Recenze: Fotři jsou lotři pod vedením prcičkáře strádají

Obrázek článku
O ději se nemá smysl příliš rozepisovat, protože je velmi podobný tomu, co již v předchozích filmech proběhlo. Greg Jebal (Ben Stiller) zápasí se svým tchánem Jackem Byrnesem (Robert De Niro), který mu nevěří, že dokáže být zodpovědnou hlavou rodiny. Tentokrát je záminkou k nedůvěře krásná Jessica Alba, se kterou Greg naváže pracovní vztah.
Fotří série od počátku pracovala se sitcomovským schématem vrstvení humorných scén, které spolu nutně nemusí souviset. Hlavně když bude legrace. Zatímco první díl byl postaven čistě na tom, co vše zlé může potkat Grega, dvojka povýšila na roztomilý střet Jackova pragmatismu s bohémskými rodiči od Jebalů, které si vychutnali Dustin Hoffman a Barbra Streisand. Dvojka nebyly o nic originálnější, ale vhodné obsazení dokázalo zachránit i slabší vtipy. Zkrátka fungovala chemie. Svůj nemalý podíl na použitelnosti celku měl bez debat i režisér Jay Roach. A právě on byl ze trojky vyšachován, aby na jeho místo mohl nastoupit Paul Weitz (Prci, prci, prcičky). Dustin Hoffman s tím nesouhlasil, navíc se mu nelíbil scénář a tak se na filmu původně nechtěl podílet. Nakonec se přemluvit nechal a dost možná si za to teď doma nadává (i když komerčně se filmu daří).
Obrázek článku
Samotný scénář je totiž na hraně toho, co je ještě v rámci zábavy použitelné. Až nezdravě často sklouzává snímek k branám hrubozrné teenagerovské komedie, čemuž se předchozí díly úspěšně vyvarovaly. Příkladem za všechny je (jinak celkem vtipně pojatá) scéna s nechtěnou trvalou erekcí, kterou si vyvolá Jack. Dokud to herci panicky řeší, je to vtipné, ale celá poetika scény jde k šípku, když se Weitz rozhodne, že divák i musí vidět, jak pěkně to Jackovi pod pyžamem stojí. Nedůstojný moment pro sérii i samotného De Nira. Podobně je na tom Jessica Alba, která nehraje vůbec špatně, ale způsob, jakým hraje, se sem vůbec nehodí. Záhadou kardinálních rozměrů je angažování Harveyho Keitela do jedné z vedlejších rolí, která je pro příběh naprosto nepodstatná.
Obrázek článku
První půle je navíc poměrně roztahaná a celý film je šíleně předvídatelný. Tím nechci říct, že by Fotří trojka nebyla někdy i vtipná. Je a občas opravdu hodně. Zkušené potěší odkazy na Kmotra, Carlitovu cestu a Čelisti, pár vtipů je šikovně rozvedených a některé scény vás spolehlivě nahlas rozesmějí. Bohužel je tu i řada momentů, kdy je člověku za herce trapně. Ve výsledku je to nějakých dvacet minut smíchu, zhruba stejná doba rozpačitého ticha a zbytek se potácí na hladině stojící nudy.
Bohužel tomu moc nepřidává ani český dabing, který řadu vtipů zabíjí a pravděpodobně neprospívá i některým postavám. Na druhou stranu chápu, že i v titulkách by nešlo lépe přeložit "Godfocker", což je parafráze na "Godfather" (tedy "kmotr"). České Kmotr Jebal to prostě nevytrhne.
Fotři jsou lotři jsou jednoznačně nejslabším dílem série, který můžete s klidem v kinech ignorovat. Vzhledem k tomu, že je snímek uváděn s dabingem a nabízí jen recyklaci již viděného, bohatě stačí počkat, až to půjde v televizi. Na návštěvu kina toho Jebalové tentokrát nabízejí málo.
Hodnocení: 45%