21.7.2019, 14:30

Retro recenze: Čelisti - Horor, který už půlstoletí straší plavce a ochránce zvířat

Retro recenze: Čelisti - Horor, který už půlstoletí straší plavce a ochránce zvířat
Čelisti (1975) | Foto: HipWallpaper

Dnes večer si nezapomeňte v televizi pustit legendární hororovou klasiku Stevena Spielberga, která dodnes znamená významný milník v dějinách hollywoodské kinematografie. Myslím, že není nutné Čelisti coby notoricky známý snímek výrazněji představovat, ale sluší se připomenout, v čem vlastně jejich nestárnoucí genialita a efektivita spočívá.

Výrazný podíl na úspěchu Čelistí má pochopitelně autor knižní předlohy Peter Benchley, který v první polovině sedmdesátých let přišel s románem, jehož tematika byla pro veřejnost až příliš lákavá, než aby se na knihu v regálech knihkupectví jen netečně prášilo. Do příběhu o zabijáckém bílém žralokovi zakomponoval spisovatel několik skutečných případů, k nimž v průběhu dvacátého století došlo, a dění zasadil do jinak přívětivého přímořského letoviska Amity, které skýtalo ideální kulisu pro hororové žraločí hody.

Dobře vědomi si toho byli i ve studiu Universal, kde zakoupili práva na zfilmování knihy ještě předtím, než vůbec byla vydána. A co víc, k režii byl přizván tehdy osmadvacetiletý Steven Spielberg, který už o sobě dal výrazně vědět svou televizní tvorbou a celovečerními filmy Duel (1971) a Sugarlandský expres (1974). Pragmatický režisér vzal vše za poctivý konec a pro potřeby natáčení nechal vytvořit unikátní osmimetrový model žraloka, jehož opakovaná nefunkčnost pak paradoxně stojí za neopakovatelným charakterem příběhu, v němž zlo zůstává dlouho skryto a objevuje se pouze v náznacích.

Trailer:

Oproti knižní předloze došlo ve scénáři k několika výrazným změnám, které však vyznění a gradaci vyprávění nijak nezeslabují, ba spíše naopak. Spielberg se tolik nevěnuje manželskému vztahu šerifa Brodyho (Roy Scheider) a zcela vyškrtává nepřátelství, které v knize panovalo právě mezi Brodym a žraločím specialistou Hooperem (Richard Dreyfuss). Místo toho posiluje vztahy mezi protagonisty i tím, že je od sebe vzájemně jasně odlišuje (Brody se necítí na moři dobře, Hooper je spíše teoretik bez zkušeností s lovem a svérázný rybář Quint je jako neřízená střela se spoustou zkušeností), a jediným antagonistou je nenasytný a nepolapitelný žralok, popřípadě ještě tvrdohlavý starosta, jenž odmítá uzavřít pláže kvůli zisku.

Od úvodní scény je však především patrná stylistická virtuozita přítomných tvůrců, kteří ždímají z každé napínavé scény poslední kapičku adrenalinu. Prvním trumfem je samozřejmě ikonický hudební motiv Johna Williamse, který si již dobrých 45 let vybaví snad každý, kdo se rozhodne vykoupat v moři. Sám Spielberg se zpětně smál, že si takovou hudbu nedokázal do filmu představit, ale nakonec uznal svou chybu a nepopírá, že bez ní by byl účinek příběhu značně oslaben. No a další a rozhodující devízou už je právě režisérské vedení brýlatého vizionáře - nijak nezastírám, že jsem od mládí nadšený "Spielbergofil", a právě v Čelistech Steven vytváří jednu cinefilní parádu za druhou. Ať už na úrovni celého příběhu, který nápaditě představuje jednotlivé aktéry (Brodyho a jeho denní rutinu, Quinta prostřednictvím škrábání na tabuli) a postupně navyšuje intenzitu žraločích výstupů až do infarktového finále, nebo na úrovni jednotlivých scén, které jsou vzorem pro práci s mizanscénou a přípravu úrodné půdy na šokující dějový twist.

