Recenze: Nový Halloween zabíjí snahy tvůrců o hloubku, která ve slasheru nikoho nezajímá

Halloween zabíjí (2021) | Universal Pictures
Halloween zabíjí začíná v okamžiku, kdy předchozí díl skončil. Těžce zraněná Laurie (Jamie Lee Curtis) odjíždí v doprovodu dcery Karen (Judy Greer) a vnučky Allyson (Andi Matichak) do nemocnice, zatímco v protisměru se k jejímu hořícímu domu řítí hasiči. Ti z jeho útrob nechtěně pomohou na svobodu uvězněnému Michaelu Myersovi, jehož tam trojice žen vlákala do pasti. Během chvíle je tedy chladnokrevně vraždící šílenec opět v ulicích Haddonfieldu, který se připravuje na halloweenskou noc, a nechává za sebou hromadu mrtvých. Když se místní obyvatelé dovědí o jeho aktuálním krvelačném řádění, spojí síly a vydají se houfně po Myersových stopách, aby tuto noční můru jednou provždy ukončili.
Trailer
Halloween zabíjí
Předešlý Halloween, jenž dějově navazoval pouze na legendární první díl Johna Carpentera (události veškerých sequelů naprosto ignoroval), byl velmi příjemným návratem k slasheru (vyvražďovacímu hororu) v jeho možná nejtradičnějším pojetí. Režiséru Davidu G. Greenovi se v něm podařilo smysluplně navázat na Carpenterův pověstný úsporný styl (oproti předobrazu se výrazně přitlačilo jenom na brutalitě a počtu zabitých) a znovu tak oživit jednu ze stěžejních hororových filmových sérií.
Halloween zabíjí
Halloween zabíjí | Universal Pictures
Přestože Greenův tři roky starý snímek končil vcelku jednoznačně, přímé pokračování (další) Michaelovu „jistou“ smrt rychle (a naštěstí i po všech stránkách přijatelně) smete ze stolu. Vzápětí následuje to, na co jsme zvyklí nejen v této sérii, ale ve slasherech (např. obdobná série Pátek třináctého) obecně. Maskovaný zabiják se vydá na pouť městem (s jakýmsi pochybným cílem) a během toho povraždí spoustu lidí (možná i nejvíce v dosavadní historii série).
Halloween zabíjí
Halloween zabíjí | Universal Pictures
Pokud posuzujete kvalitu slasheru hlavně přes (vysoký) počet a kvalitu ztvárnění vražd, nemusíte dál nic moc řešit, protože Halloween zabíjí toto splňuje na výbornou. Ikonický řezník své oběti masakruje nejrůznějšími způsoby (nejčastěji bodnými a sečnými zbraněmi) a opět přitom působí jako nezničitelný Terminátor (jako obvykle ustojí i několik smrtelných zranění). Potud tedy víceméně v pořádku.
Halloween zabíjí
Halloween zabíjí | Universal Pictures
Green se však pokusil film ozvláštnit tím, že individuálního hrdinu, resp. hrdinku (Laurie), nahradil hrdinou kolektivním (občané Haddonfieldu). Samotný nápad není špatný, zpracování však za ním pokulhává. Tvůrci sice tahají do popředí další postavy z minulosti (především malého Tommyho z původního filmu), na druhou stranu je ale až příliš upozaděn ústřední (a jediný skutečně nosný) charakter. J. L. Curtis je sice v úvodních titulcích opětovně uvedena na prvním místě, ve filmu má ale velmi málo scén (v první polovině se nevyskytuje skoro vůbec) a i její význam pro děj je tentokrát naprosto mizivý.
Halloween zabíjí
Ještě větším problémem jsou však nemístné snahy o psychologizaci a práce s mytologií. Green nechává postavy stále dokola opakovat motto, že „tuto noc zlo zemře“ (slyšet to popatnácté už bylo opravdu na pováženou), a k tomu má Laurie několik absurdních patetických proslovů o důvodech Michaelovy zdánlivé nezničitelnosti a jak jeho zrůdné činy poškodily duši města a jeho občanů. Kromě otravně nafouknuté stopáže (105 minut) to má jediný cíl – hloupou a banální kritiku davové hysterie a lynčování, k němuž zde směřuje jedna absolutně nadbytečná dějová linie. Řekl bych, že něco takového v x-tém pokračování série, jako je Halloween, nikdo nikdy vidět nepotřeboval. A už vůbec ne v takovémto pofidérním podání.
Halloween zabíjí
Halloween zabíjí | Universal Pictures
Lehce potěšující je naopak nečekaně a příjemně nekompromisně vypointovaný závěr, jenž zcela neskrývaně a dostatečně lákavě otevírá dveře další části – plánovanému konci navazující trilogie s názvem Halloween končí, jehož bychom se měli dočkat hned příští rok. Snad se v něm Greenovi povede vyvarovat se zbytečných chyb tohoto dílu, naváže na údernou nekomplikovanost předchozího snímku a důstojně tak završí svou třídílnou poctu jednomu z nejslavnějších filmových hororů.
Hodnocení: 50 %
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE.