Recenze: Nový Mortal Kombat by strašně moc chtěl potěšit fandy série. Na téměř 30 let starou adaptaci se ale nechytá

Filmová adaptace Mortal Kombat (2021) | Warner Bros.
V roce 1995 natočil tehdy na poli filmové režie začínají Paul W.S. Anderson adaptaci videohry Mortal Kombat. Od filmu nikdo nic nečekal, protože o dva roky dříve přišel do kin vyhlášení propadák Super Mario Bros., který hry na filmovém plátně v očích veřejnosti proklel na dlouhé roky dopředu. Pověsti čerstvě budovanému subžánru jednoznačně nepomohlo ani to, že hned o pouhý rok později přišel do kin vysmívaný Street Fighter, který proslul problematickou produkcí a "vyšňupaným" Jean-Claude Van Dammem.
Jean-Claude Van Damme dělal z natáčení Street Fightera hotové peklo
Téma20. 10. 2020
Jaké proto bylo překvapení, když se z filmové verze Mortal Kombat vyklubala povedená akční jednohubka. V kostře nepokrytě vykrádající Souboj cti, ale s jasně definovaným cílem, sympatickými postavami, našlapaným soundtrackem, dostatečnou porcí humoru, překvapivě štědrým vizuálem s řadou památných lokací a nečekaně přesným Christopherem Lambertem v roli Raidena, který si svým pološíleným smíchem ukradl řadu scén pro sebe.
Nebyla v tom žádná hloubka. Ale v rámci parametrů akční zábavy fungoval (a stále funguje) první Mortal Kombat skvěle. Že jsou v něm nějaké podivné bytosti tvůrci moc neřešili, protože o nějaké komplexní budování universa tu nikomu nešlo. Zkrátka se vzaly podstatné elementy z předlohy a na nich se vystavěl akční fantasy kousek, který se v ničem zbytečně moc nepitval.

Mortal Kombat
Vzhledem k tomu, že je herní předloha v rámci vybudovaného světa i vztahů postav překvapivě komplexní (rozhodně víc, než by nehráč od "rubačky" čekal) a Andersonova adaptace zůstala jen na povrchu, měli autoři nové verze dost prostoru, jak si značku přivlastnit a rozjet vlastní filmovou sérii. Svých možností ale pohříchu nevyužili. Zápletka je prakticky totožná, jen lehce obměnila, respektive otupila motivace postav, jejich uvedení do děje a změnila finále, které na samotný turnaj rezignuje (nejspíš aby bylo do dělat v případném pokračování). Což přirozeně neznamená, že se na konci filmu nepostaví hodní proti zlým. Bohužel se ale není extra na co těšit. A přitom začíná Mortal Kombat tak slibně - perfektní akční řežbou z dávné minulosti.
Studio úvodní sedmiminutové dráždilo (viz níže), v němž se utkají Hanzo Hasashi (Hiroyuki Sanada) a Sub Zero (Joe Taslim), vypustilo před premiérou na internet. A dobře udělalo. Jde zcela bez debat o nejlépe natočený moment celého filmu. Obsahově sice rozdává karty špatně (namísto přímé vazby na hrdinu tu máme jen vzdálenou expozici, která následně motivuje maximálně padoucha), prostředí je ale skvělé, Sanada by mohl charisma rozdávat lopatou a akce je pětihvězdičková (a to včetně očekávaných fatalit). Jenže...

Úvodní scéna:

Mortal Kombat
...pak film přímo neuvěřitelně spadne. Skoro se zdá, že úvod točil někdo jiný jako "proof of concept" pro studio, to na základě sekvence dalo zelenou celému projektu a tam už si nově najatý štáb nevěděl rady. Akce ve zbytku filmu je totiž mdlá, mizerně střižená a s nudnými arénami (dvorek s kůlnou, skrýš někde na smetišti, prázdná fabrika a aréna ve skalách, meh).
Herci jsou až na Sanadu do jednoho nezajímaví. Jedna věc je, že jim scénář předepisuje slabé dialogy a nablblý vývoj (hlavní hrdina vlastně nic nerozhodne a jediné skutečné vítězství v boji má proto, že se na jeho prohru manželka už nevydrží dívat a popadne sekeru), ale i taková vděčná postava jako hláškující hajzlík Kano nefunguje, protože buď jeho vtípky zazdí režie nebo jsou na sílu tlačené. A vše ostatní se bere až komicky smrtelně vážně.
Nechtěl jsem přímo srovnávat s verzí z roku 1995, protože vznikla v jiné době a do jisté míry i pro jiné publikum. Jenže ono se srovnání nelze vyhnout, když reboot vesměs kopíruje základní dějové schéma původního filmu. A zatímco v něm postavy správně vnímaly absurditu všeho, co se kolem nich děje a díky tomu mohly přirozeně na vývoj reagovat, nový film na tohle kašle a jeho hrdinové tak nemají šanci skutečně ožít. Největší posun oproti 25 starému filmu je v tom, že nová verze nemá "dostatek slušnosti", aby na turnaj skutečně došlo - místo toho si postavy absurdně vymyslí, kdo se s kterým záporákem kde utká a ejhle, mají štěstí a pěkně jim to všechno vyjde. Uf.
Ludi Lin
Mortal Kombat | Warner Bros.
Byl jsem si jistý, že Monster Hunter bude letošní nejhorší adaptací videohry, nový Mortal Kombat se ale opravdu těsně dotáhl. Akce bez jiskry, herci nevýrazní, příběh o ničem. Sakra, ani hudba tu nepumpuje adrenalin do žil! Jen sem tam nějaká ta fatalitka, ty se povedly. Ale kvůli nim člověk nemusí trávit dvě hodiny u televize. Libovolné gameplay video z herní předlohy na YouTube nabízí na ploše dvou minut výživnější porci krvavé zábavy.
Hodnocení: 30%