Je vyloženě radost sledovat už jenom to, jak vynalézavě a systematicky jsou snímané obyčejné rozhovory postav, a co teprve pozorovat scény samotných žraločích útoků. Spielberg za tímto účelem používá perspektivu lovce, která naznačí divákovi přítomnost zubaté potvory. Tento postup je dominantní v úvodní scéně, kdy žraloka vůbec nezahlídneme. To ve scéně druhého útoku už styl možnosti "naznačování" rozvíjí - hlediskové záběry z pohledu žraloka tak doplňuje i komplexní vývoj událostí na pláži. Tam už nervózní Brody bedlivě pozoruje okolní dění a žraloka mu na chvíli připomene i obyčejná koupací čepice potopeného plavce (a jak posléze dodá "To je ale hrozná čepice"). Důležitou roli hraje také pes, který aportuje klacek a po chvíli mimo záběr zmizí. Tím Spielberg chytře stupňuje podezření a nervozitu a samotný atak přijde překvapivě.

Žralok se takto objevuje čím dál více a pomáhá navyšovat dojem vlastní nebezpečnosti, což vrcholí v poslední třetině, kdy se stává lovec kořistí. I v této fázi však Spielberg dokáže diváka neustále překvapovat a nepotřebuje žraloka ukazovat příliš, neboť mu stačí jeho přítomnost znázornit například prostřednictvím barelů, které mu Quint nastřelí harpunou na hřbet - což je vlastně trochu úsměvné, protože režisér byl k takovým postupům donucen onou nefunkčností modelu. Vůbec ohromnou výhodou závěrečné části je pocit absolutní divácké bezbrannosti - napoprvé vůbec nejde odhadnout, co se stane v další scéně. A tahle nepředvídatelnost pak společně s mistrovským načasováním a provedením zásadních zvratů způsobuje, že finále Čelistí neztrácí na působivosti a infarktovosti ani po patnáctém zhlédnutí.

Kvitovat a oslavovat působivé zpracování, herecké výkony (Robert Shaw jako Quint je úžasným hnacím motorem druhé poloviny a přesnou protiváhou ke zbývajícím aktérům) nebo promyšlené dávkování zvratů (ani rozhodnutí starosty vlastně nepůsobí hloupě, jen záměrně bezohledně) bych mohl ještě dlouho. Čelisti řadím k nejlepším a nejprogresivněji vyprávěným filmům, jaké jsem měl dosud čest spatřit, a jakoukoli televizní reprízu si rozhodně nenechám ujít. Ta maličkost, že se jedná o vůbec první blockbuster historie, který pokořil v tržbách bájnou hranici sta milionů dolarů, už je pouze logickým vyústěním marketingového, ale především filmařského mistrovství.

Hodnocení: 100%

-
-

Související články:

Retro recenze: Lord Jim - Ryzí velkofilm s hvězdou Lawrence z Arábie

Nezapomeňte si dnes večer v televizi naladit velkofilm s Peterem O'Toolem v hlavní roli, o němž jste možná ještě neslyšeli, ale rozhodně patří k...

Těmto filmům byste se měli raději vyhnout, zabíjely ve skutečnosti!

Každý z nás si jistě velmi dobře vybavuje, kdy ho nějaký film skutečně zasáhl. Emoce jsou silná zbraň a dokáží nás vynést do výšin nadšení, štěstí i hrůzy...

Retro: 20 fotografií z natáčení kultovních Čelistí režiséra Stevena Spielberga

Psal se rok 1975. Steven Spielberg měl rok před třicítkou a před sebou hvězdou kariéru. Mezi elitu se probral dost nečekaným kouskem se žralokem. Dnes...

Zvažují Steven Spielberg a studio Universal nové verze Čelistí a Návratu do budoucnosti?

Jurský svět zaznamenal v kinech neuvěřitelný úspěch (vydělal přes jeden a půl miliardy celosvětově) a bylo proto jen otázkou času, než přijde nějaká reakce.

Nejlepší horory všech dob

Dnes jsme vás informovali, že zemřel režisér Tobe Hopper, autor kultovního hororu Texaský masakr motorovou pilou (1975). Při té příležitosti oprašujeme...

Ankety

Líbí se vám filmový David Bowie?
  • Ano
  • Ne

Nejnovější články:

Sdílet tuto stránku:

Partneři: