Recenze: Kominského metoda ve třetí sérii vzdoruje prokletí Dva a půl chlapa

Kominského metoda | Netflix
Hlavním hrdinou seriálu je učitel herectví Sandy Kominsky (Michael Douglas), jenž se nikdy nedokázal před kamerou opravdu prosadit a jeho nejlepší přítel Norman Newlander (Alan Arkin), který současně platí za jeho agenta a trousiče sarkastických hlášek. Oba pánové už jsou jednou nohou nad hrobem, takže mají určitý nadhled, ale zároveň si ještě umí užívat života.

Trailer na 3. sérii:

Kominského metoda
Takto bychom mohli s přimhouřením obou očí popsat první dvě série. Do té třetí nicméně Arkin již nenastoupil a to z prostého důvodu - ve věku 86 let už zkrátka nechtěl další měsíce svého života trávit natáčením seriálu. Což lze chápat. Tvůrci s tím nicméně dopředu nepočítali a museli tak improvizovat.
Třetí sezónu tedy otevírá Normanův pohřeb. Pro Chucka Lorrea muselo jít o nepříjemné déjà vu, neboť přesně to samé se odehrálo mezi osmou a devátou sérii Dva a půl chlapa (rozdíl je nicméně v tom, že tady herec sám odešel, kdežto Charlie Sheen dostal tehdy po řadě excesů padáka).Sitcom Dva a půl chlapa sice pokračoval ještě čtyři série, nikdy už ale nedokázal najít pevnou půdu pod nohama. Seriálu nechyběl ani tak nutně Sheen jako spíš Charlieho vlastnosti samotné a scenáristé je poté násilně (a náhodně) roubovali na ostatní postavy podle toho, jak to zrovna příběh vyžadoval.
Kominského metoda
Kominského metoda | Netflix
Bylo proto otázkou, zda si Kominského metoda nevyláme zuby podobným způsobem. A ano, jsou tu patrné dozvuky původních záměrů. Jako když se najednou významně zapojuje do příběhu Sandyho exmanželka a má s ním sarkastické promluvy, jejichž dikce jasně dává vzpomenou na Normana. Ve výsledku ale nejde o nic, co by vyloženě rušilo. To hlavní - vtipnou melancholii, střelbu do Hollywoodských pozlátek, všudypřítomnou sebeironii, reflexi stárnutí - si seriál udržel. Arkin jistě chybí, ale třetí série na tom dokáže stavět přirozené situace a jeho odchod posouvá příběh. A to je hlavní.
Třetí série je současně poslední, takže ani nevadí, že nabízí poněkud sladší tečku za Sandyho příběhem. Vzhledem k míře ironie v celém seriálu šlo finále určitě vzít ostřejším směrem, ale Sandy, nápadně připomínající o něco vyzrálejší (ale ne o moc) verzi Charlieho Harpera - evidentně jde o model, k němuž má Lorre blízko - projde dostatečným vývojem, aby si kousek štěstí zasloužil. Navíc mu opravdu skvěle sekundují ostatní herci, včetně Douglasovy 'staré známé' Kathleen Turner (Válka Roseových, Honba za diamantem / Klenotem Nilu), která se symbolicky ujala role zmíněné ex.
Kominského metoda
Kominského metoda | Netflix
Kominského metoda patří k tomu nejlepšímu, co Chuck Lorre kdy vyprodukoval. A jakkoli to třetí série neměla jednoduché (nejen kvůli odchodu Arkina, ale i proto, že laťka byla minulými sezónami nastavena opravdu hodně vysoko), povedlo se tuhle show úspěšně dotáhnout až do konce.
Všechny tři série jsou dostupné na českém Netflixu s českými titulky.
Hodnocení: 85 %