme k rozpakům. Materiálů je sice dostatek (dokumenty o natáčení, vystřižené scény, trailery), ale vše bez titulků a hlavně v SDčkové (a často tragické) kvalitě. Od podobné kultovky bych čekal alespoň jeden nový HD materiál.
Terminátor, Obraz: 1080p 1.85:1, Zvuk: DTS HD Master Audio 5.1 anglicky, DD 2.0 česky, Běžná cena s DPH: 499 Kč, Hodnocení disku: 60%
Oba disky zakoupíte s internetovou slevou na e-shopu www.filmarena.cz. Za zapůjčení disků k recenzi obchodu děkujeme