Retro recenze: Sicario: Nájemný vrah - mysteriózní thriller od jednoho z nejtalentovanějších režisérů současnosti

Retro recenze: Sicario: Nájemný vrah - mysteriózní thriller od jednoho z nejtalentovanějších režisérů současnosti 7 obrázků v galerii
Režisér Denis Villeneuve se za několik málo let dostal na vrchol nejžádanějších a nejtalentovanějších režisérů planety (natočil Blade Runnera 2049, chystá novou verzi Duny). Ještě před uvedením netradičního sci-fi snímku Příchozí (technický Oscar za střih zvuku) natočil thriller z mexicko-americké hranice Sicario: Nájemný vrah, který si dnes večer můžete pustit v televizi. Připomeňme si dobovou recenzi. PŮVODNÍ TEXT Z ROKU 2015: Emily Bluntová hraje americkou policistku ze speciálního týmu, řešícího únosy. Jednou si takhle řeší únos poblíž mexických hranic, ve zdánlivě obyčejném baráku, když vyjde najevo, že v baráku je zazděno dvacet čerstvých mrtvol. A na dvorku v kadibudce je nastražená nálož (která jí zabije pár kolegů).

Následně vyjde najevo, že šlo jen o "vrcholek ledovce" a že drogové kartely se z Mexika chystají expandovat na americkou půdu (tajnými tunely). Díky svým schopnostem a čerstě nabytým zkušenostem je Bluntové nabídnuto, aby se stala součástí "velmi speciálního" protidrogového týmu, který nějak souvisí s CIA a kterému šéfují Josh Brolin a Benicio Del Toro.

Není to ale bůhvíjak výhodná spolupráce, protože všichni v týmu Bluntovou pohrdají, nedávají jí žádné informace a zatahují ji do velmi brutálních prostředí a situací, kde není nouze o vraždící Mexičany, ani o umučené Mexičany. V Mexiku.

Režisér Denis Villeneuve (Zmizení) je pravděpodobně velice talentovaný člověk, protože přichází s dalším filmem, ve kterém by se hutná atmosféra dala krájet. Některé sekvence jsou úžasně působivé - a to mluvím o non-stop sekvencích, které mají i 10 a více minut! Villeneuve dobře ví, že dramatické očekávání s téměř podprahovými zvukovými efekty (které suplují hudbu) je mnohem působivější, než létající nábojnice a výbuchy. Nevěřil bych, že se dá v tomto ohledu ještě vymyslet něco nového, ale Villeneuve příjemně překvapil a detailní analýza některých jeho scén bude na BluRayi velmi zajímavá a poučná.

Všechny technicko / výtvarné aspekty filmu jsou úžasné, hercům není možno nic vytknout (i casting těch nejmenších roliček je bezchybný), všechno super. Tedy, skoro všechno.

Je totiž škoda, že si tvůrci trochu více nevyhráli se scénářem. Ten sice obsahuje pár opravdu dobrých a nečekaných zvratů, ale nepřipadal mi dostatečně hutný na to, aby utáhl celou délku filmu.

Poměrně brzy je jasné, že ve filmu půjde (kromě boje s narkomafií) především o to, zda se Bluntová dokáže smířit s tím, že při tomto boji musí jít předpisy do značné míry stranou a z muže/ženy zákona se musí stát hajzl a spolupracovat s menšími hajzly, aby mohl být zničen větší hajzl. To má velký potenciál a nepřipadá mi, že by z toho vyplynulo tolik zajímavého, kolik mohlo.

Není to nijak zásadní prohřešek. Ale u filmu, jehož většina aspektů je tak špičková, mi ten scénář, který je jen průměrný, trochu vadil.

Hodnocení: 80%

Ankety